In “Een leven lang klassiek”, beschrijft de pianist Jeremy Denk, zijn zoektocht naar de essentie van de (klassieke) muziek. Waar velen bij klassieke muziek meteen denken aan imponerende concertzalen en grandioze opvoeringen, voert Denk u mee naar de alledaagse realiteit. Hij duikt dieper in de klassieke stukken die hem hebben gevormd, van Mozart tot Brahms, en belicht telkens in 3 lessen, voorzien van speellijsten, de kern van de muziek, aan de hand van de drie pijlers, melodie, harmonie en ritme
In levendig en fantasierijk proza, deelt Denk de meest betekenisvolle lessen uit zijn leven, of het nu gaat om die ene toegewijde muziekdocent op de middelbare school, de lessen van een plaatselijke dirigent of het nalatenschap van de grootheden in de klassieke muziek. Bovendien herinnert hij ons eraan stil te staan bij datgene wat muziek ons kan bieden: troost, plezier, afleiding en bovenal een toevluchtsoord. In “Every Good Boy Does Fine”, volgt Jeremy Denk een onwaarschijnlijke reis. Zijn leven is al een beetje zwaar als een vroegrijp, temperamentvol zesjarig pianowonder in New Jersey, en dan dwingt, wegens familiale redenen, een verhuizing naar New Mexico. Daar moet Denk een nieuwe leermeester behagen, een verbitterde maar toegewijde professor, terwijl hij op de middelbare school zit. Op zijn zestiende ontsnapt hij naar de universiteit in Ohio, waar hij een verbijsterende nieuwe cast aan muziekleraren ontmoet, zowel vriendelijk als wreed. Na vele vernederingen en een paar triomfen, vindt hij uiteindelijk zijn weg als pianist.
Veel memoires over klassieke muziek richten zich op beroemde musici en professionele prestaties, maar dit boek richt zich op het alledaagse, de buurtleraar, het middelbare schoolorkest, de lokale dirigent. Er zijn maar weinig schrijvers die in staat zijn om de beproevingen van de artistieke praktijk zo diepgaand te belichten, uren van dagelijks oefenen, raadselachtige adviezen, druk van ouders en leraren. In levendig, eindeloos fantasierijk proza, combineert Denk zijn autobiografie met aanstekelijke lessen over melodie, harmonie en ritme. Hoe werken melodieën? Waarom is harmonie voor de meeste mensen zo’n mysterie? Waarom zijn leraren zo geobsedeerd door de metronoom?
In “Elke goede jongen doet het goed”, deelt Denk ook de meest betekenisvolle lessen van zijn leven en probeert een schuld aan zijn leraren terug te betalen. Hij herinnert ons er ook aan dat we nooit moeten stoppen met het stellen van vragen over muziek en haar doelen: troost, een wapenrusting tegen ontgoocheling, puur plezier, een afleiding, een toevluchtsoord en een voertuig voor empathie. Deze prachtig geschreven, geestige memoires van de MacArthur “Genius” Grant-winnende pianist Jeremy Denk, zijn tevens een meeslepende verkenning van klassieke muziek, de kracht, de betekenissen en wat het ons over onszelf kan leren. Warm aanbevolen. “Every Good Boy Does Fine, A love story, in Music Lessons” werd vertaald door Cornelis van Ginniken.
De Amerikaanse pianist, Jeremy Denk (°1970) studeerde af aan Oberlin College , Indiana University en de Juilliard School. Hij schrijft o.a. voor de The New Yorker, The New Republic, The Guardian en The New York Times Book Review. Een van zijn New Yorker-bijdragen, “Every Good Boy Does Fine”, vormde de basis van zijn boek voor toekomstige publicatie door Random House in de VS en Macmillan in het VK, dat een New York Times Bestseller werd. In 2013 ontving hij een MacArthur ‘Genius’ Fellowship voor zijn bijdrage aan de klassieke muziek, en speelde onder meer met het New York Philharmonic en het Chicago Symphony Orchestra.
Denk trad op in de VS en Europa in recitals en met grote symfonieorkesten en toerde met Academy of St Martin in the Fields. Zijn releases van Nonesuch Records omvatten de opera The Classical Style met muziek van Haydn, Mozart en Beethoven, en hij voegde zich bij zijn oude muzikale partners, Joshua Bell en Steven Isserlis in een opname van Brahms’ Trio in B-groot. Zijn opname van de Goldberg-variaties bereikte nummer één in de klassieke hitparade van Billboard.
In 2014 was Denk muzikaal leider van het Ojai Music Festival, waarvoor hij naast optreden en curator ook het libretto voor een komische opera schreef. De opera werd later gepresenteerd in Carnegie Hall en op het Aspen Festival. Zijn blog, Think Denk, vertelt over zijn ervaringen met toeren, optreden en oefenen en werd geselecteerd voor opname in de web archief van de Library of Congress. In 2012 maakte Denk zijn debuut in Nonesuch met een combinatie van oude en nieuwe meesterwerken: Beethovens laatste pianosonate nr. 32, op. 111 en Ligeti ’s Études . Het album werd door The New Yorker, NPR en The Washington Post uitgeroepen tot een van de beste van 2012 en Denks verslag van de Beethoven-sonate werd door BBC Radio 3 ’s Building a Library geselecteerd als de best beschikbare versie opgenomen op moderne piano. Denk heeft een langdurige band met de muziek van de Amerikaanse visionair Charles Ives, en zijn opname van Ives’ twee pianosonates stond op vele “beste van het jaar”-lijsten.
Jeremy Denk Een merkwaardig leven lang klassiek, Melodie, harmonie en ritme in de wereld van de klassieke muziek 490 bladz. uitg. Spectrum ISBN 9789000382699