Tot 1596 was Krakau dé politieke, economische en culturele hoofdstad van Polen. Op basis van twee overgeleverde manuscripten uit de eerste helft van de 15e eeuw, schetst La Morra’s opname een levendig panorama van de diversiteit en het internationaal niveau van het muziekleven in het laatmiddeleeuwse Krakau.De stad Krakau kreeg als politieke, commerciële en culturele hoofdstad van Polen, in de loop van de 14de en 15de eeuw, een prominente plaats in Centraal-Europa onder het bewind van de Jagiello-dynastie. Hoewel er zowel in Krakau uitgevoerd als gecomponeerd repertoire bestaat van vóór die periode, zijn het de manuscripten uit de eerste helft van de 15de eeuw die een indruk geven van het sonoor landschap van de stad in een periode waarin het naar verluidt “gegrepen werd door het grootste enthousiasme” voor muziek.Op de cd ontdekt u werk van Johannes Ciconia (1370-1412), Petrus Wilhelmi de Grudencz (Piotr van Grudziądz) (ca.1400-c.1480), Mikołaj Radomski (ca.1400-na 1450), Jacobus de Clibano (periode 1430-1450), Nicolaus Cracoviensis (16de eeuw) (reconstructie door Michał Gondko) en Antonio Zacara da Teramo (ca.1350/1360-1413/1416). Enerzijds onthullen hun composities, afgewisseld met en ingeleid door gregoriaans (pleinchant), een intense betrokkenheid bij de Italiaanse en Franse kunstmuziek van toen, en anderzijds zijn het zeldzame voorbeelden van lokale muziekproductie, variërend van eenvoudige, vaak archaïsch klinkende polyfonie, tot meer complexe werken van o.a. Mikołaj Radomski, een Poolse componist, die waarschijnlijk als instrumentalist verbonden was aan het koninklijk hof in Krakau, en wiens muziek, o.a. drie zettingen van als paar geconcipieerde misdelen Gloria en Credo, en een Magnificat, stilistisch te situeren viel tussen deze van Johannes Ciconia en Guillaume Dufay.Het hier opgenomen programma met o.a. voorbeelden van de complexe ars subtilior (Gloria van Zacara) en een motet van Grudencz, die ook werkzaam was in Wenen, is dan ook een muzikaal panorama van een bruisende stad uit het begin van de 15de eeuw in het oosten van Latijns-Europa, die zes eeuwen later, nog steeds betovert met zijn middeleeuws-renaissance-aura. De Latijnse dichter en componist, die zijn composities signeerde met een acrostichon Petrus, en een keer met zijn volledige naam, Petrus Wilhelmi de Grudencz, werd pas in 1975 geïdentificeerd door de Tsjechische musicoloog Jaromir Cerny. Zijn oeuvre was voor de uitvoerders het uitgangspunt voor een portret van de muziekcultuur die destijds in Centraal-Europa werd gecultiveerd, toen Dufay en Binchois, hun belangrijkste werken in het zuiden en het westen componeerden. De uitvoerders zijn Doron Schleifer, Daniel Mentes, Ivo Haun De Oliveira en Matthieu Romanens, zang, Corina Marti, clavicymbalum, organetto & blokfluit, Michał Gondko, luit, en Corinne Raymond-Jarczyk, vedel. Niet te missen!De Zwitserse klavecimbel- en blokfluitiste Corina Marti wordt internationaal erkend om haar ‘opvallend superieure’ en ‘expressieve’ (Toccata) vertolkingen en ‘onfeilbare’ (Diapason) techniek. Haar uitgebreide discografie reikt van 14de-eeuwse istanpitta en intabulaties tot de kamermuziek en soloconcerti van de hoog barok en weerspiegelt de omvang van haar muzikale interesses en technische vaardigheden. Als soliste, kamermusicus en docente reist ze regelmatig door Europa, Amerika en het Midden- en het Verre Oosten, en trad ze op met tal van oude-muziekensembles en orkesten (waaronder Hespèrion XXI, Coro della Radiotelevisione Svizzera Italiana en Helsinki Baroque Orchestra). Daarnaast is ze artistiek mededirecteur en stichtend lid van La Morra. Haar voortdurend onderzoek naar aspecten van het repertoire en de reconstructie van laatmiddeleeuwse en vroegrenaissance klavierinstrumenten en blokfluiten, heeft substantieel bijgedragen aan de hedendaagse heropleving van deze instrumenten. Ze geeft les aan de Schola Cantorum Basiliensis en geeft masterclasses over de hele wereld.De luitist, Michał Gondko, is oprichter en samen met Corina Marti, artistiek directeur van La Morra. Onder hun gezamenlijke leiding heeft La Morra hoogstaande onderscheidingen gekregen als de Diapason d’Or, de Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik, de Noah Greenberg Award, Gramophone, en International Classical Music Award-nominaties van de American Musicological Society. Hij deelde ook het podium in kamermuziekprojecten met musici als Dame Emma Kirkby, Montserrat Figueras en Jordi Savall. Recentere samenwerkingen zijn onder meer een duo partnerschap met de eminente luitist Nigel North.
Zijn muzikaal pad begon in zijn geboorteplaats Warschau, waar hij klassieke gitaar studeerde aan de Fryderyk Chopin University of Music, voor hij naar Bazel verhuisde (waar hij sindsdien woont), om zich exclusief te wijden aan de luit. Vervolgens studeerde hij af aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith. Sindsdien hebben concertreizen hem naar de meeste Europese landen gebracht, maar ook naar de VS, de landen van het Midden-Oosten, China en Japan. Als een van de toonaangevende luitisten van zijn generatie, streeft hij zijn artistieke doelen na als solist, muzikaal leider en begeleider, waarbij hij vooral gefascineerd is door de Europese polyfone muziek van de middeleeuwen en de renaissance. Sfeervol muzikaal vakmanschap en verkennende concertprogramma’s zijn algemeen erkende handelsmerken van zijn werk.
Tracklist:
anon.: Breve regnum erigitur
anon.: Ave Maris Stella
anon.: Kyrie
Mikołaj Radomski: Gloria
anon.: Postaris in presepio / Maria amplioribus
anon.: Maria en mitissima
anon.: Salve thronus trinitatis
Mikołaj Radomski: Sancta Maria succurre / Magnificat
Ciconia: Credo
Mikołaj Radomski: Balatum
anon.: Cracovia civitas
Jacobus de Clibano: Sanctus: Gustati necis pocula
anon.: Agnus Dei
Nicolaus/Michał Gondko: Nitor inclite claredinis
anon.: Virginem mire pulchritudinis
Grudencz: Presulis eminenciam
Zacara da Teramo: Gloria (Ad ongni vento)
Mirabilia Musica. Echoes From Late Medieval Cracow La Morra cd Ramée RAM2008