De Thomaskantor-positie in Leipzig was in de 18de eeuw één van de belangrijkste banen voor musici in Duitsland. Een aantal belangrijke musici solliciteerden na het overlijden in 1722, van Johann Kuhnau om hem op te volgen. Bij het rekruteringsproces kon het stadsbestuur van Leipzig kiezen uit de beroemdste persoonlijkheden van die tijd. Alhoewel, één van hen was nog een illustere onbekende…De eerste keus was Georg Philipp Telemann (foto), die echter afwees, nadat hij op zijn post in Hamburg een behoorlijke salarisverhoging had gekregen. De volgende twee kandidaten waren Johann Friedrich Fasch (foto) en Christoph Graupner. Fasch, die van de sollicitatie via Telemann op de hoogte was, had een andere functie aanvaard in Zerbst, en Graupner zou Thomaskantor zijn geworden, maar de Landgraf Ernst Ludwig von Hessen-Darmstadt, zijn werkgever in Darmstadt, wilde hem niet laten gaan. Alleen de derde keuze viel, zoals algemeen bekend, op een zekere Johann Sebastian Bach. Met zijn origineel programma “Leipzig 1723 – Bach and His Rivals for the Thomaskantor Position”, herinnert Stefan Temmingh aan dit belangrijk moment in de muziekgeschiedenis en presenteert hij blokfluitconcerti van alle vier de deelnemers. Uitstekend begeleid door het Capricornus Consort Basel, creëert hij zo een panopticum van blokfluitconcerten van 4 van de grootste, Duitse meesters van die tijd.Stefan Temmingh (foto), geboren in 1978 in Kaapstad uit een Zuid-Afrikaans-Nederlandse familie van muzikanten, is een Zuid-Afrikaanse blokfluitspeler die nu in München woont. In 1998 verhuisde hij naar München om les te volgen bij Markus Zahnhausen. Vanaf 1999 studeerde hij ook pedagogie en uitvoeringspraktijk aan het Richard Strauss Conservatorium in München, waar hij in 2003 zijn diploma behaalde. Daarna vervolgde hij zijn studie bij Michael Schneider aan de Musikhochschule in Frankfurt. Temminghs repertoire omvat bijna de volledige originele literatuur van de barokperiode voor blokfluit. Hij speelde met het Ensemble Phoenix München en de Berlijnse Lautten Compagney, op de Ludwigsburg Schlossfestspiele, de Audi Summer Concerts en in de Beierse Staatsopera. Als specialist voor oude muziek speelde hij samen met Thomas Boysen, Sergio Ciomei, Joel Frederiksen, Naoki Kitaya, Margret Köll, Karsten Erik Ose, Maurice Steger en Olga Watts. Naast concerten in Duitsland en Zuid-Afrika, speelde hij in Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Rusland, Kroatië, Tsjechië, Slowakije en Libanon, en maakte opnamen voor Harmonia Mundi, OehmsClassics, Christophorus Records, en voor de Südwestdeutscher en Bayerischer Rundfunk. Warm aanbevolen.Sinds de oprichting in 2006 wijdt Capricornus Consort Basel zich aan de uitvoering van zeldzame werken uit de hoogbarok, ongeveer de historische periode van Samuel Capricornus en zijn tijdgenoten. De eerste violist, oprichter en artistiek leider, Péter Barczi, verzamelde in 2006, tijdens zijn studie aan de prestigieuze universiteit voor onderzoek en verspreiding van historische muziek, de Schola Cantorum Basiliensis, een groep musici om hem heen. Met deze collega-musici richtte hij het ensemble ‘Capricornus Consort Basel’ op, met als doel onbekende maar magnifieke, 5-8-stemmige polyfone muziek uit de 17de eeuw te spelen. De sterke muzikale persoonlijkheden spelen hun bijzonder repertoire met de wonderbaarlijkste harmonie en een bijzondere mate van bijbehorende expressie.De Hongaarse violist Péter Barczi (° 1973) (foto) studeerde barokviool in Boedapest, Dresden, Trossingen en Basel bij Piroska Vitárius, Simon Standage, John Holloway, Anton Steck en Chiara Banchini. Hij maakt al jaren deel uit van verschillende barokorkesten zoals La Cetra Barockorchester Basel, Barockorchester Capriccio Basel, Ensemble 415, speelt regelmatig in het Freiburger Barockorchester, en is de tweede violist van het strijkkwartet Almaviva. Met het ensemble Musica Fiorita o.l.v. Daniela Dolci, heeft hij verschillende cd’s met sonates van Dario Castello en Tarquinio Merula opgenomen. Péter Barczi speelt op een Christian Sager–viool.Tracklist:
S. Bach: Concerto for Harpsichord & Two Recorders, BWV1057
Fasch: Recorder Concerto in F Major
Graupner: Concerto for Recorder and Strings in F major, GWV323
Telemann: Concerto TWV 51:C1 in C major for recorder, strings & b.c.
Telemann: Quartet TWV 43:G4 in G major for flute, violin, viola da gamba or cello & b.c.
Leipzig 1723 Stefan Temmingh Capricornus Consort Basel cd Accent ACC24375