Ontdek op deze magistrale dubbel cd, de muziek bij het huwelijk van Charles-Philippe, graaf van Artois met Marie-Thérèse van Savoy, op 16 november 1773 in Parijs. Alexis Kossenko brengt deze feestelijke muziek op het podium waar ze oorspronkelijk werd uitgevoerd voor deze historische bruiloft.
In het Versailles van de Franse koningen was muziek overal aanwezig, vooral bij ceremoniële evenementen, en specifiek bij de koninklijke maaltijden. Al tientallen jaren dineerde de vorst in het openbaar met muziek. Lalande’s “Symphonies pour les Soupers du Roi” waren daar prachtig voorbeelden van.
Toen de drie kleinzonen van Louis XV in de jaren 1770, de ene na de andere trouwden, liet hij de nieuwe Opéra Royal bouwen om de officiële ceremonies te huisvesten, waaronder het Koninklijk Banket, waarbij muziek een essentiële rol speelde. Het uitgebreid ceremonieel diner ging gepaard met muziek, die de drukte van de honderden verzamelde hovelingen en het lawaai van de tafeldienst overstelpte.
Een groot orkest van wel zeventig muzikanten speelde dansen en airs uit de beste composities van die tijd, vaak uit succesvolle opera’s. Deze verzameling suites, die alle de orkestrale verfijning, dramatische kracht en choreografische energie gemeen hadden, vormden het hoogtepunt van de grote Franse traditie. Uit deze schitterende hofmuziek overleefde de verzameling die in het “Palais de marbre rehaussé d’or” van de Opéra Royal, werd uitgevoerd voor het huwelijk in 1773, van de Comte d’Artois (de toekomstige koning, Charles X), de jongste broer van Louis XVI en van Louis XVIII, georganiseerd voor de gelegenheid door de Surintendant de la Musique du roi, François Francoeur, en uitgevoerd en geleid door de maître de musique de l’Académie Française, François Rebel, de zoon van Jean-Féry. Charles-Philippe de France, comte d’Artois, was de zoon van Louis-Ferdinand de France, (1729-1765) (foto), de oudste (en de enige die zijn jeugd overleefde), zoon van koning Louis XV van Frankrijk en koningin Maria Leszczyńska.
Op het programma staat werk van François Francoeur (1698-1787), Pierre-Montan Berton (1727-1780), Rene de Galard de Bearn (Marquis de Brassac) (1698-1771), Antoine Dauvergne (1713-1797), Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755), Jean Philippe Rameau (1683-1764), Bernard Bury (1720-1785), Jean-Joseph Cassanea de Mondonville (1711-1772), Joseph Hyacinthe Ferrand (1709-1791), Jean-Claude Trial (1732-1771), Louis Granier (1725-1800) en Francois Rebel (1701-1775).
François Francœur was de zoon van de violist, Joseph Francœur, een lid van de 24 violons du roy. Hij kreeg muziekles van zijn vader en trad op 15-jarige leeftijd toe tot de Académie Royale de Musique als violist. Na reizen en optredens in de belangrijkste Europese cultuurcentra keerde hij terug naar Parijs als lid van het Concert Spirituel. Francœur werd in 1730, op zijn beurt benoemd tot lid van de 24 violons du roy en in 1739, tot Maître de musique (muziekleraar) van de Opera.
De violist, Jean-Féry Rebel (1666-1747) was eerst maître de musique à l’Académie royale de Musique, vervolgens compositeur de la Chambre du roi en uiteindelijk, maître de musique de l’Académie Française. Van alle musici, leden van de familie Rebel, die meer dan een eeuw in dienst waren van de koning en het orkest van de Opéra of Académie de Musique, was Jean-Féry, nota bene de schoonbroer van Michel-Richard Delalande, de beroemdste. Zijn zoon, François Rebel (le cadet) kreeg eerst muziekles van zijn vader, werd in 1714, lid van het operaorkest en was samen met zijn vader, lid van de “Vingt-quatre Violons du Roy”. In 1723 reisde hij samen met zijn vriend François Francœur naar Wenen en Praag om de kroningsfeestelijkheden van Keizer Karel VI tot Koning van Bohemen bij te wonen. In 1742 werd hij leider van de Concert Spirituel in Parijs. In 1749 werd hij tot Surintendant de la Musique benoemd en leidde van 1757 tot 1767 de “Académie Royale de Musique”, (de opera van Parijs), samen met zijn vriend, François Francœur.
