Wie houdt er niet van de ciaccona, ciacona of chaconne, deze onweerstaanbare dans waarin de bovenstemmen improvisaties en imitaties spelen over een basschema? Afkomstig uit Zuid-Amerika, waarschijnlijk via Spanje, begon de Ciaccona al snel aan haar zegetocht door heel Europa. De violiste, Leila Schayegh en haar bevriende musici van La Centifolia, brengen hier een kleurrijke bloemlezing van chaconnes, sommige beroemd, sommige onbekend, van o.a. Bertali, Purcell, Schmelzer, Matteis, Corelli en anonieme componisten uit de beroemde collectie van “Schrank No. 2″ in Dresden.
Op het programma staat werk van Henry Purcell (1659-1695), Antonio Bertali (1605-1669), Tarquinio Merula (1590-1665), Johann Heinrich Schmelzer (1623-1680), Samuel Capricornus (1628-1665), Nicola Matteis (1650-1714), Giovanni Battista Vitali (1632-1692), Anonymus, Arcangelo Corelli (1653-1713), Tomaso Vitalino (1663-1745) en Johann Pachelbel (1653-1706).
Met de overname in 1733 van de regering door de keurvorst Friedrich August II (als koning van Polen, August III) (foto), de hoogst artistieke zoon van August II de Sterke en Christiane Eberhardine van Brandenburg-Bayreuth, werd Cattaneo kamerviolist. Na het overlijden in 1755 van de oude concertmeester van de hofkapel, Johann Georg Pisendel (foto met Vivaldi), werd Cattaneo concertmeester. Francesco Maria Cattaneo was herhaaldelijk in Venetië, samen met zijn zus Maria Santina, die haar zangopleiding kreeg aan het Ospedale della Pietà. Dit was dankzij de nauwe relatie tussen de Saksische residentie en de lagunestad en de bijbehorende culturele overdracht. Waarschijnlijk had Cattaneo er contact met Vivaldi. Terwijl verschillende leden van de hofkapel, tijdens het uitbreken van de Zevenjarige Oorlog (1756-1763), August III. volgden naar Warschau, bleef Cattaneo in Dresden. Francesco Maria Cattaneo overleed in december 1758.
Na het einde van de Zevenjarige Oorlog werden handschriften gesorteerd en in enveloppen gestopt met kenmerkende, gedetailleerde titels en gedeponeerd in een archiefkast, de zogenaamde “Schranck No: II” in de hofkerk in Dresden. De inhoud van “Schranck No: II” vertegenwoordigt het rijk instrumentaal repertoire van Dresden uit het midden van de 18de eeuw met een volume van ongeveer 1.800 composities. Deze schat met muziek van o.a. Vivaldi, Albinoni, Telemann, Händel, Johann Joachim Quantz, de broers Graun, Johann Ignaz Beyer en Domenico Elmi, werd pas na het midden van de 19de eeuw herontdekt door de hofkapelmeester, Julius Rietz (foto). De muziekkast (“Notenschrank”) bestaat niet meer maar de unieke collectie behoort vandaag tot de verzameling van de Saksische Staatsbibliotheek van Dresden.
Leila Schayegh werd geboren in het Zwitserse Winterthur en voltooide in 1999 haar studie moderne viool bij Raphaël Oleg aan de Baselse Muziekacademie, Summa cum laude. Na twee jaar lid van de Philharmonia Zürich, trad ze toe tot de klas van Biara Banchini aan de Schola Cantorum Basiliensis, waar ze in 2005 haar diploma behaalde. Ze won in 2003 de eerste prijzen op de Alte Musiktreff in Berlijn, de Förderpreiswettbewerb der Konzertgesellschaft in München en Premio Bonporti in Rovereto, Italië. Sinds 2010 is zij professor barokviool aan de Schola Cantorum Basiliensis, als opvolgster van Chiara Banchini. Zowel haar ervaring als de benadering van muziek, een expressieve interpretatie gebaseerd op grondige kennis van de historische en muzikale context van de periode waarin de werken werden gecomponeerd, geeft ze door aan een nieuwe generatie musici. Warm aanbevolen.
In 2019 richtte Leila Schayegh haar ensemble La Centifolia op. La Centifolia betekent “de honderdbladige” en is de naam van een weelderige dubbele rozensoort met een betoverende geur, die vanaf het einde van de 16e eeuw een grote populariteit genoot. Het nieuwe ensemble van Leila Schayegh wil graag de uitbundige vreugde in de overvloed aan grandioze muziek delen met haar publiek. De muzikanten werden bij elkaar gebracht door de wens om muziek te maken met gelijkgestemde vrienden en om speel- en speelstijlen te verkennen.
Het ensemble wijdt zich in wisselende bezettingen aan de muziek van de vroege tot de late barok. La Centifolia ging in première op het Potsdam Sanssouci Music Festival, waar het concert met Couperins Apothéoses werd opgenomen door RBB Culture Radio en uitgezonden als onderdeel van het ARD-radiofestival in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere engagementen brachten het ensemble naar het Heinrich Schütz Music Festival en het Margravial Opera House in Bayreuth. Leila Schayegh is meervoudig winnaar van de Diapason d’or de l’année, de Editor’s Choice en de lijst van de beste van de Duitse platenprijs. Haar ensemble leidt haar naar succes met dezelfde duidelijke lijn ver buiten de gebaande paden.
Tracklist:
Henry Purcell: Fanazia – Three Parts upon a Ground; Sonata in three Parts op. 12 Nr. 6; Chacone
Antonio Bertali: Ciaccona a tre; Chiacona
Tarquinio Merula: Ciaccona
Johann Heinrich Schmelzer: Ciaccona
Samuel Capricornus: Ciaccona für 2 Violinen & Gambe
Nicola Matteis: Ricercata C-Dur; Diverse bizzarrie Sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona; Alia Fantasia
Giovanni Battista Vitali: Ciaccona a tre op. 7 Nr. 3
Anonymus: Chaconne
Arcangelo Corelli: Ciacona – Sonata a tre op. 2 Nr. 12
Tomaso Vitalino: Senza Titolo
Johann Pachelbel: Canon & Gigue
La Centifolia – Ciaccona! Leila Schayegh cd Glossa GCD924207