Ontdek 6 Missen van Henri Hardouin (1727-1808), een koorknaap van de kathedraal van Reims die al snel opklom tot maître de Chapelle, tot de Franse Revolutie, religieuze instellingen ontbond. Als priester was hij potentieel in gevaar en lijkt hij te zijn ondergedoken tot, in 1794, de dood van Robespierre, hem in staat stelde zijn taken te hervatten.Geboren in Grandpré (Ardennen) in een bescheiden gezin, werd Henri Hardouin in 1735, op 8-jarige leeftijd, koorknaap van de kathedraal van Reims. Hij zong daar samen met volwassen koorzangers (destijds professionelen) terwijl hij er een gedegen muzikale en algemene opleiding kreeg. Kinderen en jongeren werden er nl. getraind in zowel gregoriaans, als in polyfone muziek en contrapunt. Later ging hij naar het seminarie en werd in 1749 de muziekmeester (tegenwoordig zouden we zeggen de “kapelmeester”, dus de koorleider en componist) van dit koor dat aan het einde van de 13e eeuw (1285) werd gesticht.Van 1749 tot 1773 leidde hij ook de nieuwe muziekacademie van de stad (gemeentelijke vereniging van concerten en onderwijs), geïnstalleerd in een plaats naast het stadhuis. Daar werden wekelijks concerten gehouden. Zeer gehecht aan de liturgie, verliet Hardouin deze positie in 1773, in strijd met de toenemende plaats die aan wereldlijke muziek werd gegeven. Toen de Revolutie de kerkelijke kapittels verspreidde, in november 1790, verloor hij zijn functies, maar hervond ze in 1794, na Thermidor en het einde van de Terreur. In 1801 trok hij zich terug in Grandpré. Dat jaar herstelde een concordaat, gesloten tussen Bonaparte en het pausdom, de katholieke religie in Frankrijk, die een geleidelijke heropleving mogelijk maakten. Henri Hardouin stierf in dit dorp op 13 augustus 1808, werd er begraven in de parochiekerk, waar vervolgens twee gedenkplaten werden geplaatst.
Hij componeerde wel 46 missen (met of zonder begeleiding), proses (of sequenties), liturgische hymnen, motetten en psalmen, publiceerde zes missen voor 4 stemmen zonder begeleiding (Reims, 1772) en werkte in 1775, samen met François Giroust en François Rebel, aan de Messe solennelle voor de kroning van Louis XVI. Zijn werken waren bekend in Lyon. Bepaalde werden in 1759-1760 uitgevoerd door de Académie du Concert (gevestigd in het Palais des Arts, op de Place des Terreaux in de buurt van het Hôtel de Ville). Daarnaast was zijn muziek in 1765, ook te horen op een Concert Spirituel in Parijs. Hardouin schreef ook pedagogische werken, waaronder een nieuwe methode om gregoriaans te leren, “Méthode nouvelle pour apprendre le plain-chant” (Charleville, 1762, 3e ed. in 1790, deze zal tot 1828 opnieuw worden gepubliceerd), en een brevier, “Bréviaire de Reims” (1759). De zes vierstemmige missen van Hardouin, gepubliceerd in 1772, ongebruikelijk voor hun tijd als a capella, genoten een brede oplage in het prerevolutionaire Frankrijk. Sindsdien zijn ze verwaarloosd, een omissie die deze eerste volledige opname wil corrigeren.
Op volume 1 staan de Mis nr. 1, Incipite Domino in tympanis, de Mis nr. 3, Jucundum sit eloquium meum en de Mis nr. 4, Exaltate et invocate nomen ejus. Op volume 2 staan de Missen nr. 2, Cantata Domino in cymbalis, nr. 5, Laudate nomen Domini en nr. 6, Collaudate canticum.
Timothy J. Krueger, St. Martin’s oprichter en artistiek directeur, studeerde musicologie aan het Wheaton Conservatory of Music, de University of Colorado, Boulder, de Universität Hamburg, en de University of London’s Royal Holloway College, waar hij een proefschrift maakte over de religieuze muziek van Charles Villiers Stanford. Hij studeerde directie bij Dr. Paul Wiens en privé bij Dennis Keene van de Voices of Ascension. Hij heeft professioneel gezongen bij de Santa Fe Opera, het Santa Fe Desert Chorale, Chicago A Cappella, het Vox Early Music Ensemble en de Ars Nova Singers, evenals bij verschillende bisschoppelijke kathedraalkoren. Naast de stichtende artistiek directeur van het St. Martin’s Chamber Choir, was hij koordirigent van het Boulder Bach Festival en in een vergelijkbare hoedanigheid voor het Colorado Music Festival en het Boulder Philharmonic. Hij is een aangesloten faculteitslid van de muziekafdeling van de Metropolitan State University van Denver, is koorleider van de St. Andrew’s Episcopal Church en houdt toezicht op een van Denver’s beste klassieke kerkmuziekprogramma’s.
Henri Hardouin Complete Four part a capella Masses Volume One St Martin’s Chamber Choir Timothy J. Krueger cd toccata Classics TOCC0191Henri Hardouin Complete Four part a capella Masses Volume Two St Martin’s Chamber Choir Timothy J. Krueger cd toccata Classics TOCC0423