Tonrroutt, Thauranth, Tauront, Taurath, Torenth, van weinig componisten is de naam zo erg verschillend gespeld als de hoofdrolspeler van deze opname. De identiteit van de componist (periode 1450–1480), achter deze varianten is trouwens lange tijd in nevelen gehuld gebleven.
Het is bekend dat een zekere Johannes Tourout, voorzanger was in de kapel van keizer Frederik III van Habsburg (foto), van 1452 tot 1493, keizer van het Heilig Roomse Rijk, (de vader van de bekende Maximiliaan I) en dat hij in Centraal-Europa, zeer populair moet zijn geweest. Een groot aantal van zijn werken is nl. terug te vinden in belangrijke handschriften in die regio, Castello del Buon Consiglio in Trento, het Schedelsches Liederbuch en in de Codex Speciálník, de oudste nog bestaande collecties van Tsjechische renaissancepolyfonie, afkomstig uit een klooster in de regio van Praag, nu in het Hradec Králové Museum (Museum van Oost-Bohemen). Gezien het verbluffend vakmanschap, vergelijkbaar met deze van Ockeghem en Busnois, in zijn composities, is het verrassend dat moderne musici er niet meer aandacht aan hebben besteed.
Cappella Mariana, met o.a. de harpistes en sopranen, Hana Blazikova en Barbora Kabatkova (foto), en haar artistiek leider Vojtěch Semerád, willen met deze cd nu deze leemte vullen. Hun selectie wil het breed stilistisch bereik van de 15de -eeuwse polyfonie weergeven, met een mis, Missa Mon œil, Latijnse motetten, o.a. “O generosa nata David” en “O gloriosa regina mundi”, een Magnificat quarti toni, en wereldlijke chansons, o.a. “Adieu m’amour, adieu ma joye” en “Fors seulement”.
Vojtěch Semerád studeerde altviool aan het Praags Conservatorium. Na zijn studies barokviool in Parijs, aan het Conservatoire national supérieur de musique et de danse bij François Fernandez, heeft hij zich toegelegd op barokrepertoire en trad hij op met een aantal historische ensembles in Tsjechië en in het buitenland. In 2011 was hij finalist van de prestigieuze Telemann-Wettbewerb in Magdeburg. Als lid van ensemble Collegium Marianum trad Vojtech Semerad op onder leiding van Andrew Parrot, Peter Kooij, Sergio Azzolini en Benjamin Lazar. Hij heeft concerten gegeven op prestigieuze festivals in heel Europa, zoals Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Centre de Musique Baroque de Versailles en Pražské Jaro.
Als solist en kamermuziekspeler was hij te zien op prestigieuze podia en festivals in heel Europa, waaronder Théâtre des Champs-Élysées, Palau de la Música Barcelona, De Doelen Rotterdam, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig en Prague Spring. Hij werkt regelmatig samen met ensembles als Le Poème Harmonique, Les Folies Françoises en Les Agrémens. Hij nam deel aan opnames voor Deutsche Gramophon, Naïve en het Tsjechische label Supraphon, en zijn optredens werden uitgezonden op de Tsjechische TV en de Tsjechische Radio. Na zijn afstuderen aan de Karelsuniversiteit in Praag, waar hij zich specialiseerde in koorzang van kerkmuziek, studeerde hij gregoriaans bij Louis-Marie Vigne in Parijs en vervolgde hij met post-graduaatstudies aan het Pontificio Istituto di Musica Sacra in Rome. In 2008 richtte hij Cappella Mariana op, een uniek vocaal ensemble in Tsjechië gespecialiseerd in de muziek van de renaissancepolyfonie. Naast concertactiviteiten in binnen- en buitenland organiseert Cappella Mariana de vaste concertcyclus Lenten Fridays.
Johannes Tourout Portrait of an Imperial Cantor Cappella Mariana, Vojtěch Semerád cd passacaille PAS 1124