Tijdens het interbellum vond in veel steden in het Westen, een jonge generatie manieren om van het leven te genieten in de vorm van dansen zoals shimmy’s, foxtrots, tango’s en Charlestons, sterke ritmes die een symbool werden van een zorgeloos en decadent tijdperkDe foxtrot is een stijldans die als toenmalige jazz muziek, rond 1910 in de Verenigde Staten ontstond. De dans lijkt veel op de quickstep, die uit de foxtrot is ontstaan en behoort tot de ballroomdansen. Europa maakte voor het eerst kennis met de foxtrot na de Eerste Wereldoorlog. Op een conferentie in Londen werd in 1920 voor de eerste keer orde geschapen in het woud van verschillende passen en draaien.
Vanaf 1924 kan men naast de gewone variant, de foxtrot, een langzame variant, de slowfox, en een snellere variant, de quickstep onderscheiden. De naam foxtrot zou vernoemd zijn naar de toneelspeler Harry Fox, die voor zijn toentertijd populaire variété “Harry Fox & the Zigfeld Follies”, passen uit de Onestep en de Castle Walk combineerde. De benaming Foxtrot werd een synoniem voor een scala aan dansen met elementen uit de ragtime, onestep, twostep en castle walk.
De nieuwe jazzgekte vond overal plaats en Kreneks opera “Jonny spielt auf” werd een nachtelijke sensatie. De interbellum Zeitgeist in Wenen en de Tsjechische landen wordt weerspiegeld in een programma vol première-opnames, waarvan vele in hun tijd hits waren, rijk aan modieuze dynamiek, syncopatie en vooral veel joie de vivre.
Op de cd vol. 1 staan dansen van Ralph Benatzky (1884-1957), Julius Bittner (1874-1939), Hanns Eisler (1898-1962), Wilhelm Grosz (1894-1939), Alois Hába (1893-1973), Jaroslav Jezek (1906-1942), Karel Boleslav Jirák (1891-1972), Leopold Krauss-Elka (1891-1964), Ernst Krenek (1900-91), Bohuslav Martinů (1890-1959), Franz Mittler (1893-1970), Felix Petyrek (1892-1951), Erwin Schulhoff (1894-1942), Jenö Takács (1902-2005) en Jaromir Weinberger (1896-1967).
Waar het eerste volume in deze opvallende reeks de interbellum-rage van zorgeloze dansmuziek in Oostenrijk en Tsjechië voorstelt, concentreert Vol. 2 zich op Duitsland, waar door jazz beïnvloede muziek vanaf het midden van de jaren ‘20 bloeide, zelfs tegen de achtergrond van ernstige sociale, politieke en raciale oppositie. Cabarets en danszalen verwierpen het nationalistisch verzet en de Weimarrepubliek verheugde zich in een kruisbestuiving van symfonische jazz en kunstjazz, in een versmelting van dans en klassieke elementen, in muziek van Joodse Tsjechische, Oostenrijks-Hongaarse en Duitse componisten. De vele niet eerder opgenomen stukken brengen op deze cd de voortgang van deze krachtige muzikale verjonging in kaart. Voor de 2de cd koos men voor muziek van o.a. Eugen d’ Albert (1864-1932), Siegfried Borris (1906-1987), Max Butting (1888-1976), Eduard Erdmann (1896-1958), Walter Wilhelm Gieseking (1895-1956), Paul Hindemith (1895-1963), Eduard Künneke (1885-1953), Bernhard Sekles (1872-1933), Kurt Weill (1900-1950), Stefan Wolpe (1902-1972), Fidelio Friedrich “Fritz” Finke (1891-1968), Leopold Mittmann (1904-1976) en Eduard Bornschein (1883-1945).Tracklist vol. 2 :
Hindemith: Tanz der Holzpuppen aus Tuttifäntchen
Bornschein: Blues
Künneke: Batavia Fox-Trot aus “Der Vetter aus Dingsda”
d’Albert: Blues
Erdmann: Foxtrot C-Dur
Gieseking: 3 Tanz-Improvisationen
Finke: Shimmy
Butting: Tango Nr. 14Mittmann: Konzert-Jazz-Suite
Herbst: Jazz-Etüde
Sekles: Kleiner Shimmy
Niemann: Moderne Tanzsuite op. 115
Wolpe; Rag-Caprice; Tango
Weill: Tango-Ballade aus “Die Dreigroschenoper”; 2 Stücke aus Marie Galante
Goehr: 2 Stücke aus “David Golder”
Borris: Quick-Fox; Tango
Grammofoons en radio’s brachten de stem van Amerika, zijn mode, zorgeloosheid en levensvreugde tijdens de Roaring Twenties naar alle uithoeken van Europa. Geen enkele componist kon immuun blijven voor de zwoele jazzinvloeden van de Foxtrot, Shimmy en Charleston. Het derde volume van jazzy pianodansen bevat componisten uit negen Centraal- en Oost-Europese landen, van Misha Spoliansky’s hypnotiserende Valse Boston ‘Morphium’ tot Leonid Polovinkins uiterst onderhoudende en verfrissend futuristische benadering van het genre. Voor de derde cd koos men muziek van Reinhold Glière (1875–1956), Tibor Harsányi (1898–1954), Mihail Jora (1891–1971), Klimenty Kortchmariov, Yulian Krein(1913–1996), Simon Laks (1901–1983), Mihovil Logar (1902-1998), Alexander Moyzes (1906–1984), Dora Pejačević (1885–1923), Leonid Polovinkin (1894–1949), Dmitri Shostakovich (1906–1975), Mischa Spoliansky (1898–1985), Alexandre Tansman (1897–1986), Ivo Tijardović (1895-1976), Dimitri Tiomkin (1894–1979), Alexander Naumovich Tsfasman (1906-1971), Pantcho Vladigerov (1889–1979) en Eugene Zádor (1894–1977).
