Eerdere releases van het in New York gevestigd Escher Quartet omvatten een veelgeprezen opname van Mendelssohns 6 strijkkwartetten en een cd met werken van Dvořák, Tsjaikofski en Borodin. Voor hun nieuwste cd hebben de leden het dichter bij huis gezocht en ervoor gekozen om de Strijkkwartetten van de Amerikaanse componisten, Samuel Barber (1910-1981) en Charles Ives (1874-1954) te combineren.De cd opent met Barbers Strijkkwartet in si klein uit 1935-1936, met de muziek waarvoor de componist nog steeds het meest bekend is, nl. de tweede beweging, die hij twee jaar later uitbreidde tot het wereldberoemd geworden “Adagio for Strings”, dat in die vorm in wereldpremière werd gespeeld door Arturo Toscanini en het NBC Symphony Orchestra. Het Strijkkwartet werd in december 1936, in première gespeeld door het Pro Arte Quartet, in de Villa Aurelia in Rome. Barber (foto) bewerkte het stuk in 1967 ook voor achtstemmig koor op de tekst van het Agnus Dei.Barber componeerde het Strijkkwartet, geïnspireerd op de Georgica van Vergilius, samen met zijn 1ste symfonie, aan de Wolfgangsee nabij Salzburg, toen hij er op reis was met zijn partner, de componist, Gian Carlo Menotti (1911-2007) (foto). Hij componeerde naar aanleiding daarvan een satire op de Weense haute-bourgeoisie (“Amelia al Ballo”). Barber herkende het potentieel van zijn Adagio al tijdens het componeren, wat het des te moeilijker maakte om er een derde beweging aan toe te voegen. Uiteindelijk besloot hij van het kwartet een tweedelig werk te maken, maar de Eschers hebben hier ook de oorspronkelijke, levendige, derde beweging opgenomen die de componist zelf wegliet, wat de mogelijkheid biedt om het werk te horen zoals het ooit was gepland.Het Strijkkwartet van Barber wordt gevolgd door de twee Strijkkwartetten van Charles Ives met daar tussenin, het Scherzo: “Holding Your Own”, uit “Three short pieces”. Net als veel andere composities van Ives maakt zijn Eerste Kwartet, “From the Salvation Army” (A Revival of Service)’, gecomponeerd tussen 1898 en 1909, uitgebreid gebruik van gospelhymnen, die hij in alle vier de bewegingen citeerde in een zeer toegankelijk klankidioom. Veel uitdagender, is het Tweede Kwartet uit 1907-1913, bestaande uit de bewegingen, I. Conversations and Discussions, II. Arguments (met deuntjes als ‘Columbia, the Gem of the Ocean’), en III. The Call of the Mountains, een portret van ‘vier mannen die praten, discussiëren, argumenteren … vechten, handen schudden, hun mond houden, dan de berghelling oplopen om het firmament te bekijken’, een programma dat uitnodigde tot het gebruik dissonantie, maar ook naar het einde toe, een bijzonder bevredigende oplossing. Het hier ook opgenomen Scherzo bevat citaten van beroemde Amerikaanse deuntjes als ‘Bringing in the Sheaves’, ‘Massa’s in the Cold, Cold Groun’’ en ‘My Old Kentucky Home’,Binnen enkele maanden na de oprichting in 2005, kwam het Escher String Quartet (toen nog Adam Barnett-Hart en Brendan Speltz, viool (nu Danbi Um), Pierre Lapointe, altviool en Brook Speltz, cello) onder de aandacht van belangrijke muzikale figuren over de hele wereld. Het Escher Quartet, verdedigd door het Emerson Quartet, werd door zowel Pinchas Zukerman als Itzhak Perlman uitgenodigd om Quartet in Residence te zijn op het Young Artists Program in het National Arts Centre in Canada en het Perlman Chamber Music Program op Shelter Island, NY. Het kwartet in de lijn van het Stuyvesant Quartet van de jaren 1940 en ’50, in onze tijd nieuw leven ingeblazen door het Alban Berg Quartet en voortgezet door het Emerson Quartet, heeft sindsdien samengewerkt met David Finckel, Leon Fleischer, Wu Han, Lynn Harrell, Cho Liang Lin, Joshua Bell, Paul Watkins en David Shifrin, evenals met de jazzsaxofonist Joshua Redman, zanger Kurt Elling, de legendarische Latin-artiest Paquito D ‘Rivera en met de Grammy bekroonde gitarist Jason Vieaux. In 2013 werd het kwartet één van de weinige kamermuziekensembles die de prestigieuze Avery Fisher Career Grant ontving.Barber Ives escher string quartet cd BIS2360