In 2014 verscheen n.a.v. het 300ste geboortejaar van C.P.E. Bach, haar indrukwekkende 26 cd box met diens complete klaviermuziek. Nu is er haar box met de complete pianomuziek van Mendelssohn, incluis zijn fragmenten, preludes en fuga’s en schetsen.Ana-Marija Markovina ziet het werk van Mendelssohn als een kosmos die zich voor haar opende. “Het was een wereld die wachtte om ontdekt te worden”, vertelt de pianiste. Dit is voelbaar in haar complete opname, waarin zij bv. belang hecht aan de samenhangende vorm van prelude en fuga, die conceptueel niet van elkaar gescheiden mogen worden. Daarom heeft zij vóór elke fuga de bijbehorende prelude geplaatst, zoals Mendelssohn het bedoelde. De Lieder ohne Worte daarentegen, zijn verzamelingen. Mendelssohn componeerde ze voor publicatie in reeksen van elk zes. Dienovereenkomstig heeft Ana-Marija Markovina ze in de chronologische volgorde opgenomen. De acht volumes Lieder ohne worte, gecomponeerd tussen 1829 en 1845, elk bestaande uit zes ‘liederen’, werden immers gedurende het hele leven van Mendelssohn, in verschillende periodes gecomponeerd en afzonderlijk gepubliceerd.Om het leven en werk van Mendelssohn werkelijk te begrijpen, lijkt het Markovina essentieel om ook zijn fragmenten te bestuderen. Mendelssohns schetsen tonen nl. zijn genialiteit nog veel duidelijker dan zijn bekende 8 boeken Lieder ohne Worte bv. of zijn Variations sérieuses, op. 54 uit 1841. “Hij was echt op zoek naar de essentie”, stelt de pianiste. Zijn correcties en doorhalingen zijn daarom, naar Markovina’s mening, minstens zo boeiend als het voltooide werk zelf en hebben daarom terecht hun plaats in deze bijzondere opname. Alles vlekkeloos, briljant en met een onwankelbare stilistische zekerheid, warmte en flexibiliteit gespeeld. Schitterend!
Ana-Marija Markovina (°1970) werd geboren in Osijek, Kroatië. Ze kreeg haar eerste muzieklessen op vijfjarige leeftijd en studeerde aan de Hochschule für Musik in Detmold en Weimar. Haar leraren waren o.a. Vitaly Margulis , Anatol Ugorski en Paul Badura-Skoda. Ze voltooide haar studie aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” in Berlijn. Ana-Marija Markovina staat bekend om het herontdekken van zeldzame pianomuziek uit de 18de – begin 20ste eeuw, en heeft grote cycli uitgevoerd en opgenomen van klavier- en complete pianomuziek van Carl Philipp Emanuel Bach, Luise Adolpha Le Beau (1850-1927), Hugo Wolf, Anton Urspruch (1850-1907) en werken van hedendaagse componisten. In 2018 speelde ze 13 niet eerder gepubliceerde pianowerken uit Bruckners Kitzler-Studienbuch uit 1864, in première.
Speciale en langlopende projecten omvatten het werk van Carl Philipp Emanuel Bach. Werkend onder de auspiciën van het Packard Humanities Institute in Los Altos (VS), dat de eerste volledige editie van de werken van de componist heeft voorbereid, had Ana-Marija haar opname van de volledige CPE Bach pianowerken, uitgebracht door Hänssler CLASSIC, toegang tot een aantal niet eerder gepubliceerde partituren en manuscripten. Haar opname ontving dan ook terecht talrijke lovende kritieken en prijzen, waaronder de Preis der Deutschen Schallplattenkritik (Bestenliste 2/2014) en Choc de Classica (september 2014). Ana Marija Markovina houdt samen met haar echtgenoot, de psycholoog, Prof. Dr. Helmuth Reuter, een lezingen getiteld “Music and Psychology”, over de culturele en psychologische betekenis van muziek in de tijdgeest.
