“Cristal Bello”, door Alicia Amo, sopraan, en La Guirlande o.l.v. Luis Martínez Pueyo”, op het label Vanitas Musica. Topniveau!

De talrijke werken van Spaanse en Italiaanse componisten die in verschillende Mexicaanse archieven zijn bewaard, getuigen van de circulatie van muziek tussen Mexico en het oude continent gedurende de 18de eeuw. Dit programma, “músicas a lo divino en la España y el México virreinales del siglo XVIII”, biedt dienaangaande voorbeelden van muziek, gecomponeerd door o.a. de kapelmeester van de kathedraal van Mexico, Ignacio Jerusalem y Stella, en door de Valenciaanse componist, Francisco Hernández Illana, de kapelmeester van de kathedraal van Burgos.De eerste helft van de 18de eeuw zag een grote verandering in de muzieksmaak in heel Europa. Deze smaak, die musicologen hebben gedefinieerd als ‘galant’, nam de Italiaanse opera seria als belangrijkste referentie, met zijn lyrische en cantabile melodieën en transparante texturen, en ontsnapte zo aan de starheid van de regels die tot dan toe de compositiepraktijk beheersten. Modieus zijn werd de belangrijkste zorg van een componist, die zowel het publiek als hun sponsors probeerde te plezieren, wat leidde tot een voortdurende circulatie van nieuwe muziek, vooral van Italianen. In dit opzicht was de Spaanse monarchie geen uitzondering.De componisten op deze opname, Francisco Hernández Illana, Ignacio Jerusalem y Stella, Jaime Casellas, José de Nebra, Juan MArtín Ramos en Pietro Antonio Locatelli, behoren tot de generatie, geboren rond 1700. Ze werden sterk beïnvloed door Napolitaanse componisten als Leonardo Vinci, Francesco Durante of Leonardo Leo, en het waren deze componisten die in Spanje regelmatig begonnen te componeren voor fluit, een instrument dat op deze cd bijzonder aanwezig is. De fluit werd nl. in 1720-1730, geleidelijk geïntroduceerd aan de Spaanse muziekkapellen en werden later ook gebruikt aan de muziekkapellen in Ibero-Amerika. De aria “Cristal Bello”, bewaard in de Basilica de Santa María de Guadalupe (Mexico), geschreven door de violist en componist Ignacio Jerusalem y Stella, geboren in Lecce (Napels) in 1707, is daarvan een mooi voorbeeld.In 1742 zette Ignacio Jerusalem y Stella koers naar Mexico om te werken in het Colosseum van Mexico-Stad. In 1749 werd hij benoemd tot waarnemend muziekdirecteur van de kathedraal van Mexico, een functie die hij bekleedde tot aan zijn overlijden in 1769. In die periode, moderniseerde Ignacio Jerusalem y Stella de Mexicaanse, religieuze muziek, waarbij de nieuwe trends van Italiaanse oorsprong werden geïntroduceerd die al domineerden op het Iberisch schiereiland. Onder leiding van Ignacio Jerusalem y Stella, werd religieuze muziek, gecomponeerd door de kapelmeesters van de drie koninklijke kapellen in Madrid, José de Torres, José de Nebra, José de San Juan en José Mir y Llusá, ook gebruikt in de Mexicaanse kathedraal.Het programma op deze cd bevat ook een reeks instrumentale werken van Jerusalem in de tweede toon of modus. Deze stukken maken deel uit van een verzameling instrumentale verzen van de Napolitaanse componist die bewaard worden in het muziekarchief van de kathedraal van Mexico-Stad. De functie van deze korte stukken, was het vervangen van sommige verzen van een liturgische tekst, zoals psalmen, lofzangen of hymnen, en het afwisselen van gezongen gedeelten met instrumentale. Hoewel het gebruikelijker was dat het orgel deze verzen speelde, vinden we er ook enkele die zijn geschreven voor een instrumentaal ensemble, zoals deze van Ignacio Jerusalem y Stella.“La Guirlande”, opgericht door Luis Martínez Pueyo (foto) tijdens zijn verblijf aan de Schola Cantorum Basiliensis, is een van de meest veelzijdige ensembles, gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoering van 18de – en 19de -eeuwse muziek. Als winnaars van de GEMA 2018-prijs voor het beste jong muziekensemble oude muziek in Spanje, de tweede prijs in de CREAR18-awards voor jonge talenten uit Aragón, evenals eerste prijzen op wedstrijden zoals XVIII Biagio-Marini Wettbewerb in Neuburg en de V Concurso Internacional de Música Antigua de Gijón, is het repertoire van La Guirlande gecentreerd rond 18e- en 19e-eeuwse muziek waarin de fluit een fundamentele rol speelt, van de fluitsonate met obligaat klavecimbel of pianoforte, maar ook basso continuo, tot het soloconcerto, inclusief allerlei combinaties van kamermuziek. Bovendien markeert het gebruik van originele, historische instrumenten of replica’s, evenals een grondig historisch onderzoek naar de uitvoeringspraktijk uit een verscheidenheid aan verhandelingen en bronnen, de kwaliteit van hun uitvoeringen.La Guirlande bestaat uit gerenommeerde musici, zowel nationaal als internationaal, op het gebied van historisch geïnformeerde uitvoering. De leden studeerden aan de Schola Cantorum Basiliensis, het Conservatoire National Supérieur de Paris of het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, en spelen allen in gerenommeerde ensembles en orkesten. Vanaf hun oprichting nam La Guirlande trouwens meteen deel aan de belangrijkste festivals, en organiseren ze zelf het Festival de Música Antigua de Épila. “La Guirlande” ontleent zijn naam aan een van de belangrijkste symbolen van de god Apollo, teken van glorie en erkenning in kunst en wijsheid. De vocale soliste is de heerlijke sopraan, Alicia Amo (foto) en de instrumentale uitvoerders zijn Luis Martinez, traverso, Ester Domingo, cello, Pablo FitzGerald, barokgitaar, Silvia Jiménez Soriano, contrabas, Lathika Vithanage en Aliza Vicente, viool, en Joan Boronat, klavecimbel.Tracklist:

-Ignacio Jerusalem y Stella (1707-1769):

Cristal bello, aria para flauta a solo con violines y bajo al Santísimo

Area. Largo

-José de Nebra (1702-1768):

Sonata de 8º tono-Jaime Casellas (1690-1764):

Inmenso Amor. Tono a Solo Con Flauta al Santísimo Sacramento:

  1. Aria (Largo)
  2. Recitado I

III. Coplas (Largo)

  1. Recitado II
  2. Aria (Allegro)

-Ignacio Jerusalem y Stella:

Versos de Segundo Tono

-Francisco Hernández Illana:

Erizada la Noche. Cantada al Nacimiento Con Violines:

I.Recitado

II.Area (Andante)-Pietro Antonio Locatelli (1695-1764)

Sonata Nº 6 Op. 2 en Sol Menor para Flauta Travesera y B.c.

-Juan Martin Ramos (1709-1789)

Sígueme, Pastor. Cantada a los Santos Reyes Con Violines y Flauta Obligada:

Recitado Con Instrumentos

Area (Allegro)Cristal Bello Alicia Amo La Guirlande Luis Martínez Pueyo cd Vanitas Musica

https://www.stretto.be/2021/05/02/archivo-de-guatemala-music-from-the-guatemala-city-cathedral-archive-door-el-mundo-o-l-v-richard-savino-op-het-label-naxos-prachtig/