Naast indrukwekkende symfonieën en symfonische gedichten, componeerde Jean Sibelius een aanzienlijke hoeveelheid theatermuziek. Deze muziek is helaas nog steeds grotendeels onbekend. Nochtans was het met “Koning Christian II” (1898) en “Kuolema” (1903), dat Sibelius zijn naam en faam vestigde in heel Europa. Van zijn mooiste muziek voor het podium, is trouwens te vinden in zijn “Belsazars gästabud” (1906).
“The Tempest”, een van Shakespeare’s ‘late romances’, werd voor de eerste keer opgevoerd in 1611 en gepubliceerd in 1623. Daarin kreeg het als openingsstuk een ereplaats, wellicht doordat het de recentste komedie was en omdat het bij trouwfeesten zo populair was, sinds het ter gelegenheid van prinses Elizabeths huwelijk in 1612, was opgevoerd. In “The Tempest” komen veel onderwerpen aan de orde die Shakespeare al in eerdere toneelstukken had behandeld, zoals de pogingen om een koning af te zetten en de legitimering daarvan (Macbeth, Richard II en Julius Caesar), nature versus nurture (The Winter’s Tale en King Lear) en de onschuld (Twelfth Night). Omdat het een romance was, was de thematiek duisterder dan die van een typische komedie en werden er ook meer filosofische kwesties in besproken, maar het was geen typische tragedie, omdat het stuk eindigde met een happy end.
Symfonisch in omvang en ambitie, was de toneelmuziek bij Shakespeare’s toneelstuk “The Tempest” een van de laatste orkestwerken die Sibelius componeerde voor hij de mysterieuze ‘stilte van Järvenpää’ betrad tot aan zijn overlijden. In opdracht van de vooraanstaande Deense theatermaker Johannes Poulsen, deed Sibelius in 1925, vanwege de brede expressieve eisen van het stuk, een beroep op zijn legendarische, grote muzikale krachten. Van het angstaanjagend toonbeeld van het eerste scheepswrak via etherische liederen, onstuimige karakterportretten en opmerkelijke evocaties van de natuur, zette Sibelius ten volle de thema’s van Shakespeare’s magische wereld om in zijn eigen unieke klank. Omdat Sibelius nauwe banden had met het rijk, Deens muziekleven, is het passend dat deze opname zo’n typisch Scandinavisch tintje heeft.
Het Koninklijk Deens Orkest staat internationaal bekend om zijn opnames, evenals een stamboom van werk met historische en huidige dirigenten, waaronder Richard Strauss, Igor Stravinsky, Leonard Bernstein, Sergiu Celibidache, Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Mariss Jansons, Marek Janowski, Hartmut Haenchen, Michail Jurowski en vele anderen. Deze opname wordt uitgevoerd door Okko Kamu, een geboren Fin, die een veelgeprezen cyclus van Sibelius-symfonieën heeft opgenomen, naast een zeer gerespecteerde catalogus van meer dan 100! albums. De schitterende vocale solisten zijn Hanne Fischer (Ariel)en Kari Dahl Nielsen ,mezzosopraan (Juno), Palle Knudsen, bariton (Caliban), Fredrik Bjellsäter, tenor (Stephano) en Nicolai Elsberg, bas (Trinculo). Niet te missen!
Jean Sibelius The Tempest Soloists from The Royal Danish Opera The Royal Danish Opera Chorus The Royal Danish Opera Orchestra Okko Kamu, conductor cd Naxos 8.574419