Inhoud:
Klaviersonaten op. 6, 105, 106; Klaviersonaten a-moll, e-moll, F-Dur (Fragment), f-moll, b-moll G-Dur (Fragment); Fantasie fis-moll op. 28 (Sonate ecossaise)Lieder ohne Worte op. 19 Nr. 1-6 (Nr. 2 in zwei Versionen); op. 19b Nr. 4; op. 30 Nr. 1-6 (Nr. 4 in zwei Versionen); op. 38 Nr. 1-6; op. 53 Nr. 1-6; op. 62 Nr. 1-6; op. 67 Nr. 1-6; op. 85 Nr. 1-6; op. 102 Nr. 1-6; Lieder ohne Worte Es-Dur, Es-Dur (Fragment), fis-moll, F-Dur, D-Dur, D-Dur (Fragment)
Variations serieuses op. 54 (mit Alternativ-Versionen); Andante con Variazioni Es-Dur op. 82 (mit Alternativ-Versionen); Andante con Variazioni B-Dur op. 83; Thema mit Variationen D-Dur; Suite G-Dur; Scherzo, Nocturne & Hochzeitsmarsch aus Ein Sommernachtstraum op. 61
Präludien & Fugen op. 35 Nr. 1-6; Fuge (Charakterstück) op. 7 Nr. 5; Fugen cis-moll, d-moll, d-moll, Es-Dur, Es-Dur (Fragment), e-moll, e-moll (Fragment), g-moll, a-moll (Fragment), a-moll (Fragment), b-moll (Fragment), h-moll; Kleine Fuge h-moll; Kleines Fugato G-DurFantasie c-moll / D-Dur; Fantasie op. 15 über The last Rose of Summer; Fantaisies ou Capriccios op. 16 Nr. 1-3; Charakterstücke op. 7 Nr. 1-7; Kinderstücke op. 72 Nr. 1-6; Etüden op. 104 Nr. 1-3; Etüde (Prelude) f-moll; Etüden C-Dur, d-moll, F-Dur (Fragment); a-moll
Rondo capriccioso (Etüde) E-Dur op. 14; Capriccio (Scherzo) fis-moll op. 5; Capriccios op. 33 Nr. 1-3; Capriccio es-moll; Scherzo a Capriccio fis-moll; Andante E-Dur / Allegro e-moll (Capriccio); Klavierstücke C-Dur (Fragment), e-moll, e-moll / f-moll, G-Dur (Fragment), g-moll, a-moll, a-moll, h-moll / d-moll; Preludes op. 104 Nr. 1-3; Prelude e-moll “Notre Temps”; Prelude fis-moll (Fragment); Präludium h-moll; Sonatine E-Dur; 2 Kanons; Allegro op. 117; Allegros C-Dur, a-moll, h-moll (Fragment)Allegro F-Dur “Bärentanz”; Allegro molto h-moll; Largo – Allegro c-moll; Largo c-moll – Allegro di molto C-Dur; Allegro moderato Es-Dur (Fragment); Allegro con moto a-moll (Fragment); Allegro vivace f-moll (Fragment); Andante H-Dur – Allegro di molto h-moll; Adagio D-Dur; Andantes C-Dur (Fragment), D-Dur, Es-Dur; E-Dur, F-Dur, G-Dur, A-Dur, A-Dur, b-moll (Fragment); Andantes con moto e-moll & A-Dur; Andante maestoso F-Dur; Andante cantabile B-Dur (musikalische Skizze Nr. 1); Andante cantabile e Presto agitato H-Dur / h-moll; Andante sostenuto E-Dur (Fragment); Scherzi (Perpetui mobile) C-Dur op. 119 & C-Dur op. 199; Allegrettos A-Dur & a-moll; Prestos c-moll, c-moll (Fragment), A-Dur (Fragment); Presto agitato g-moll (musikalische Skizze Nr. 2); Scherzo h-moll. Largo d-moll; Recitativo e-moll; Walzer D-Dur; Prestissimo f-moll; Vivace c-moll; Anfang und Ende zu einem Klavierstück A-Dur; Con moto A-Dur; Barcarole A-Dur; Sostenuto F-Dur; Reiterlied d-moll; Wie die Zeit läuft g-moll; Auf fröhliches Wiedersehen; Kleine Invention F-Dur.
Mendelssohn Bartholdy Complete Works For Solo Piano Ana-Marija Markovina 12 cd Hänssler HC18043