Ontdek op deze dubbel cd, Bachs beroemde Suites, in een transcriptie voor viool solo door de italiaanse violist, Marco Serino, subliem gespeeld op een viool van Pietro Guarneri uit 1733. Niet te missen!
Marco Serino voltooide zijn muzikale studies aan het S. Cecilia Conservatorium in Rome, waar hij diploma’s viool en kamermuziek behaalde met alle cijfers en onderscheidingen. Daarna studeerde hij aan de Hochschule für Musik in Wenen bij Gunter Pichler, het ProQuartet in Parijs, met de kwartetten Amadeus, Melos, Berg en La Salle, het Royal College of London en het Conservatorium van Genève bij Corrado Romano, waar hij de ‘Premier Prix de virtuosité’ ontving. In 1990 richtte hij het Bernini Quartet op en was hij lid van het beroemde ensemble ‘I Musici’. Als solist en kamermusicus werkt hij samen met enkele van de beroemdste artiesten en als solist of tweede violist met belangrijke orkesten. Hij heeft opgenomen voor een aantal prestigieuze platenmaatschappijen, waaronder Decca, Amadeus, Foné, Tactus, beoordeeld en bekroond door de belangrijkste gespecialiseerde tijdschriften, zoals Strad, Repertoire, Classica en Amadeus.
In 1999 kende Ennio Morricone – van wie hij sinds 2000 de solo-viool van alle soundtracks speelt – hem de prestigieuze “Michelangelo-prijs” toe, eerder toegekend aan Goffredo Petrassi, Bruno Cagli, Morricone zelf, Renzo Piano, Alberto Sordi en anderen, omdat hij zich bijzonder heeft onderscheiden in de verspreiding van menselijke en culturele waarden. Hij is vioolleraar in vaste dienst aan het conservatorium van Trento en heeft masterclasses gegeven in de Verenigde Staten aan vele universiteiten in Noord-Amerika, aan de Accademia für alte Musik in Brunico, aan veel Italiaanse conservatoria en aan de Accademia Filarmonica Romana. Hij houdt zich ook bezig met musicologisch onderzoek, en onlangs zijn zijn reconstructies van ongepubliceerde vioolconcerten van JS Bach opgenomen voor Deutsche Grammophon door Concerto Köln en Giuliano Carmignola. Hij bespeelt een viool van Niccolò Amati, Cremona, 1661.
Giuliano Carmignola’s recente opname van de Sonates en Partita’s voor viool solo van Bach is door het tijdschrift Gramophone gekwalificeerd als “een voor de hand liggende eerste keuze onder de opnames van deze werken op historische instrumenten”. Ook zijn levenslange vriend, de cellist Mario Brunello, werd geprezen voor zijn persoonlijke herinterpretatie van deze zelfde beroemde collectie op de piccolo cello (A469). Begeleid door het Milanees ensemble Accademia dell’Annunciata, bieden de twee topmusici nu een bijzonder origineel en experimenteel programma aan
Geïnspireerd door Vivaldi’s drie bestaande dubbelconcerti voor viool en cello, een ongebruikelijk instrumentarium in de 18de -eeuwse concertliteratuur, bestudeerden ze de dubbelconcerti van Vivaldi en Bach opnieuw (de beroemde concerti BWV 1043 voor twee violen en BWV 1060 voor viool en hobo), en transponeerden de tweede solo een octaaf lager voor de piccolocello. Voorafgaand door musicologisch en historisch onderzoek, toont hun aanpak vooral hun plezier in het samenwerken aan een origineel en innovatief project. Het schitterend resultaat is dan ook een unieke kans om deze bekende muziek op een nieuwe manier te ontdekken en te (her)waarderen. Op hun cd staan de Sinfonia in D, RV 125, het Concerto in Es, RV 515 en het Concerto in C, RV 508 van Vivaldi, de Concerti in re klein, BWV 1043 en BWV 1060 van Bach, en de Sonate in do klein, DürG 14 van Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756). De dertig variaties op een thema, door Bach in 1741 gepubliceerd als vierde deel van de Clavier-Übung, zouden volgens overlevering hun première beleefd hebben onder de vingers van de jonge Goldberg, vandaar de bijnaam “Goldberg-variaties”. Hetzelfde verhaal weet te vertellen dat de variaties besteld zouden zijn door Von Keyserlingk om hem in zijn slapeloze nachten wat op te vrolijken. Dit kan u lezen in de Bachbiografie van Johann Nikolaus Forkel uit 1802.
Op deze uitzonderlijke opname bevestigt Carmignola zijn eigen superieur, interpretatief vermogen. Met zijn magische muzikale inademingen tijdens en aan het einde van frasen, de eindeloos flexibele omgang met dynamiek en een temporele elasticiteit, die weigert zich te nestelen in enige vorm van generieke patronen, wekt Carmignola de indruk, elke zin te doorleven alsof het deel uitmaakt van een overkoepelend, breed choreografisch verhaal. Carmignola’s spel roept een combinatie op van biddende meditatie en aardse dans, basale Bachiaanse geloofsbrieven waarop deze meesterwerken gedijen, ongeacht wie ze bespeelt of op welk instrument. Grandioos!
Johann Sebastian Bach, 6 Suites a Violoncello Solo Senza Basso Giuliano Carmignola 2 cd Arcana A533