Alexis Kossenko (1977) uit Nice, volgde les bij de fluitist, Alain Marion aan het Conservatoire National Supérieur in Parijs, waar hij een eerste prijs behaalde, evenals bij Marten Root aan het Conservatorium van Amsterdam, wat hem een solistendiploma opleverde. Kossenko’s carrière als fluitist omvat regelmatige samenwerkingen met prestigieuze ensembles als La Chambre Philharmonique, Le Concert d’Astrée, Stradivaria, het Ensemble Matheus, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique, de Barokksolistene, de Philharmonie der Nationen, het Orchestre de chambre de Paris, het Orchestre d’Auvergne, Anima Eterna, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique, de Kölner Akademie, La Grande Écurie et la Chambre du Roy, Concerto Copenhagen, het ensemble Capriccio Stravagante Les Paladins, Le Concert Spirituel, Le Cercle de l’Harmonie en het European Union Baroque Orchestra.
Naast zijn carrière als fluitist is Kossenko ook dirigent. Hij was gastdirigent van de ensembles B’Rock (België), Holland Baroque Society, het European Union Baroque Orchestra, Le Concert d’Astrée (Frankrijk) en Arte dei Suonatori (Polen). In 2010 richtte hij “Les Ambassadeurs” (foto) op, een internationaal ensemble voor de uitvoering van barokmuziek en klassieke muziek op historische instrumenten. Daarna werd hij muziekdirecteur van het Frans orkest, “La Grande Écurie et la Chambre du Roy”.
Tracklist:
Bernard Bury: Air en chaconne vive – Air ajoute a Armide de Lully; Air lent & Rondeau leger uit “Hylas et Zelis”
Antoine Dauvergne: Air gay & Air tres vif uit “Enee et Lavinie”
François Francour: Ouvertüre, Premiere & Deuxieme Gavottes, Air en rondeau uit “Armide de Lully”; Air grave & Chaconne uit “Ballet de la Paix”; Ouverture – Scanderberg; Air gracieux & Premier et Deuxieme Rondeau uit “Pyrame et Thisbe”; Airs vif & Contredance uit “Recueil de differents airs de symphonie de M. Francoeur”; Air marque uit “Ballet de la Felicite”; Chaconne & Rondeau Gai uit “Le Prince de Noisy”; Air en rondeau uit “Rosiere de Salency”
François Francoeur & François Rebel: Premier Menuet (Rebel & Deuxieme Menuet (Fancoeur) uit “L’Europe Galante de Campra”
Jean-Claude Trial: Conctredanse vive uit “La Fete de Flore”
Joseph Hyacinthe Ferrand: Rondeau gracieux uit “Zelie”
Louis Granier: Air gracieux
Jean-Joseph Cassanea de Mondonville: Premier & Deuxieme Gavottes uit “Isbe”; Musette uit “Titon et l’Aurore”; Musette uit “Le Carnaval du Parnasse
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer: Rondeau gracieux & Chasse en rondeau uit “Zaide”; Chaconne uit “Pyrrhus”
Pierre-Montan Berton: Air vif uit “Camille reine des Volsques de Campra”; Chaconne uit “Iphigenie en Tauride”
Jean-Philippe Rameau: Air majesteux & Marche uit “Les Fetes de l’Hymen et de l’Amour”; Premiere et Deuxieme Gavottes, Premier et Deuxieme Tambourins & Rondeau uit “Dardanus”; Zais-Ouvertüre; Menuet gracieux uit “Le Temple de la Gloire
René de Galard de Béarn (Marquis de Brassac): Air uit “L’Empire de l’Amour”
Festin Royal Du Mariage Du Comte d’Artois Versailles 1773 Les Ambassadeurs La Grande Écurie Alexis Kossenko 2 cd Château de Versailles Spectacles CVS101
https://www.stretto.be/2017/05/24/requiem-voor-louis-xvi-marie-antoniette/