Ondanks alle politieke, dynastieke en religieuze verschillen waren de muzikale banden tussen Engeland en Frankrijk in de tijd van Lodewijk XIV, hechter en vruchtbaarder dan u zou denken. Met haar boeiend en gevarieerd programma traceerde de uitstekende organiste en klaveciniste, Constance Taillard, deze verbindingen via geselecteerde werken van o.a. Purcell, Lully en Lebègue, die ze op historische instrumenten speelt.De muziek in Engeland, nam een beslissende wending met de Stuart-restauratie, het herstel van de Britse monarchie minder dan 12 jaar na de afschaffing ervan. Charles II, de 30-jarige zoon van de afgezette koning, werd teruggeroepen uit Frankrijk, waar hij sinds 1646, met tussenpozen in Duitsland en de Nederlanden, was verbannen. Hij werd in 1660 gekroond en regeerde tot 1685, de laatste drie jaar eigenlijk als een absolute monarch zonder parlement. Desondanks was hij een populaire despoot. Een van de redenen van zijn populariteit was het kosmopolitisch, libertijns karakter van zijn hofhouding.Frankrijk en Engeland hadden sterke muzikale banden tijdens het bewind van Lodewijk XIV. Van 1689 tot 1701 leefde Charles II in ballingschap in Saint-Germain-en-Laye. Na de onthoofding van zijn vader Charles I, in 1649, zocht hij nl. zijn toevlucht in Frankrijk (zijn moeder, koningin Henriëtta Maria, was een zuster van koning Lodewijk XIII van Frankrijk), voor hij in 1660, zijn troon herwon en een muziekstijl ontdekte die gekenmerkt werd door Franse voorbeelden, met name de 24 Violons du Roy en de Académie Royale Academy de Musique. De muziek van Engelse componisten, vervolgd door de puriteinen, werd nieuw leven ingeblazen door de invloed van composities van Lully en de Franse klaviermeesters. In deze decennia volgden Blow en Purcell elkaar op als organisten van Westminster, terwijl Nivers en Lebègue het orgel van de Koninklijke Kapel van Versailles bespeelden.
Op de cd straat werk van Henry Purcell (1659-1695), Guillaume-Gabriel Nivers (1632-1714), Jean-Baptiste Lully (1632-1687), Louis Couperin (1626-1661), Jean-Henri d’Anglebert (1629-1691), Nicolas Antoine Lebegue (1631-1702) en John Blow (1649-1708), gespeeld op het Clicquot Grand Orgue de la Chapelle Royale en op het Blanchet klavecimbel uit 1746, uit het kabinet van Madame Victoire (foto) in Versailles..
Constance Taillard, in 1994 geboren in Mulhouse, begon piano te studeren en stapte vervolgens over naar het klavecimbel en orgel aan het conservatorium in haar geboorteplaats. Ze studeerde af met een graad in Musical Studies (DEM) in klavecimbel en orgel. Daarna verscherpte ze haar vaardigheden bij Eric Lebrun aan het CRR (Conservatorium à Rayonnement Régional – het Regionaal Conservatorium voor muziek en dans) in Saint-Maur-des-Fossés. Op 17-jarige leeftijd trad Constance Taillard toe tot de klas van Olivier Baumont en Blandine Rannou aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs. Na het behalen van haar Master’s Degree met grote onderscheiding in klavecimbel en becijferde bas (continuo), volgde ze in 2015 de orgellessen van Michel Bouvard en Olivier Latry. Tegelijkertijd volgde ze een opleiding tot gediplomeerd lerares. In 2016 werd Constance benoemd tot professor klavecimbel aan het Conservatorium van Arras. Als soliste wordt ze regelmatig uitgenodigd om op te treden in Frankrijk en in het buitenland, Philharmonie de Paris, Hôtel des Invalides, Royaumont Foundation, La Roque d’Anthéron, Pianos Folies en La Chaise-Dieu festivals, John Hill Organ Series (Londen), Organi Antichi seizoen (Bologna), programma’s op France Musique. Als continuo speler wordt ze regelmatig gevraagd door de grootste ensembles, zoals Les Arts Florissants of Les Musiciens du Louvre. Constance Taillard is laureate van het Corneille Concours, de André Boisseaux-prijs en de Stichting Safran.
Tracklist:
Purcell :
The Fairy Queen :
Entry Dance
Dance For The Followers Of The Night
Ground
Nivers :
Suite Du Cinquieme Ton
Lully :
Cadmus And Hermione: Ouverture
Purcell :
The Fairy Queen:
Dance For The Green Man
Jig
Dance For The Fairies
Voluntary In G Major
Louis Couperin :
Fantaisie – Duo
Lully & d’Anglebert :
Atys, Acte III, Scene 4: Les Songes Agreables
Armide, Acte V, Scène 2: Passacaille
Purcell :
Voluntary In D Minor For Double Organ
Lebègue :
Suite Du Premier Ton
Purcell :
Harpsichord Suite N 4 In A Minor
Louis Couperin :
Fugue Sur Le Cromorne
Blow :
Cornet Voluntary In A Minor
Purcell :
King Arthur – Acte IV – How Happy The Lover
Versailles – Westminster Constance Taillard (organ/harpsichord) cd Château de Versailles Spectacles CVS056