Het Heidelberg Symfonie Orkest heeft zich een groot doel gesteld. Het orkest wil nl. graag alle Haydn-symfonieën spelen. De catalogus van Hoboken telt er in totaal 108. Het Heidelberg Symfonie Orkest bracht in 1999 de eerste cd in deze reeks uit. Op het 25e album “Haydn 25”, dat nu verscheen, zijn ze voor het eerst te horen met dirigent Johannes Klumpp, die artistiek leider van het orkest is geweest sinds het najaar van 2020, die dankbaar is om het project van de voormalige dirigent, Thomas Fey, voort te kunnen zetten.Het ambitieus project, de volledige opname van alle symfonieën van Joseph Haydn, startte in 1999 o.l.v. Thomas Fey (foto), die in 2014 helaas een tragisch ongeval kreeg en sindsdien uit het muziekleven moest stappen. Thomas Fey (°1960) studeerde aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten Mannheim, directie en aan het Mozarteum in Salzburg en historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk bij Nikolaus Harnoncourt. Ook volgde hij masterclasses bij Leonard Bernstein op het Schleswig-Holstein Music Festival. In 1985, toen hij nog student was, richtte hij het Heidelberger Motetenchor op en in 1987 het Schlierbach Kamerorkest, dat in 1993 het Heidelberger Sinfoniker (Heidelberg Symfonie Orkest) werd die hun inaugureel concert gaven op 1 januari 1994. Met hen begon hij met het opnemen van de complete symfonieën van Joseph Haydn voor het Hänssler Classic label. In 2003 richtte hij ook het originele instrumenten Ensemble La Passione en het Mozart Mannheim-orkest op. In oktober 2014 kreeg Fey een ernstig traumatisch hersenletsel. Men hoopte dat Fey begin 2016 zou herstellen en weer gezond genoeg zou zijn om weer bij het orkest te komen. Vanaf 2018 was het echter onduidelijk of hij weer zou gaan dirigeren. Johannes Klumpp is sinds vorig jaar de nieuwe muzikale leider van het orkest. Het project van zijn voorganger Fey wil hij graag, samen met zijn musici, verder zetten.Het Heidelberg Symfonieorkest debuteerde op 1 januari 1994 met de Negende symfonie van Beethoven. Het is een van de weinige Duitse symfonieorkesten die volledig uit jonge freelance musici bestaat. Touren door vele Europese landen en Zuid-Amerika heeft het op dit moment zijn reputatie gevestigd als een van de toonaangevende “periode”-orkesten. De cd-opnames hebben veel bijval gekregen en een hele reeks prijzen van muziekrecensenten over de hele wereld. Zo werd de opname van Beethovens Vierde en Zesde Symfonie genomineerd voor de Cannes Classical Award 2003, de belangrijkste prijs voor klassieke muziek naast de “Grammy”. Wereldberoemde solisten als Rudolf Buchbinder, Nelson Freire, Bernd Glemser, Cyprien Katsaris en Thomas Zehetmair treden regelmatig met hun op.Joseph Haydn (1732-1809) (foto) componeerde tussen 1759 en 1795, 104 symfonieën. In Hobokens catalogus werden weliswaar nog 4 symfonieën aan de lijst toegevoegd, Hob. I/105 in B majeur, de Sinfonia Concertante voor viool, cello, hobo, fagot en orkest (1792), Hob. I/106, (1769?) waarvan slechts één beweging bekend is, Hob. I/107 in Bes majeur, beter bekend als Symfonie A (1762), en Hob. I/108 in Bes majeur, beter bekend als Symfonie B (1765).Haydn componeerde zijn eerste 25 symfonieën tussen 1759 en 1766. In 1755 kreeg hij nl. dankzij graaf von Fürnberg, een vaste betrekking als kapelmeester aan het hof in het kasteel (foto’s) van graaf von Morzin in Lukawitz (Unter-Lukawitz of Dolní Lukavice) in Bohemen, nu Tsjechië. In 1761 werd het orkest er echter opgeheven en kwam Haydn naar Eisenstadt, bij vorst Paul II Anton Esterházy. Deze werd een jaar later door zijn broer Nikolaus I Jozef (foto) opgevolgd. Haydn zou daar tot 1790 in dienst blijven. Nicolaus Joseph I begon in 1763 aan de uitbreiding van het slot in Eszterháza (nu, Fertöd) in klassieke stijl, inclusief een concertzaal voor 400 