Ontdek “Czerny, Romantic Piano Fantasies on Sir Walter Scott’s Novels”, door de pianisten, Pei-I Wang en Samuel Gingher, op het label Naxos. World Premiere Recordings!

De vier romantische fantasieën, genoemd naar de beroemde romans van Sir Walter Scott, “Waverley”, “Guy Mannering”, “Ivanhoe” en “Rob Roy”, zijn vierhandige pianoduetten van epische omvang, waarin Czerny op ingenieuze wijze, populaire Schotse melodieën en de typisch, ritmische ‘Scotch-snap’, verwerkte, om een levendige programmatische kwaliteit te genereren, die tal van genres verkende, Scherzo’s, fugatische passages, koralen en marsen.Carl Czerny’s piano oeuvre is gigantisch. Hij componeerde in alle genres, gevarieerde melodieën, dansen, allegro’s, caprices, fantasieën, impromptu’s, sonates, nocturnes, polonaises, preludes, duo’s voor vier handen (verenigd onder de titel ‘Chiron musical’), scherzi gewijd aan Chopin, vierhandige fantasieën geïnspireerd op de romans van Walter Scott, studies, en drie collecties getiteld ‘Décameron musical’. De meeste van deze werken zijn briljant en gevarieerd en vertegenwoordigen de vruchten van een wonderbaarlijke, natuurlijke faciliteit.De publicatiedatum van zijn 4 romantische fantasieën, op. 240-243, is onzeker, maar kan op basis van bepaalde aanwijzingen, gedateerd worden in het jaar 1832. De eerste aanwijzing is nl. dat we weten dat Waverley, op. 240 en Guy Mannering, op. 241 voor het eerst in druk verschenen door een recensie in de Franse Revue musicale van maart 1832. Wetende dat zijn Rondeau a la Barcarolle in A, op. 255 gepubliceerd werd door Richault in 1832, kan men veronderstellen dat ook zijn Ivanhoe- en Rob Roy-fantasieën, gepubliceerd werden in 1832, het jaar van het overlijden van Sir Walter Scott.Czerny’s vier romantische fantasieën zijn pianoduetten van epische proporties. Czerny was nl. een fervent lezer en een duidelijke fan van Scott. Sir Walter Scott (1771-1832) (foto) putte voor zijn 20 historische romans, die samen de Waverley cyclus vormden, uit de rijke, orale tradities van Schotland en uit een verscheidenheid aan historische literaire bronnen. Als reactie hierop ontwikkelde Czerny op ingenieuze wijze, populaire Schotse melodieën, gebruikte hij het aanstekelijk Lombard-ritme of Scotch-snap (Jeu inégal), (een zestiende noot gevolgd door een gepunte achtste), en verkende hij extreme modulaties met uitgebreide harmonische progressies, sequenties en overgangen.Czerny’s keuze voor een fantasievorm om de romans van Waverley weer te geven, gaf de muziek een programmatische kwaliteit en een elastische compositiestijl. De klavierfantasie had als genre nl. zijn oorsprong in de improvisatie. “Waverley”, op. 240, genoemd naar de eerste roman in de reeks, gepubliceerd in 1841, wordt gekenmerkt door een rijke thematische ontwikkeling. Dora Jordans beroemd Schotse volkslied “Bluebells of Scotland” is te horen in verschillende passages, in contrast met origineel, thematisch materiaal en modulatiesecties. “Guy Mannering”, op. 241 weerspiegelt de verhaallijn van de roman, die de lezer vaak in spanning laat en zich onbewust is van wat komen zal. Een ritmisch motief, dat op een bepaald hoogtepunt verschijnt, lijkt erg veel op het noodlot motief van Beethovens Vijfde symfonie.“Ivanhoe”, op. 242, weerspiegelt de gelijknamige roman van Scott door de culturele kloof in het 12e-eeuwse Engeland te verkennen, een roman die door bloedvergieten en hongersnood, kathedralen, kastelen en ridderlijkheid naar de Britse cultuur bracht. Hoewel de ondertitel ‘a romance’ is, is de impact van Scotts “Ivanhoe” enorm geweest bij het vormgeven van de populaire perceptie van het middeleeuwse Engeland. Czerny gaf vakkundig de veldslagen en liefdes scènes weer en het stuk bevat een origineel thema over koning Richard Leeuwenhart, dat in de partituur in Duitse tekst wordt aangegeven. Net zoals in “Waverley”, roept ook Czerny’s vierde en laatste fantasie, “Rob Roy”, op. 243, Schotland op door het gebruik van Lombardische ritmes en traditionele volksliederen, zoals “Logie O’ Buchan”.Pei-I Wang is assistent-professor piano en coördinator klavierstudies aan de Millikin University in Decatur, Illinois. Ze speelde als soliste samen met het Illinois Symphony Chamber Orchestra, het Millikin-Decatur Symphony Orchestra en het Taiwan National Symphony Orchestra, en ze won prijzen op o.a. de Liszt-Garrison International Piano Competition, de Mauro Paolo Monopoli Prize Asian Auditions en de 21st Century Piano Commission Competition. Als fervent pleitbezorger van hedendaagse muziek speelde ze op verschillende nieuwe muziekfestivals. Ze studeerde piano onder de voogdij van Drs Ian Hobson, Rolf-Peter Wille en Daming Zhu, en behaalde een Master of Music-graad in Vocal Coaching en Begeleiding bij Dennis Helmrich.Samuel Gingher studeerde aan de Universiteit van Illinois in Urbana-Champaign en de Universiteit van North Carolina in Chapel-Hill. Hij speelde op festivals in Europa en de Verenigde Staten en ontving de eerste prijs op de 2010 Brevard Music Festival Piano Competition en de Krannert Center for the Performing Arts’ Debut Artist Award. Ook hij doceert aan de Millikin University, waar zijn onderzoeksinteresses liggen in historische piano-improvisatiepedagogiek (met een bijzondere interesse in Czerny) en de ontdekking en uitvoering van onbekende meesterwerken. Samen met Benjamin Hayek en Sun-Young Shin, nam hij een cd op met Czerny’s Pianotrio’s (Naxos 8.573848, uitgebracht in 2018).Czerny Romantic Piano Fantasies on Sir Walter Scott’s Novels Pei-I Wang Samuel Gingher cd Naxos 8.579099

https://www.stretto.be/2019/07/06/ontdek-carl-czerny-piano-music-volume-one-door-de-chinese-pianiste-jingshu-zhao/

https://www.stretto.be/2018/08/09/pianotrios-van-carl-czerny-op-het-label-naxos-topniveau/

https://www.stretto.be/2018/03/02/carl-czernys-symfonieen-nrs-2-en-6-door-het-swr-rundfunkorchester-kaiserslautern-o-l-v-grzegorz-nowak-op-een-nieuwe-swr-classic-cd/