Op deze cd, de laatste (nr. 11) in de magistrale reeks, “Collection L’âge d’or de l’orgue français”, ontdekt u première-opnamen van talloze anonieme stukken voor orgel uit het Berkeley-manuscript en het Caumont-manuscript. Ze werden gecomponeerd rond 1700, toen de (eerste) Franse orgelschool op zijn hoogtepunt was. Vijf hymnen en 2 Suites de pièces, worden schitterend vertolkt op de Grandes Orgues van de Chapelle Royale in Versailles (1710) door Jean-Baptiste Robin.
In de 17de eeuw evolueerde de Franse orgelstijl van gesofisticeerde, middeleeuwse en Renaissance polyfonie, naar een steeds meer verticale, harmonieuze stijl. Kenmerkend voor de Franse school was de bijzondere aandacht die aan de registratie werd besteed. De componisten gaven dit vaak heel precies aan, bv. in “Kyrie, Dialogue sur la trompette et le chromhorne”, “Gloria, Trio a dessus de chromhorne et la basse de tier” of “Plein Chant de l’Agnus – En Basse et en Taille alternativement”, in de “Messe a l’usage ordinaire des paroisses” uit 1690 van de 22-jarige Couperin, die toen organist was van St Gervais. Dit typisch kenmerk moet weliswaar worden gesitueerd in een tijd waarin men weinig aandacht schonk aan de klankkleur van de instrumenten.
Het manuscript MS776, dat zich momenteel bevindt in de Universiteit van Berkeley in Californië, met vijf hymnes zonder vermelding van de componist en met een zeer trouwe kopie van het derde boek van Nicolas Lebègue, was tot 1968, in het bezit van de Amerikaanse organist, componist, musicoloog en criticus, Everett Helm (1913-1999). Het tweede manuscript werd maar gedeeltelijk opgenomen omdat het wel 111 stukken bevat. Hij werd in 2008, gekocht door de klaveciniste, Catherine Caumont (foto) van een antiekhandelaar in Amiens, die het zelf had gekocht op een veiling in Honfleur. Dit manuscript genaamd “Caumont Orgue” uit 1707, heeft 81 werken zonder identificatie van componisten, mogelijks Jacques Boyvin (ca.1649-1706), de organist van de kathedraal van Rouen, en zonder enige andere bekende bron. Hij bevat ook stukken die geïdentificeerd zijn door André Raison als van Nicolas Lebègue, Guillaume Gabriel Nivers en Jacques Boyvin.
Voor deze cd werd gekozen om 41 werken op te nemen, plus een compositie van Jacques-Denis Thomelin, de organist van achtereenvolgens St-André-des-Arts, St-Germain-des-Prés en St-Jacques-de-la-Boucherie in Parijs, en uiteindelijk, samen met Jean-Baptiste Buterne, Guillaume-Gabriel Nivers en Nicolas Lebègue, van de koninklijke kapel van Versailles. Hij was de leraar van François Couperin, die hem in 1693, als organist van de Chapelle royale opvolgde.
Jean-Baptiste Robin (1976) studeerde compositie en orgel bij Michel Bouvard en Olivier Latry aan het Conservatorium in Parijs en ontving daar vijf eerste prijzen. Hij vervolgde zijn compositiestudies bij George Benjamin (King’s College London) en orgel bij Louis Robilliard (Conservatorium van Lyon, Prix de Perfectionnement), Odile Bailleux (Conservatorium de Bourg-la-Reine, Prix de Perfectionnement), en Marie-Claire Alain (regionaal conservatorium van Parijs). Hij werd benoemd tot organist in de kathedraal van Poitiers in 2000 en “lokale” organist voor de kapel van Versailles. Momenteel doceert hij orgel en compositie aan het conservatorium van Versailles. Robin staat vooral bekend om zijn uitvoeringen van Franse barokorgelmuziek, zoals zijn opnamen van de complete orgelwerken van Louis Marchand en François Couperin, en ook voor zijn interpretaties van de werken van Jehan Alain en van Mendelssohn.
Tracklist:
Hymne Ave Maris Stella
Suite de pièces du 5ème ton
Hymne Ave verum
Hymne Victimae Paschali
Jacques-Denis Thomelin (1635-1693) : Tierce en taille
Hymne Pange lingua
Suite de pièces du 6ème ton
Hymne Veni Creator
Divins Mystères Organ Discoveries – Berkeley & Caumont Manuscripts Jean-Baptiste Robin Grandes Orgues 1710 Chapelle Royale de Versailles cd Château de Versailles Spectacles CVS097