Ontdek de Orgelsonate van Julius Reubke op de cd, “Mainzer Dom – Festkonzert zur Weihe der neuen Domorgeln”, door de Domorganist, Daniel Beckmann, op het label Aeolus. Grandioos!

Afgelopen augustus registreerde Aeolus, alle concerten als onderdeel van de inwijdingsceremonie van de nieuwe orgels van de Dom St. Martin of Kaiserdom in Mainz. Nu verscheen een opname op een nieuwe Super Audio CD (stereo en 5.1 surround).

In 2017, presenteerden de orgelbouwers Goll (Luzern) en Rieger (Schwarzach,) een plan voor een nieuw orgelsysteem dat in de toekomst zou bestaan uit drie instrumenten op drie locaties, die individueel konden worden bespeeld, maar ook samen vanuit een algemene speeltafel. In 2021 werd het nieuw Marien-orgel voltooid en in 2022, het nieuw Ostchor-Orgel in de keizerlijke Loges van het Ostchor, d.w.z. op de locatie van het voormalig Ostchor-Orgel. Het nieuw Ostchor-Orgel bevindt zich op dezelfde plaats als het vroeger Kemper-orgel. Het instrument heeft 93 registers, vier klavieren en een pedaal. Het Marien-orgel dient nu als een verbindend element om de gemeentelijke zang te begeleiden en het overbruggen van het Echo Effect West-ost te leiden, terwijl het Ostchor-orgel de functie van het nieuw Ostchor-Orgel heeft overgenomen. Dit nieuw orgel heeft 203 registers en 14.526! pijpen en behoort nu tot de grootste orgels ter wereld.  

De nieuwe orgels van de kathedraal van Mainz, die in augustus 2022 werden ingehuldigd, was op internationaal niveau, in termen van ontwerp, constructie, innovatie, kwaliteit van ambachtelijke uitvoering en sonoriteit, een project van absoluut honderdjarige orgelconstructie voor de duizendjarige kathedraal Van Mainz. De kathedraalorganist Daniel Beckmann, die grotendeels heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het concept van de nieuwe instrumenten, exploiteert op deze cd, o.a. met werk van Guy Bovet, de nieuwe, sonore mogelijkheden van dit spectaculair orgel.Fantasiereiches und humorvolles Gestalten - Der Organist Guy Bovet rief mit  individuellen Werkdeutungen Begeisterung hervor — Zeitschrift für Kultur  und Gesellschaft

De organist/componist, Guy Bovet studeerde bij Marie Dufour in Lausanne, Pierre Segond in Genève en bij Marie-Claire Alain in Parijs. Van 1979 tot 1999, doceerde hij Spaanse orgelmuziek aan de universiteit van Salamanca en werd in 1989, professor orgel aan de Musikhochschule in Bazel. Hij was ook gastprofessor of gaf masterclasses aan tal van conservatoria en instellingen in Europa en Noord-Amerika. Hij heeft zo’n 1.400 gepubliceerde artikelen over de geschiedenis van het orgel geschreven, heeft verschillende werken voor orgel en andere instrumenten gecomponeerd, en meer dan 50 opnames uitgebracht. Hij is een bekend deskundige van historische orgels en heeft geadviseerd bij de restauratie van diverse, historische instrumenten.Julius Reubke - Trivia, Family, Bio | Famous Birthdays

Julius Reubke (1834-1858), de oudste zoon van de orgel- en pianobouwer, Adolf Reubke (1805-1875), componeerde zijn indrukwekkende Orgelsonate, gebaseerd op de tekst van psalm 94, “Herr Gott, des die Rache ist, erscheine”, terwijl hij nog piano en compositie studeerde bij Franz Liszt in Weimar. Hij componeerde de sonate tegelijkertijd met zijn andere groot werk, zijn (enige) pianosonate, en voltooide het in april 1857. Hij droeg het op aan professor Carl Riedel en speelde de première op het Ladegast-orgel van de Kathedraal van Merseburg in juni 1857. Men neemt aan dat de “94ste psalmsonate”, eigenl. een symfonisch gedicht voor orgel, geïnspireerd werd door Liszts Fantasie en fuga op het koraal, Ad nos, ad salutarem undam (1850), gebaseerd op het koraal uit het eerste bedrijf van Giacomo Meyerbeers opera, “Le prophète”. Deze Fantasie en fuga werd immers ook in de Kathedraal van Merseburg in première gespeeld. De Sonate van Reubke was niettemin een heel sterk, individueel werk, dat een geavanceerde pedaaltechniek en een bijzonder vindingrijk gebruik van alle registers van het orgel vereiste.

Daniel Beckmann (°1980) de organist van de Dom in Mainz, studeerde katholieke kerkmuziek en orgel aan de Hochschule für Musik Detmold, waar hij alle graden (kerkmuziek A, artistieke graad en concertgraad) met onderscheiding behaalde. In 2005 ontving hij een beurs onder sponsoring van de Deutscher Musikrat en werd gepromoveerd in de Bundesauswahl Junger Künstler. In 2009 ontving hij de hoogste onderscheiding op de Internationale orgelwedstrijd in Saint-Maurice in Zwitserland. Van 2006 tot 2010 werkte hij als decaan kerkmusicus van het rooms-katholiek aartsbisdom Paderborn en in 2010 werd hij de opvolger van Albert Schönberger (°1949) uit Augsburg, als organist van de kathedraal van Mainz.

Tracklist:

Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Praeludium D-Dur (BWV 532)

Andante h-moll aus der Triosonate e-Moll (BWV 528)

Fuge D-Dur (BWV 532)

Guy Bovet (1942): Doce Tangos Ecclesiasticos:

Tango de quinto tono, de mano izquiera

Tango de segundo tono para los Barbaros teutonicos que pisan la Musica con los piés

Charles-Marie Widor (1844-1937):

Symphony No. 5: “Allegro vivace” fa mineur (Op. 42, 1)

Julius Reubke (1834-1858):

Sonate “Der 94.Psalm” c-moll

Zugabe : Charles-Marie Widor (1844-1937):

Symphonie No. 5: “Toccata” fa majeur (Op. 42, 1)

Mainzer Dom – Festkonzert zur Weihe der neuen Domorgeln Bach Bovet Reubke Widor Domorganist Daniel Beckmann Rieger Orgelbau Orgelbau Goll cd Aeolus AE-11381Aeolus Label | Releases | Discogs

https://www.stretto.be/2020/06/27/robert-schumann-complete-works-for-pedal-piano-or-organ-door-daniel-beckmann-op-het-orgel-van-bernhard-dreymann-1837-in-de-st-ignaz-kirche-mainz-op-het-label-aeolus/