Bert Voskuil raakt niet uitverteld over de schilderkunst die hem zo mateloos boeit. “Rare kwasten” is nl. een must voor elke kunstliefhebber, een verrassend boek boordevol petites histoires. Want bij alle schilders was wel een steekje los dat ze tot rare kwasten maakte. Zonder dat zouden ze niet al die prachtige kunst hebben kunnen creëren.
Waarom stond de Nederlandse ambassadeur poedelnaakt in het atelier van schilder Kees van Dongen? Waarom sloeg verzetsvrouw Riet een schilderij stuk op het hoofd van Cobra-schilder Karel Appel? En waarom kocht biermagnaat Freddie Heineken een schilderij van Carel Willink, pas nadat hij zeker wist dat zijn schemerlamp er goed bij kleurde? Op al deze vragen gaf Bert Voskuil reeds een antwoord. Daarbij nodigde hij museumconservatoren uit hun mooiste anekdotes te vertellen. Ook andere kunstkenners, zoals Kunststof-presentator Frenk van der Linden, kunstenaar Rob Scholte en kunstdetective Arthur Brand, lepelden hun beste schilderkunstamuses op. En passant vertelt Voskuil over zijn bizarre ontmoetingen met Jeff Koons in Yab Yum en met Corneille in Le Garage. De leukste, meest ontroerende, onwaarschijnlijkste, gekste, maar altijd waargebeurde verhalen uit de kunstgeschiedenis waren reeds gebundeld in “Verfstreken, een rondleiding langs de beste schildersverhalen uit de kunstgeschiedenis”.
Bert Voskuil dook ook reeds in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de motieven en praktijken van deze criminele beroepsgroep. In “Meestervervalsers” vertelde hij over de Nederlander Jobst Frese, met 20.000 werken de meest productieve vervalser ooit. En over de ongestrafte Eterman die gespecialiseerd was in Hollandse Meesters. Voskuil onthulde in dit boek ook dat vervalser Geert Jan Jansen kunst die hij onder eigen naam verkocht, in China liet schilderen…
In dit boek stond ook de geschiedenis van de Amerikaanse schilder Mark Landis (1955) (foto) die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt (1945) die hij met supermarktverf schilderde? Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte? Voskuil beschreef de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers op. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp.
In ”Rare kwasten” verneemt u nu waarom schilderde Holbein de jongere zo’n geflatteerd portret van de foeilelijke prinses Anna van Kleef schilderde, en waarom Botticelli enkele van zijn schilderijen op de brandstapel van een gefrustreerde monnik verbrandde? U verneemt ook waarom Vermeers schoonmoeder niet wilde dat haar dochter met hem trouwde, hoe de Haarlemmer Gerrit Berckheyde ertoe kwam om een portret van een Duitse overledene op zijn eigen doodshemd te penselen, waarom de moordenaar Caravaggio die zo’n ommekeer in de schilderkunst veroorzaakte, toch weer door de paus in genade werd aangenomen, hoe Monet terwijl hij al vrijwel blind was, nog zijn prachtige waterlelies kon blijven schilderen, en waarom Mondriaan de kleur groen haatte? De antwoorden op al die vragen leveren wonderlijke, grappige en ontroerende verhalen uit de geschiedenis van de schilderkunst. Bert Voskuil verzamelde ze en bundelde ze in “Rare Kwasten”. Deze wonderlijke verhalen verdienen het om op kaartjes naast de schilderijen te hangen. Want schilderijen met een verhaal hebben een meerwaarde…Niet te missen
Bert Voskuil Rare kwasten Een rondleiding langs de beste schildersverhalen uit de kunstgeschiedenis 240 bladz. uitg. Just Publishers ISBN 9789089754950