Het in Kopenhagen gevestigd ensemble Camerata Øresund onderneemt op hun debuutopname, een originele, muzikale reis doorheen het barokke Europa met Suites en dansen van Campra, Roman en Purcell, afgewisseld met concerti van Bach en Vivaldi en een programmatisch werk van Telemann.
De belangrijkste componisten in het Zweden van de 18de eeuw, van wie enkele geboren in Duitsland, waren Johan Helmich Roman (1694-1758), Johan Joachim Agrell (1701-1765), Carl Michael Bellman (1740-1795), Johann Gottlieb Naumann (1741-1801), Johan Wikmanson (1753-1800), Joseph Martin Kraus (1756-1792) (de Zweedse Mozart), Johann Christian Friedrich Hæffner (1759-1833) en Joachim Nicolas Eggert (1779-1813).
In de 17de – en 18de eeuw kende Zweden zijn “Gouden Eeuw” en werd het grondgebied uitgebreid. In die tijd was Zweden twee keer zo groot als nu en omvatte naast Finland ook grote delen van de Baltische staten en delen van het Heilig Roomse Rijk der Duitse natie, zoals grote delen van Pommeren, Wismar en Bremen-Verden. Veel van deze gebieden gingen weliswaar verloren, meer bepaald in 1721, na de verpletterende Zweedse nederlaag in de Grote Noordse Oorlog (1700-1721) tussen Zweden en de Noordelijke Alliantie, om de macht in de Oostzee. Finland bv. ging in 1809, over naar de Russische tsaar.
In de Zweedse en Finse geschiedenis was het “Tijdperk van de Vrijheid” een periode van parlementair bestuur, toenemende burgerrechten en het verval van het Zweedse rijk, dat begon met het overlijden van koning Karel XII (foto) in 1718 en eindigde met de staatsgreep van Gustav III (foto) in 1772. Deze machtsverschuiving van de vorst naar het parlement was een direct gevolg van de Grote Noordelijke Oorlog.
Johan Helmich Roman (1694-1758), ‘de vader van de Zweedse muziek’, ‘de Zweedse Händel’ genoemd, was lid van de nieuw opgerichte Koninklijke Academie van Wetenschappen en was gedurende het grootste deel van Tijdperk van de Vrijheid of Age of Liberty, de leider van de “Kungliga Hovkapellet”, tevens het orkest van de “Kungliga Operan” (de Koninklijke Zweedse Opera) in het centrum van de Zweedse hoofdstad, Stockholm. Ontdek op deze cd de suite uit zijn “Golovinmusiken” uit 1728, opgedragen aan graaf Golovin.
In 1728, werd de latere koninklijke Zweedse kapelmeester Roman (foto) nl. benaderd door de Russische ambassadeur in Stockholm, graaf Nikolaj Fjodorovitj Golovin (foto). Hij organiseerde een feest ter gelegenheid van de recente troonsbestijging van tsaar Peter II en wilde de gelegenheid opluisteren met muziek. Het resultaat waren, de “Golovinmusiken”, 45 stukken van verschillende lengte. In Romans partituur ontbrak echter elke informatie over instrumentatie, dynamiek of tempi. Toen er in 1980, een praktische editie werd voorbereid, concludeerden de redacteuren dat het materiaal onvolledig was en voegden een tweede vioolpartij toe.
In navolging van zijn “Golovinmusiken”, componeerde Roman in 1744, de “Drottningholmsmusiken” of “Muziek voor een koninklijk huwelijk”, een verzameling van 24 korte stukken, variërend in lengte van ongeveer één tot zes minuten. Hij componeerde de stukken voor het huwelijk in augustus 1744, van kroonprins Adolf Frederik van Zweden met Louisa Ulrika van Pruisen, een jongere zus van koning Frederik II van Pruisen (foto’s). Hun huwelijk vond plaats in het paleis van Drottningholm (foto), vanwaar de moderne titel.
Camerata Øresund danst een energieke “Pas de Bourrée” op het Allegro uit Bachs klavecimbelconcerto, terwijl de langzame beweging van Vivaldi’s “L’Estro Armonico” wordt omgezet in een hypnotische sarabande. “Pas de Bourrée” is een kleurrijke caleidoscoop van stemmingen, emoties, personages en verhalen, trouw aan de belofte van Camerata Øresund dat alles wat ze aanraken, dansant wordt.
Opgericht in 2010, door de violist Peter Spissky (foto) (Concerto Kopenhagen), worden de leden van de groep aangetrokken uit de regio Øresund in Zuid-Zweden en Oost-Denemarken, regio’s verbonden door de beruchte Øresundsbron (de Sontbrug) in de spannende tv reeks, “Bron” (“The Bridge”). De debuutconcertreeks van Camerata heette trouwens “Bach on the Bridge”, verwijzend naar die brug, die de musici van Camerata en het publiek met elkaar verbindt.
Camerata Øresund heeft ook innovatieve concepten, zoals geënsceneerde portretten van componisten, grote koorwerken en thematische concerten voor kinderen. Het ensemble is altijd een platform geweest voor de rijzende barokke muzikanten en zangers van de regio met de Zweedse klavecinist, Marcus Mohlin en de Deense sopraan Eline Soelmark die tot de kern van het ensemble behoort. Camerata Øresund is ook nauw verbonden met het Næstved Early Music Festival (Denemarken) en gaf optredens met Jordi Savall en Nicholas Mulroy op het festival van 2016.
Voor de editie van 2018 produceerde Camerata Øresund en Peter Spissky geënsceneerde opera-uitvoeringen van Vivaldi’s ‘IL Giustino’ met de Italiaanse podiumregisseur, Deda Cristina Colonna. In de afgelopen jaren heeft Camerata Øresund regelmatig optreden op festivals en concertlocaties in Denemarken, Zweden en IJsland. Hun kenmerkende uitvoeringen in Koncertkirken in Kopenhagen blijven de aandacht trekken van een breed publiek.
Tracklist:
André Campra: Suite uit “L’Europe Galante”
Johan Helmich Roman: Suite uit “Golovinmusiken” BERI1
Johann Sebastian Bach: Keyboard concerto in A Major, BWV 1055
Georg Philipp Telemann: Suite from “Ouverture des Nations anciens et modernes” TWV 55: G4
Antonio Vivaldi: Concerto no.4 in E Major for 4 violins, RV550 (uit “L’Estro Arminico”op.3)
Henry Purcell: Suite uit “The Fairy Queen” Z.629
Pas de bourrée Campra Bach Telemann Roman Vivaldi Purcell Camerata Øresund cd Channel Classics CCS45823