personen. Hierdoor kreeg het slot de bijnaam “Hongaars Versailles” (foto’s). Hij stichtte verder de muziekschool in Eisenstadt en benoemde in 1766, Joseph Haydn als kapelmeester. De Esterházy’s waren grote cultuurliefhebbers die nl. over een vorstelijk orkest beschikten. Hoewel Haydn toen weinig contact had met grote muziekcentra als Wenen, verwierf hij toch faam door de vele voorname gasten die bij de vorst op bezoek kwamen. Haydn componeerde tussen 1760 en 1790, vrijwel al zijn werken voor de familie Esterházy. Na het overlijden van vorst Nicolaus in 1790, ging Haydn naar Londen.“Haydn 25” presenteert de symfonieën nrs. 18, 2, 20, 17 en 19 in de chronologisch correcte volgorde van de werken, die niet overeenkomt met de volgorde in Hobokens oeuvrecatalogus. Vermoedelijk werden ze tussen 1764 en 1766 gecomponeerd, of in de tijd dat Haydn, van 1757 tot 1761, in dienst was van graaf Morzin. In zijn functie als muziekdirecteur componeerde Haydn zijn eerste symfonieën voor zijn orkest. “Mijn prins was tevreden met al mijn werk, ik kreeg applaus, als hoofd van een orkest kon ik experimenten doen, observeren wat de indruk wekt en wat het verzwakt, dat wil zeggen verbeteren, toevoegen, verwijderen, durven; ik was gescheiden van de wereld, niemand in mijn omgeving kon me misleiden of kwellen, en dus moest ik origineel worden”, citeert biograaf, Georg August Griesinger, de componist.Vreugde in experiment, energie, diepte en speelsheid, dit alles is terug te vinden in de werken die in deze periode zijn gecomponeerd, van onstuitbare energie tot tragedie en wanhoop. Het Heidelberg Symfonieorkest speelt de symfonieën in een kleine bezetting, strikt volgens de Urtext-editie, een uitdaging die bijzondere gevoeligheid vereist: “We hebben geprobeerd de subtiliteiten te traceren”, zo klinkt het, “onze lezing is compleet anders dan alle voorgaande.”Johannes Klumpp (°1980) geboren in Stuttgart, studeerde na privé-directielessen bij Manfred Schreier en Thomas Ungar, directie bij Nicolas Pasquet en Gunter Kahlert aan de Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar. Hij studeerde ook altviool bij Frank Strauch. In 2009 werd Klumpp chef-dirigent van het Musiktheater im Revier in Gelsenkirchen. Sinds 2013 is hij chef-dirigent van het Folkwang Kammerorchester Essen en was gastdirigent van o.a. de Düsseldorfer Symphoniker, het Tiroler Landesorchester Innsbruck, het WDR Rundfunkorchester Köln, het Russisch Filharmonisch Orkest, de Dresdner Philharmonie, het Landesjugendorchester Berlin, de Nürnberger Symphoniker en de Nordwestdeutsche Philharmonie. Klumpp is sinds 2007 dirigent van de SommerMusikAkademie Schloss Hundisburg en in 2013 werd hij samen met de pianist Rolf-Dieter Arens, ook artistiek directeur van het artistieke festival in Saksen-Anhalt.In 2006 ontving Johannes Klumpp in Weimar, de “Franz-Liszt-prijs” en door zijn deelname aan de finaleronde van de internationale dirigeerwedstrijd in Besançon, kwam hij voor het eerst internationaal in de schijnwerpers. In 2008 won hij de eerste prijs en de speciale prijs voor begeleid dirigeren op het Duitse universiteitsconcours (Hochschulwettbewerb) “in memoriam Herbert von Karajan”. In 2010 ontving hij de Herrmann-Hildebrandt-beurs en in 2011 won hij de speciale prijs op het Duitse dirigeerconcours. In de jaren 2005-2011 werd Johannes Klumpp bekroond met het hoogste ondersteuningsniveau van het Dirigentenforum van de Duitse Muziekraad (Deutscher Musikrat). In samenwerking met het label Ars-Produktion, publiceerde hij cd’s en SA-cd’s met werken van Mozart, Hummel, Carl Maria von Weber en Ignaz Pleyel. “Northern Lights”, die in 2014 werd gepubliceerd, bevatte werk van Scandinavische componisten.Haydn 25 Symphonies Nos. 18, 2 , 20, 17, 19 Heidelberger Sinfoniker johannes Klumpp cd Hänssler Classic HC21035