De getalenteerde, Poolse, Anna & Ines Walachowski, behoren al geruime tijd tot de toonaangevende pianoduo’s van deze tijd. Al bijna twee decennia lang inspireren de zussen hun publiek in de internationale concertzalen. Hun 4de cd is nu gewijd aan “Intermezzo” van Richard Strauss en de beroemde Fantasie in fa klein van Franz Schubert. De wereldpremière-opname die te horen is, is het arrangement van Lachners Nonet in F, van de nog heel jonge Richard Strauss.
De broers Ignaz, Franz en Vinzenz Lachner (foto) waren allen componisten. De Duitse violist, organist, componist van strijkkwartetten en pianotrio’s, (met altviool in de plaats van cello), en dirigent, Ignaz (foto), was eerst organist in de hervormde kerk in Wenen en vervolgens werd hij violist in het orkest in het Hofoperntheater. Daarna werd hij muziekdirecteur in Stuttgart, kort erna in München, en vervolgens werd hij Kapellmeister in Hamburg (1853) en van het Stadttheater in Frankfurt am Main (1861).
Zeer succesvol tijdens zijn leven, was Strauss wereldwijd vooral gewaardeerd als operacomponist en zijn positie in de geschiedenis van de muziek is 65 jaar na zijn dood nog steeds onmiskenbaar. Hoewel het middelpunt van zijn leven in het Beierse Garmisch lag, onderhield hij talrijke bindingen met Wenen. Vooral de nauwe contacten met de dichter Hugo von Hofmannsthal, de decorontwerper Alfred Roller en zijn laatste librettist Joseph Gregor verbonden hem met de oude, barokke Residenzstadt. Hij was trouwens in de periode 1919-1924 samen met Franz Schalk, directeur van de Opera van Wenen.
Intermezzo, op. 72, uit 1927, is een komische opera in twee bedrijven van Richard Strauss op zijn eigen Duitse libretto, beschreven als een Bürgerliche Komödie mit sinfonischen Zwischenspielen (burgerlijke komedie met symfonische intermezzo’s). Het ging in première in de Semperoper in Dresden op 4 november 1924, met decors die het huis van Strauss in Garmisch reproduceerden. Het eerste optreden in Wenen was in januari 1927. Het verhaal toont fictief de persoonlijkheden van Strauss zelf (als “Robert Storch”) en zijn vrouw Pauline (als “Christine”) en was gebaseerd op echte incidenten in hun leven.
Zijn tot dan toe gebruikelijke librettist, Hugo von Hofmannsthal, weigerde aan de opera te werken en stelde voor dat Strauss zelf het libretto zou schrijven, wat hij uiteindelijk deed nadat hij door andere schrijvers was geweigerd. Daarom is het libretto niet in verzen maar in proza en bootst het zelfs het dialect na dat door de bedienden in het stuk wordt gebruikt, tegen het meer gepolijste Duits van de opdrachtgevers. De titel van de opera is bedoeld om te verwijzen naar de intermezzi die vroeger werden opgevoerd tijdens de pauzes van serieuze opera’s in de 18de eeuw, een soort mini-komische opera’s, gemakkelijk te volgen met thema’s die meestal gaan over huwelijksproblemen en andere lichte komedies.
Schuberts Fantasie voor vierhandig klavier in fa klein uit 1828, opgedragen aan Caroline Esterhazy (foto), vertegenwoordigt, hoewel terecht beroemd, slechts een klein deel van zijn muziek voor vierhandig piano. Het is daarentegen een buitengewoon werk, dat het toenemend belang van dit genre aantoonde. De muziek geeft een duidelijk beeld van Schuberts innerlijk leven, van een man die schreef, ‘Elke avond als ik naar bed ga, hoop ik dat ik nooit meer wakker word, en elke ochtend hernieuwt mijn verdriet”.
Anna en Ines Walachowski behoren al lang tot de toonaangevende pianoduo’s van deze tijd. Ze speelden in belangrijke muziekzalen als de Berliner Philharmoniker, het Leipzig Gewandhaus of de Wroclaw en Lodz Philharmonic en waren ook te gast op vele gerenommeerde festivals zoals het Rheingau Music Festival, het Schleswig-Holstein Music Festival, het Ludwigsburg Castle Festival, maar ook op het Harbin Music Festival (China) en het Bangkok Music Festival in Thailand. Geboren in Polen, kregen de zussen hun eerste pianolessen toen ze respectievelijk vier en zes jaar oud waren. In 1983 verhuisde het gezin naar Duitsland. Anna en Ines voltooiden hun studie aan de Muziekuniversiteit van Hannover en het Mozarteum in Salzburg. Ze kregen belangrijke muzikale impulsen van professor Karl Heinz Kämmerling en professor Alfons Kontarsky, die de zussen beschreven als “sterke persoonlijkheden met assertiviteit en wilskracht”. Deze sterke persoonlijkheden staan elkaar echter niet in de weg, integendeel – dankzij hun gemeenschappelijke leraren en hun buitengewone harmonie vormen ze een fysieke en creatieve eenheid waarvan ze als duo profiteren.
Piano Duo Anna Walachowski & Ines Walachowski Franz Lachner Richard Strauss Franz Schubert cd Oehms OC486
https://www.stretto.be/2019/08/09/te-gast-bij-richard-strauss-in-garmisch-partenkirchen/