De beide organisten, Bart Jacobs en Reitze Smits, kozen bekende meesterwerken van Debussy, Ravel, Mendelssohn en Bruckner, die zich perfect lenen voor orgelbewerkingen. Deze uitzonderlijk knappe arrangementen voor vier handen en vier voeten, (“For two to play”, twee spelers aan één klavier), alle van de hand van Reitze Smits, zijn de ideale manier om de orkestrale kleuren van het indrukwekkend, Brussels kathedraalorgel tot klinken te brengen.Het orgel van de Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele in Brussel, met 4300 pijpen, verdeeld over 63 registers, 4 manualen of klavieren en een pedaal, werd gebouwd door de Duitse orgelbouwer, Gerhard Grenzing (°1942) en zijn Spaanse medewerkers uit Barcelona. Grenzing was een leerling van de beroemde, Duitse orgelbouwer bij Rudolf von Beckerath (1907-1976) in Hamburg. Tussen 1967 en 1972 restaureerde Grenzing op Mallorca, historische orgels, waarna hij zijn eigen bedrijf startte in El Papiol nabij Barcelona. Het kastontwerp is van de Engelse architect Simon Platt. Grenzings instrument is gebaseerd op het Plenum met Duits karakter, met toevoeging van registers die typisch zijn voor de Spaanse traditie (strijdtrompet), de Vlaamse (trompet op het Positief), en de Franse (Zwelwerk, harmonische Trompet, grondstemmen, Cornet). Ga meteen naar Track 4 voor “Le jardin féerique” uit Ravels ‘Ma mère l’Oye’. Er wacht u een sonoor-sacrale verrassing, waarbij u het orgel in de Nautilus van kapitein Nemo, omringd door octopussen, Twintigduizend mijlen onder zee, meent te horen. Heel bijzonder!De Belgische organist, klavecinist en componist, Bart Jacobs (°1976), studeerde orgel, klavecimbel en basso continuo aan het Lemmensinstituut in Leuven. Hij behaalde er in 2000 het Masterdiploma orgel bij Reitze Smits en in 2002, ontving hij het gelijkaardig diploma voor klavecimbel bij Kris Verhelst en het einddiploma specialisatie orgel. Nadien volgde hij vele masterclasses om zich te verdiepen in de authentieke uitvoeringspraktijk en zijn vertolkingen werden bekroond op wel 4 internationale orgelwedstrijden. Hij was organist van het Brussels kathedraalkoor, waarmee hij tal van opnames met muziek voor koor en orgel maakte, o.a. van het compleet orgelwerk van August De Boeck en Lodewijk De Vocht, gespeeld op het Forest-orgel uit 1873, in de kerk van de Paters Augustijnen in Gent.In 2012 werd hij benoemd tot organist-titularis van de Sint-Michiels- en Sint-Goedele kathedraal in Brussel. Hij is als organist ook verbonden aan het schitterend barokorkest Les Muffatti. Met dit orkest bracht hij een programma met eigen reconstructies van orgelconcerti van J. S. Bach, uitgevoerd op groot orgel met twee klavieren en pedaal. Hij is docent orgel en klavecimbel aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans in Bornem en het kunsthumaniora Lemmensinstituut in Leuven.De Nederlandse organist, klavecinist, componist en muziekpedagoog, Reitze Smits (°1956), was vele jaren cantor-organist van de Grote of Sint-Maartenskerk in Zaltbommel. In 2006 werd hij naast de cantor-organist Jamie de Goei, tweede organist van de Grote Kerk in Vianen. Hij is docent orgel en improvisatie aan het- conservatorium van Utrecht.
Tracklist:
-Fêtes (uit Nocturnes) C. Debussy (1862-1918)
-Ma mère l’Oye’. M. Ravel (1875-1937):
Pavane de la Belle au bois dormant
Laideronnette, Impératrice des pagodes
Le jardin féerique
-Cumuli R. Smits (*1956)
-A midsummernights dream (Ouverture) F. Mendelssohn (1809-1847)
-Symfony 10 F. Mendelssohn
-Discurso R. Smits
-Scherzo (uit Symfonie nr. 9) A. Bruckner (1824-1896)
422PLAY in Brussels Cathedral Organ duo Bart Jacobs and Reitze Smits cd Diamond Line 150321