Intieme “The Imaginary Music Book of J. S. Bach”, door Café Zimmermann, op het label Alpha.

De nieuwe opname van Café Zimmermann presenteert Bachs muziek vanuit een andere hoek, nl. vanuit de notitieboekjes waarin muzikanten stukken en bewegingen opschreven die ze bijzonder mooi vonden. Deze opname brengt werken samen in een arrangement voor fluit, viool, cello en klavecimbel, die Bach eind jaren 1740, waaronder de Triosonate uit zijn “Musikalisches Opfer”, componeerde, en die als intiem van karakter kunnen worden omschreven.Het barok idioom van de ‘experimentele’ sonate werd gecontextualiseerd door de vernieuwende stijl, die zijn zoon Carl Philipp Emanuel ontwikkelde in een van zijn eigen triosonates. Een aantal aria’s van J.S. Bach wordt hier met uitsluitend instrumentale krachten opgevoerd. Onder leiding van violist Pablo Valetti en de klaveciniste Céline Frisch, waagde het ensemble zich zelfs op Mozartiaans terrein met het Adagio en Fuga K404a, ontleend aan twee stukken van Bach, die Mozart heeft gearrangeerd.Mozart arrangeerde de Preludes en Fuga’s (VIII, XIV en XIII) van Bach, voor strijktrio. Door drie preludes aan zijn Bach-arrangementen toe te voegen, bereikte Mozart een indrukwekkende symbiose tussen Bachs muzikale taal en zijn eigen stijl. De preludes en fuga’s zijn unieke documenten van Mozarts studie van Bach. Ze bevatten drie fuga’s uit het Wohltemperierte Clavier, een fuga uit Die Kunst der Fuge en een fuga uit een orgelsonate, en een fuga van Wilhelm Friedemann Bach. Vier van de preludes zijn waarschijnlijk van Mozart zelf, terwijl Mozart twee preludes uit Bachs Triosonates voor orgel koos.Tot slot, een koraal waar Bach bijzonder op gesteld was, en een driestemmige fuga, hier gespeeld op klavecimbel en fluit. Carl Philipp Emanuel liet zijn vaders muzikaal testament, “Die Kunst der Fuge”, drukken met het opschrift, ‘Vor deinen Thron, tret ich’. De uitvoerders zijn Karel Valter (traverso), Pablo Valetti (viool), Petr Skalka (cello) en Céline Frisch (klavecimbel).In 1999, richtte de violist Pablo Valetti, samen met de klaveciniste Céline Frisch, naar de naam van een café-koffiehuis in Leipzig, het ensemble Café Zimmermann op, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Sinds de oprichting van het ensemble, heeft Johann Sebastian Bach de reputatie van Café Zimmermann bepaald. Het koffiehuis van Zimmermann bood het concertpubliek een breed spectrum aan repertoire: er weerklonk zowel muziek van landgenoten Bach, Telemann en de componisten van de Dresden hofkapel, alsook werken van grote Europese componisten die per transcriptie of reizende musici overgeleverd werden. De barokke muziek van de 18de eeuw vormt dan ook het onderzoeksgebied van het ensemble. De kern van het ensemble bestaat uit zes musici, vijf strijkers en een klavecimbel. Andere strijkers of blazers worden toegevoegd afhankelijk van het programma. Café Zimmermann werkte reeds samen met Gustav Leonhardt, Sophie Karthäuser, Roberta Invernizzi, Dominique Visse en met de koren Les Eléments en Accentus.Het ensemble is in residentie in het Grand Théâtre de Provence in Aix-en-Provence en is regelmatig te gast op festivals en concerthuizen zoals Théâtre de la Ville, Salle Gaveau en de Cité de la Musique in Parijs, het Festival van Innsbruck, Bach Festival Leipzig, Automne Musical in het paleis van Versailles, de barokfestivals in Pontoise, Sablé sur Sarthe, Lanvelles, en het festival Printemps des Arts in Nantes. Daarnaast gaat het ensemble regelmatig op tournee naar Japan, China en Zuid-Amerika. Café Zimmermann heeft heel wat lof ontvangen vanuit de internationale pers voor zijn cd-opnamen bij het label Alpha. Zo werden er opnamen gerealiseerd van de wereldlijke cantates en de Goldbergvariaties van Bach, klavecimbelwerken en aria’s van Lully en Anglebert en de Concerti Grossi van Avison naar de sonates van Scarlatti. Recenter werd hun opname van ‘L’Estro Armonico’ van Vivaldi uitgebracht.

Tracklist:

-Johann Sebastian Bach:

Sinfonia in D Major Aria Halleluja, Stark und Macht BWV 29

Sinfonia in G major BWV 182

Aria ‘Gott soll allein mein Herze haben’ BWV 169

Aria: Auch mit gedampften, schwachen Stimmen

Aria ‘Ein ungefärbt Gemüte’ BWV 24Choral ‘Vor deinen Thron tret’ ich’ BWV 668

Sonate sopr’il Soggetto Reale BWv 1079

-Carl Philipp Emanuel Bach: Trio Sonata in B flat major, Wq161/2

-Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio and Fugue KV 404a (after Sonata nr. 3 BWV 527 and The Art of Fugue BWV1080 by Johann Sebastian Bach)The Imaginary Music Book of J. S. Bach Café Zimmermann cd Alpha ALPHA766

https://www.stretto.be/2018/11/12/het-ensemble-cafe-zimmermann-is-jarig-het-label-alpha-viert-mee-grandioos/