‘Mijn muziek wordt misschien niet vaak uitgevoerd, maar wel over de hele wereld’, schreef de Italiaans-Amerikaanse componist Vittorio Rieti. Zijn orkestwerken werden gedirigeerd en bewonderd door beroemdheden als Rafael Kubelík, Leopold Stokowski en Arturo Toscanini, maar het was de piano die misschien wel Rieti’s eerste en belangrijkste muzikale liefde was. Giorgio Koukl is door The Art Music Lounge “één van de vijf of zes grootste levende pianisten van dit moment” genoemd. Hij wordt hier bijgestaan in de werken voor pianoduo door de prijswinnende pianiste, Virginia Rossetti.
Op vrijdag 6 juli 1923, organiseerden Tristan Tzara en Il’ja Zdanevic in het Théatre Michel aan de rue des Mathurins in Parijs, de “Soirée du Coeur à barbe”. De uitvoerders waren Nelly van Doesburg, eigenl. Petronella Johanna van Moorsel, (Theo Van Doesburgs derde vrouw), Marcelle Meyer en Erik Satie. Op het programma stond pianomuziek van Georges Auric, Jacob van Domselaer, Darius Milhaud, Erik Satie, Igor Stravinsky en… Vittorio Rieti.
Vittorio Rieti (1898-1994) was een Joods, Italiaans, Amerikaanse componist, geboren in Alexandrië, die naar Milaan verhuisde om er economie te studeren. Vervolgens studeerde hij in Rome bij Respighi en Casella en woonde daar tot 1940. In 1925 verhuisde hij tijdelijk naar Parijs en componeerde er het ballet “Barabau” voor Diaghilevs Ballets Russes. Hij emigreerde in 1940 naar de Verenigde Staten en werd er in 1944 genaturaliseerd tot Amerikaans staatsburger. Hij doceerde er aan het Peabody Conservatory of Music in Baltimore (1948–49), Chicago Musical College (1950–54), Queens College, New York (1958-1960), en New York College of Music (1960-1964), en overleed in New York.
Zijn muziek waartoe ook filmmuziek, bleef tonaal en neoklassiek met een melodieuze en charmante stijl. Zijn Second Avenue Waltzes voor twee piano’s, bv. een van zijn grootste werken, was de uitdrukking van zijn volwassenheid vol charme, terwijl de latere 12 Preludes voor piano solo, een rijkdom aan inventiviteit bezaten. Ook één van zijn meest succesvolle werken, de “Suite champêtre” voor twee piano’s, werd gekenmerkt door gratie en elegantie.
Giorgio Koukl (1953) is een Tsjechische pianist, klavecinist en componist uit Praag, bekend door zijn unieke uitvoeringen en opnamen van de pianomuziek, (solo en met orkest), van Bohuslav Martinů (Naxos). Hij studeerde aan de Conservatoria van Zürich en Milaan en volgde masterclasses bij Nikita Magaloff, Jacques Février, Stanislas Neuhaus, Rudolf Firkušný en Carlo Vidusso (de leraar van Maurizio Pollini). Firkušný bracht hem in contact met de muziek van Martinů, wat hem ertoe aanzette de solo-pianowerken van zijn landgenoot op te zoeken. Sindsdien zijn deze werken een belangrijk onderdeel van zijn concertrepertoire en wordt hij nu beschouwd als een van ’s werelds toonaangevende vertolkers van Martinů’s pianomuziek. Als een logische voortzetting heeft Koukl de volledige solo-pianowerken opgenomen van Paul Le Flem, Alexander Tcherepnin, Arthur Lourié, Vítězslava Kaprálová, Witold Lutosławski en meer recentelijk Alexandre Tansman, Vittorio Rieti en Tibor Harsányi.
Virginia Rossetti (1988) begon haar pianostudies bij Massimiliano Ferrati (°1970) en ging daarna naar het ‘Antonio Buzzola’ Conservatorium in Adria, waar ze cum laude afstudeerde. In mei 2013 behaalde ze haar Master of Performing Arts aan de Hochschule fur Musik in Bazel en in 2014, aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, bij Aleksandar Madzar. Daarnaast volgde ze masterclasses bij Konstantin Bogino en Elisabeth Leonskaja, en aan de Sommerakademie Mozarteum in Salzburg, bij Sergio Perticaroli. Rossetti won prijzen op verschillende nationale en internationale pianowedstrijden, waaronder de Premio Venezia 2009, gereserveerd voor de beste afgestudeerden onder de bescherming van de president van de Republiek, en de Premio Marizza in Triëst. Ze trad op in tal van concertzalen, theaters en festivals in heel Europa, zoals het Teatro La Fenice in Venetië, Teatro Foce in Lugano, Volkshaus in Zürich, Rondo in Pontresina en op het Portogruaro International Music Festival. Sinds 2011 is ze de pianiste van het Lunaire Pianotrio waarmee ze live opnamen heeft gemaakt op I concerti del Quirinale voor Rai-Radio 3.
Tracklist:
-Suite Champêtre (1948)
- Bourrée
- Aria – Écossaise
- Gigue
-Three Vaudeville Marches (1969)
Nr. 1 Tempo di Marcia
Nr. 2 (ohne Satzbezeichnung)
Nr. 3 (ohne Satzbezeichnung)
-Second Avenue Waltzes (1942)
Nr. 1 A Yo
Nr. 2 A Mar
Nr. 3 A Elsie
Nr. 4 A Fabio
Nr. 5 A John
Nr. 6 A Phyllis
-Gossip (1979)
-Valse Fugitive (1970)
-Dodici Preludes (Twelve Preludes) (1979)
Nr. 1 Moderato cantabile
Nr. 2 Allegro
Nr. 3 Moderatamente mosso
Nr. 4 Allegretto
Nr. 5 Andante cantabile “La bella addormentata” (Sleeping Beauty)
Nr. 6 Andante espressivo e sostenuto
Nr. 7 Allegretto alla Marcia
Nr. 8 Scorrevole
Nr. 9 Moderato
Nr. 10 Allegretto scherzando
Nr. 11 Allegro
Nr. 12 Andante moderato “Passacaglia”
-Sei Pezzi Brevi (Six Short Pieces) (1932)
Nr. 1 Preludio
Nr. 2 Invenzione
Nr. 3 Elegia
Nr. 4 Momento musicale
Nr. 5 Barcarola
Nr. 6 Saltarello
-Five Pieces For Young Pianists (1942)
Nr. 1 Prelude
Nr. 2 Canon
Nr. 3 Valsette
Nr. 4 Tarantella
Nr. 5 Silly Polka
Rieti Complete Piano Solo & Duo Works • 1 Giorgio Koukl Virginia Rossetti cd Grand Piano GP 921