Van 26 oktober 2021 tot en met 17 april 2022, organiseert Train World, het museum van de NMBS in en aan het station van Schaarbeek in Brussel, een uitzonderlijke tentoonstelling, gewijd aan de legendarische Oriënt-Express en zijn geestelijke vader, de Luikenaar, Georges Nagelmackers. Bij deze schitterende tentoonstelling, verscheen een magistrale catalogus, uitgegeven door Snoeck.Voor Europalia Trains & Tracks stelt Train World, de Oriënt Express niet enkel voor als een trein die mensen deed dromen, maar ook als het uitzonderlijke gevolg van de behoeften en de middelen van de industriële samenleving in die tijd. Aan de hand van foto’s, affiches, schilderijen, archiefdocumenten, plannen, meubilair, maar ook verwijzingen naar de literatuur en de film, krijgt de bezoeker en lezer de kans, om kennis te maken met de mythe die rond deze unieke trein hangt.Ontdek de legende van deze mythische trein, die synoniem staat voor reizen in pure luxe, avontuur en exotische mysteries, en kom meer te weten over het intrigerend verhaal van de Belg Georges Nagelmackers (1845-1905) (foto), die zijn droom van een internationaal spoorwegnet waarmaakte. Nagelmackers lag aan de basis van het luxereizen per trein doorheen Europa, tot in het oosten. Hij legde contacten met regeringen en spoorwegmaatschappijen en werd gesteund door de Belgische koning Leopold II. Er kwamen verbindingen tussen Londen, Parijs en Oostende, met Constantinopel (Istanbul), Bagdad en Teheran. Oostende, toen de stad van Leopold II en de koningin der badsteden, speelde een belangrijke rol als een van de vertrekpunten. Daar was daarenboven ook een onderhoudsatelier voor de luxueuze rijtuigen. In 1876 richtte Nagelmackers, geïnspireerd door de Amerikaanse Pullman-treinen, het bedrijf Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) op, waarvoor hij een systeem van slaapaccommodatie ontwikkelde en luxe-slaapwagens begon te bouwen. In 1882, reed een eerste trein, die de “Train Éclair” (Bliksemtrein) genoemd werd, van Parijs naar Wenen, via Straatsburg en München. Met steun van onder meer koning Leopold II van België begon hij in 1883 dan met de legendarische spoorwegverbinding Oriënt Express, oorspronkelijk Train Express d’Orient, tussen Parijs en Constantinopel. Hetzelfde jaar begon de CIWL een lijn Calais-Nice-Rome, vooral voor Engelse toeristen, die in 1889 opgesplitst werd in enerzijds de Rome Express en anderzijds de Calais-Méditerranée Express, bekend als de “Train Bleu”. In 1894 startte een dochterbedrijf van de CIWL, de Compagnie Internationale des Grands Hôtels, verschillende luxehotels in verschillende Europese steden, o.a. het prachtig Belle-époque, “Hôtel de la Plage” (foto), in Oostende.Authentieke rijtuigen, rijdende paleizen van de Oriënt-Express, worden uitzonderlijk voorgesteld in Brussel. Ze brengen je terug naar de sfeer en nostalgie van weleer. Dit paradepaardje van het Europalia Trains & Tracks-festival, stelt ook decoratieve kunstwerken en unieke documenten tentoon die het avontuur van de Oriënt-Express en de Wagons-Lits doen herleven. Droom weg bij verhalen van grote beroemdheden zoals Agatha Christie, reis mee met Bazil Zaharoff, Calouste Gulbenkian, Ferdinand I. (foto), de tsaar van Bulgarije (zijn broer was gehuwd met prinses Louise, de oudste dochter van koning Leopold II van België), of Lawence van Arabië, ontdek boeiende anekdotes van onbekende reizigers, en kom meer te weten over o.a. Lalique, René Prou, Albert Dunn en Grégoire Allemand, kunstenaars die met hun marqueteries en boiseries, meehielpen bij het esthetisch uitbouwen van deze legende.Als de eerste trein die Parijs verbond met Constantinopel, de poort naar het Oosten en de belichaming van de verlangens en fantasieën die daarbij hoorden, was de Oriënt- Express meteen een succes. Al snel kreeg hij de bijnaam ‘koning van de treinen, trein van de koningen’ en zo werd hij al tijdens zijn leven een legende. De wagons hadden een naam. De “Côte d’Azur”, een bar-rijtuig uit 1929, met royale zetels, houten lambrizeringen en koperbeslag, het salon “Flèche d’or”, of het restauratierijtuig “Rivièra” uit 1927, waren parels van art deco. Dit art deco icoon maakte het mogelijk om via verschillende treinroutes en verbindingen, vanuit Istanbul, Aleppo, Damascus, Beiroet, Bagdad, Caïro, Luxor en Aswan, te bereiken. Dertig jaar na zijn laatste reis, opent de Oriënt-Express speciaal voor ons, nooit eerder gepubliceerde archieven en de deuren van de restauratieateliers waar de historische rijtuigen, de getuigen van die mythische geschiedenis, weer tot leven komen…Met de Oriënt Express ging een droom in vervulling. Voor velen belichaamt hij nu een vervlogen tijd wanneer reizen een kunst was. Het prachtboek met teksten van de Franse historicus, Guillaume Picon, is voorzien van een voorwoord door Kenneth Brannagh, de regisseur van o.a. “Murder on the Orient Express” (2017). Voor de vele magnifieke kleurenfoto’s, tekende Benjamin Chelly. Het boek, dat in 2017 verscheen onder de titel “Orient Express: de l’histoire à la légende”, uitgegeven bij Albin Michel, werd vertaald door Martine Wezenbeek. Eerder schreef Guillaume Picon (foto) o.a., “Un jour à Fontainebleau”, (éditions Flammarion), “L’histoire de France: à travers ses personnages” (éditions Hachette éducation), “L’histoire de France expliquée par la peinture”, (éditions Larousse), “Château de Villette. Fastes d’un décor à la française” (éditions Flammarion), “Les Patrimoines de l’eau”, (éditions du Patrimoine), en “Vaux le Vicomte: Invitation Privée” (ditions Flammarion). Niet te missen!Expo: 26/10/2021 > 15/05/2022, Train World, BrusselsGuillaume Picon, “Orient Express, Van geschiedenis tot legende”, Voorwoord Kenneth Branagh Fotografie Benjamin Chelly geïllustreerd 240 bladz. uitg. Snoeck Publishers ISBN 9789461617064