Ontdek de muziek van een hedendaagse, Oostenrijkse componist, die met zijn muzikale en literaire, gestoffeerde inhoud, zowel een uitdaging is voor u als luisteraar als voor de uitvoerders…
De Oostenrijkse componist, muziekpedagoog en pianist, Thomas Larcher (1963), geboren in Innsbruck, studeerde van 1981 tot 1986 aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien in Wenen bij Heinz Medjimorec en Elisabeth Leonskaja (piano) en Erich Urbanner (compositie). Al gedurende zijn studie werd hij bekend als pianist van eigentijdse muziek en verzorgde optredens met dirigenten als Claudio Abbado, Pierre Boulez, Dennis Russell Davies en Franz Welser-Möst. Hij werkte samen met componisten als Heinz Holliger, Olga Neuwirth, Isabel Mundry en Johannes Maria Staud. In 1994 was hij de oprichter van het festival Klangspuren in de Oostenrijkse deelstaat Tirol, een platform voor interpretaties van eigentijdse muziek, dat hij tot 2003 ook leidde. Verder richtte hij in 2004 met steun van de Swarovski Kristallwelten het festival Musik im Riesen in Wattens op. Van 2001 tot 2004 was hij docent voor piano aan de Muziekacademie Bazel.
Als gevolg van compositieopdrachten van het festival Mozartwoche Salzburg, het Luzern Festival en van de Oostenrijkse pianist Till Fellner (1972) (foto), die exclusief opnamen maakt voor het label ECM, richtte hij zich meer en meer op het componeren. Aanvankelijk was het vooral een uitbreiding voor zijn “eigen” instrument, de piano. In de loop van de jaren gebruikte hij nieuwe technieken in zijn werken voor piano. Al in die werken werd duidelijk dat hij buiten bekende stijlen trad. Voor de cd-productie IXXU (de subtitel voor zijn tweede strijkkwartet) in 2006 werd hij met de Preis der deutschen Schallplattenkritik bekroond. Thomas Larcher valt op als een van de meest fantasierijke stemmen in de “klassieke” muziek van vandaag. Zijn muziek is inventief en boeiend, omdat hij contemplatieve harmonieën combineert met uitgebreide uitvoeringstechnieken en experimenteel inspeelt op de traditie.
The Living Mountain”, de nieuwe cd van de Oostenrijkse componist Thomas Larcher bevat première-opnames van drie sterk contrasterende werken. The Times heeft zijn muziek geprezen als een wereld ‘van angstaanjagende landschappen en dromen, stilistisch verschillend, maar versmolten door het verbazingwekkend oor en de spottende houding van de componist ten opzichte van traditionele vormen’, een beschrijving die door de composities op zijn nieuwe cd wordt bevestigd.
Larcher begon de kleurrijke klankkleuren van het orkest te gebruiken in soloconcerti, “Still” (2002) voor altviool en orkest, “Böse Zellen” voor piano en kamerorkest (2006) en het Vioolconcerto (2008), gecomponeerd voor Isabelle Faust. Het hier opgenomen celloconcerto, “Ouroboros” (2016), gecomponeerd voor de cellist Jean-Guihen Queyras (foto) en kamerorkest, volgde enkele jaren later en werd gecomponeerd in opdracht van Amsterdam Sinfonietta, Swedish Chamber Orchestra, Lausanne Chamber Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, München Chamber Orchestra en Hong Kong Sinfonietta. Larchers vaardigheid in het componeren voor de stem komt tot uiting in zijn verbazingwekkend originele werken voor ensemble en orkest.
“The Living Mountain” voor sopraan en ensemble, uit 2019-2020, is gebaseerd op de memoires uit 1940, van de Schotse dichteres en natuurschrijfster, Nan Shepherd (1893-1981) (foto). In “The Living Mountain” schreef ze haar ervaringen neer die ze opdeed tijdens het wandelen in de Cairngorm Mountains (foto’s). “Unerzähl” uit 2018-2021, is een intieme liedcyclus voor bariton en piano, op teksten van de Duitse schrijver, W.G. Sebald (1944-2001) (foto) in wiens literair werk, het trauma van de Tweede Wereldoorlog met de vraag naar de functie van de herinnering en het geheugen, en de rol daarbij van het visuele, centraal stond.
“Ouroboros”, uit 2015, genoemd naar een slang of een draak die in zijn eigen staart bijt en deze opeet, en op die manier een eeuwige cirkel vormt, een symbool uit de alchemie dat de cyclische aard van de natuur, het eeuwige terugkeren en de eenheid van alles symboliseert, is een krachtige, indrukwekkende compositie voor cello en kamerorkest. “The Living Mountain”, opgenomen in München en Weerberg in 2021 en 2022, en geproduceerd door Manfred Eicher, is het vierde New Series-album met composities van Larcher. De uitvoerders zijn Sarah Aristidou, sopraan, Alisa Weilerstein, cello, Aaron Pilsa en Daniel Heide, piano, Luka Juhart, accordeon, Andrè Schuen, bariton en het Münchener Kammerorchester o.l.v. Clemens Schuldt.
Clemens Schuldt, de muziekdirecteur van het Orchestre symphonique de Québec, won in 2010 de prestigieuze Donatella Flick Conducting Competition in Londen en was een jaar lang assistent-dirigent van het London Symphony Orchestra. Geboren in Bremen, studeerde hij viool en concerteerde met het Gürzenich-Orchester Köln en de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, voor hij zijn dirigentenstudies begon in Düsseldorf, Wenen en Weimar. Clemens Schuldt wordt alom geprezen om zijn vernieuwende interpretaties van het klassiek en romantisch Germaans repertoire, waarbij hij zijn creativiteit vaak aanwendt om minder bekend en hedendaags repertoire in zijn programma’s op te nemen.
Tracklist:
The Living Mountain:
- Introduction
- At first, mad to recover the tang of height
- As I reach the highest part of my dark moor
- In September dawns I hardly breathe
- Once, on a night of such clear silence
- Further up, is all snow
Ourobos:
- Allegretto
- Allegro infuriato
- Adagio ma non troppo
Unerzählt:
- Plinius sagt
- Die roten Flecken
- Wenn die Blitze herabfuhren
- Gleich einem Hund
- Am 8.Mai 19270
- Mitten im Schlaf
- Venezianisches Wachspräparat
- Es heißt daß Napoleon
- Aus dem Vorderschiff des Gehirns
- Blaues Gras
- Zuletzt werden bloß soviel überbleiben
- So glitt ich lautlos
- So wird, wenn der Sehnerv zerreißt
The Living Mountain Thomas Larcher cd ECM New Series 4858784