Naast het componeren van de eerste Weense operette, was Franz von Suppé een meester in de Italiaanse, Franse en Duitse stijlen, die hij als het ware als een alchemist met elkaar vermengde tot zijn eigen unieke, onstuitbare composities. Twee onvergankelijke voorbeelden zijn hier te vinden: de ouvertures “Dichter und Bauer” en “Ein Morgen, ein Mittag und ein Abend in Wien”. Dit album onderzoekt ook zijn niet eerder opgenomen Fantasia Symphonica, onlangs herontdekt in de Weense archieven door dirigent Ola Rudner, die de meesterlijke orkestratie, onderscheidende melodieën en een beheersing van contrapunt tentoonspreidt. Andere zeldzaamheden vervolledigen deze frisse kijk op de omvang van Suppé’s ambitie.
Franz von Suppé werd over de hele wereld beroemd vanwege de schittering van zijn operettemelodieën en om zijn glorieuze ouvertures, “Leichte Kavallerie” en “Dichter und Bauer”. Franz von Suppé (1819-1895) (eigenl. Francesco Ermenegildo Ezechiele Cavaliere Suppé-Demelli) werd geboren in Dalmatië, en was een verre verwant van Gaetano Donizetti. Nadat hij op jonge leeftijd muziek had gestudeerd, ging hij naar Wenen en werd hij verbonden aan het Theater an der Wien, geleid door Franz Pokorny. Hij moest Duits leren en werd de volgende 50 jaar een succesvolle componist van operettes en toneelmuziek. Samen met Johann Strauss II, Carl Joseph Millöcker, Richard Genée en Carl Zeller, vertegenwoordigde hij de Gouden Eeuw van de Weense Operette.
De Zweedse dirigent Ola Rudner begon zijn muzikale carrière als eersteklas violist, assistent van Sándor Végh en als concertmeester van verschillende orkesten, waaronder de Camerata Salzburg, Volksoper Wien en Wiener Symphoniker. Hij richtte de Philharmonia Wien op in 1995, was chef-dirigent van het Tasmanian Symphony Orchestra (2001-2003), chef-dirigent van het Haydn-orkest van Bolzano en Trento (2003-2007) en chef-dirigent van het Württemberg Philharmonic Orchestra in Reutlingen (2008–16).Rudner trad op met onder meer het Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Mozarteum Orchestra Salzburg, BBC Symphony Orchestra en het London Philharmonic Orchestra, en dirigeerde bijna elk groot Australisch en Scandinavisch orkest. Sinds 2010 toert hij jaarlijks door Japan met het Orkest van de Volksoper Wien en geeft hij operavoorstellingen bij onder meer Opera Australia, de Arena di Verona, Volksoper Wien en het Salzburger Landestheater. Rudner heeft opnames gemaakt op de labels Harmonia Mundi, Amadeus, BIS, Camerata Tokyo, ABC Classics, ARS Produktion, cpo en Antes. Hij ontving de Australische Centenary Medal als erkenning voor zijn muzikale werk, en de Zilveren Medaille van Verdienste van de Republiek Oostenrijk.
Met zijn drie residenties – in de Musikverein Wien, Festspielhaus St Pölten en in Grafenegg – is het Tonkünstler-Orchester een van de grootste en belangrijkste muzikale ambassadeurs van Oostenrijk. De traditionele zondagmiddagconcerten van het orkest in de Wiener Musikverein gaan meer dan 70 jaar terug. Het Tonkünstler-Orchester opende officieel het Festspielhaus St Pölten in 1997 en treedt regelmatig op in Grafenegg, onder meer als festivalorkest. De focus van zijn artistieke werk ligt op het traditionele orkestrepertoire, variërend van de klassieke tot de romantische periode tot en met de 20ste eeuw. De unieke Tonkünstler-aanpak van programmeren wordt gewaardeerd door muzikanten, publiek en pers. Voormalige muziekdirecteuren zijn onder meer Walter Weller, Heinz Wallberg, Miltiades Caridis, Fabio Luisi, Kristjan Järvi en Andrés Orozco-Estrada. Yutaka Sado leidt het orkest sinds het seizoen 2015-2016. Recente tournees hebben de Tonkünstler naar Groot-Brittannië, Duitsland, Tsjechië, Japan en de Baltische staten gebracht. Het veelzijdige artistieke profiel wordt weerspiegeld in de gevarieerde discografie, en het eigen label van het orkest, opgericht in 2016, brengt tot vier opnames per jaar uit met interne studioproducties en live-opnames, meestal van de Wiener Musikverein.
Tracklist:
- Dichter und Bauer: Ouvertüre
- Fantasia Symphonica
- Adagio non troppo
- Andante con moto
- Allegro scherzoso
- Allegro ma non troppo
- Des Matrosen Heimkehr: Act I – Prelude
- Act I Scene I – Ballet: Tanz der Schiffsjungen
- Historisch-Additionelle Ausstellung des Carl-Theaters – Ouverture: Präludium
- Ein Morgen, ein Mittag und ein Abend in Wien – Ouvertüre
Suppé Fantasia Symphonica, Orchestral Overtures & Preludes Tonkünstler-Orchester, Ola Rudner cd Naxos 8574538