“Hans Sommer, Orchestral Songs”, o.l.v. Guillermo García Calvo, op het label Pentatone.

Ontdek op deze cd 22 orkestliederen voor solo stemmen en voor een vocaal ensemble, o.a. 5 Lorens Lieder (Gustav Gurski – bearb. Hans-Christoph Mauruschat en Dr. Martin Albrecht-Hohmaier), uit Sommers opera/Bühnenspiel, “Lorelei” op. 13, uit 1891, en 4 liederen uit zijn Liedcyclus, “Hunold Singuf” (“33 Rattenfängerlieder”, Julius Wolff), op. 4, uit 1882.

Hans Sommer (1837-1922), eigenl. Hans Friedrich August Zincken, was wetenschapper en wiskundige van beroep maar ruilde vanaf zijn veertigste zijn functie als Direktor das Polytechnikum in Braunschweig, voor de muziek. Sommer studeerde privé muziek en volgde compositieles bij o.a. Julius Otto Grimm en Franz Liszt. In 1875 ontmoette hij voor de eerste keer Richard en Cosima Wagner. Daarop stichtte hij een Wagner Vereniging in Braunschweig. Een jaar later bezocht hij als hun persoonlijke gast, de eerste Bayreuther Festspiele waarna hij in de jaren die volgden, deel uitmaakte van de groep kunstenaars rond de Villa “Wahnfried”. Vanaf 1882 publiceerde hij meer dan honderd liederen en balladen, o.a. de cyclus “Der Rattenfänger von Hameln”. Naar aanleiding van het succes van zijn opera/Bühnenspiel “Loreley”, die Richard Strauss in 1892 in Weimar dirigeerde, werd hij een gevestigde en voor de verdere Duitse operageschiedenis, invloedrijke operacomponist.

Het libretto van Sommers nu vergeten opera in vier akten “Rübezahl und der Sackpfeifer von Neisse” was van Eberhard König (1871-1949). Die schreef overigens in 1917 ook nog “Wenn der Alte Fritz gewusst hätte… (Eine Rübezahlmär). Sommers opera werd voor het eerst uitgevoerd in 1904 in het Hoftheater in Braunschweig en het volgende jaar in Berlijn en Weimar o.l.v. Richard Strauss. Sommer was nl. bevriend met Richard Strauss. Het bijzondere van Sommers muziek was de sterk post-romantische melodievorming in de lijn van Wagner. Ook sloot zijn opera stilistisch mooi aan bij Richard Strauss’ “am Sonnwendtage zu fabelhafter Urzeit spielende Singgedicht, Feuersnot” uit 1901. Dit is de opera met de prachtige orkestrale Liefdesscène (“Feuer aus heiss jungfräulichem Leibe“) die de eerste seksuele ervaring van Diemut, de dochter van de burgemeester, evoceert. “Erlösung durch Sex”, typisch Duits fin-de-siècle.

Pentatone presenteert een nieuwe cd met wereldpremière-opnamen van orkestliederen van Hans Sommer, gezongen door een voortreffelijk solistenkwartet, Mojca Erdmann (foto), sopraan, Anke Vondung, mezzosopraan, Mauro Peter, tenor en Benjamin Appl, bas, samen met het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin onder leiding van Guillermo García Calvo. De liederen zijn pas onlangs ontdekt en kunnen nu eindelijk aan de wereld worden gepresenteerd. Zijn liederen, meestal gebaseerd op Goethe-gedichten (bv. 21 Lieder J. W. Goethe 1919-1922), een combinatie van hoog romantiek en volksstijlen, zijn kleurrijk georkestreerd, harmonisch gedurfd en vaak zeer dramatisch en sfeervol. De release van dit album op de 100e sterfdag van Sommer belicht een fascinerend hoofdstuk in de muziekgeschiedenis en zal hopelijk bijdragen tot de revival van deze grotendeels vergeten componist.

Het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin heeft een uitgebreide Pentatone-discografie, waaronder Wagners complete opera’s, symfonische werken van Mahler en Strauss, evenals meerdere concerto-opnamen met gerenommeerde solisten. Mojca Erdmann, Anke Vondung, Mauro Peter, Benjamin Appl en Guillermo García Calvo maken hier allen hun Pentatone-debuut.

Guillermo García Calvo, geboren in Madrid in 1978, studeerde af aan de Universität für Musik in Wenen met een proefschrift over Parsifal en met een concert in de Grote Zaal van Musikverein als dirigent van de ouverture van Tannhäuser. Tussen 2000 en 2002 voltooide hij zijn opleiding als assistent van Ivan Fischer en het Budapest Festival Orchestra en in de zomer van 2007 bij Christian Thielemann op het Bayreuth Festival als assistent voor Der Ring des Nibelungen. Hij debuteerde als operadirigent in 2003 bij Hansel and Gretel in het Schlosstheater Schönbrunn (op 25-jarige leeftijd) en verving in 2009 Daniele Gatti in een nieuwe Macbeth-productie van de Wiener Staatsoper, een podium waarmee hij sinds 2002 een hechte band onderhoudt. Sindsdien is hij verantwoordelijk geweest voor de muzikale voorbereiding van meer dan vijftig titels van het operarepertoire en het dirigeren van meer dan 200 opera- en balletuitvoeringen. In Spanje maakte hij in 2011 zijn operadebuut met Tristan und Isolde in het Campoamor Theater in Oviedo, waar hij in september 2013 de première begon van de Wagner-tetralogie Der Ring des Nibelungen. Benoemd tot Generalmusikdirektor van de Chemnitz Opera (Duitsland) en chef-dirigent van de Robert-Schumann-Philharmonie sinds het seizoen 2017/2018, heeft hij de werken van Richard Wagner een belangrijke rol gegeven in het repertoire van dat theater en creëerde hij een nieuwe productie van de cyclus Der Ring des Nibelungen, van wiens opera Götterdämmerung (Godenschemering) in 2019 de Faustprijs voor de beste operaproductie in Duitsland ontving. Sinds januari 2020 is hij ook muzikaal leider van het Teatro de la Zarzuela in Madrid.

Hans Sommer Orchestral Songs Mojca Erdmann Anke Vondung Mauro Peter Benjamin Appl Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin Guillermo García Calvo cd Pentatone PTC5187 023

https://www.stretto.be/2017/05/12/opera-rubezahl/