Op vol. 4 vervolgt Gottlieb Wallisch zijn veelgeprezen overzicht van door jazz beïnvloede pianoliteratuur. In deze bundel verkent hij le tumulte noir (‘de zwarte rage’) in de Franstalige landen na de Eerste Wereldoorlog en neemt hij u mee naar Parijs en Brussel, waar de dansstemming hoog was. De modieuze status van deze nieuwe rage trok schrijvers, componisten, intellectuelen en artiesten van over de hele wereld aan, met Amerikaanse jazzmuziek als de nieuwste rage in de cafés en bistro’s. De invloed van dansen uit het buitenland verspreidde zich als een lopend vuurtje onder Franse en Belgische componisten, die zich graag wilden bevrijden van het Germaans Wagnerisme, en die zich lieten meedeinen op de populariteitsgolf van hit platen en cinema.
Gottlieb Wallisch (° 1978) (foto) komt uit een Weense familie van musici. Zijn grootoom Johann Nepomuk David (1895-1977) was een belangrijke componist uit de 20ste eeuw. Op de leeftijd van zes en een half! was Wallisch de jongste student aan de Universiteit van Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Hij volgde het Schottengymnasium in Wenen en voltooide zijn studie in Wenen bij Heinz Medjimorec.
Verdere artistieke impulsen werden gegeven door masterclasses bij Oleg Maisenberg en Dimitri Bashkirov, evenals de samenwerking met Pascal Devoyon aan de Universiteit voor Kunsten in Berlijn en Jacques Rouvier in Parijs. Als winnaar van internationale wedstrijden won hij de 1ste prijs van de Stravinsky Award in de VS. Hij was ook finalist van de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel en de XXI. Internationale Clara Haskil-pianowedstrijd in Vevey 2005.
Wallisch gaf zijn eerste concert op zevenjarige leeftijd. Op twaalfjarige leeftijd debuteerde hij in de Gouden Zaal van de Weense muziekvereniging. Een concert onder leiding van Yehudi Menuhin in 1996 was het begin van zijn internationale carrière. Wallisch wordt nu beschouwd als een van de veelzijdigste pianisten in zijn land. In zijn programma’s legt hij vaak de link van Weense klassiek naar hedendaagse muziek. Eerste opnames en premières getuigen hiervan. Een van de belangrijkste optredens van Wallisch in de afgelopen jaren was de première van het trio voor piano, viool en metronoom van Sebastian Themessl op het Europees Forum Alpbach in 2008.
Tracklist vol. 1 :
Jezek: Bugatti-Step (1931)
Jezek: Echoes of the Music Hall
Hába: Dances (4), Op. 39
No. 1, Shimmy-Blues
No. 2, Blues
No. 3, Boston
No. 4, Tango
Martinů: Foxtrot, H.126bis
Martinů: One-Step, H127bis
Martinů: Black Bottom, H. 165
Jirák: The Kingdom of Heaven (Slow Foxtrot)
Weinberger, J: Matěj Poctivý
City Shimmy
Schulhoff: Suite for Chamber Orchestra
Tracklist vol. 3 :
Pejacevic: Valse-Boston “Vertige”
Tijardovic: Mein Shimmy, Jazz Band Shimmy; Loulou la Languide
Logar: Tango-Berceuse
Vladigerov: Fox-Trot
Jora: Un Fox-Trott pour Ma Dame
Harsanyi: Vocalise-Etude “Blues; Fox-Trott aus 13 DansesZador: Bagatellen in Jazz
Moyzes: Tango-Blues aus Divertimento
Spoliansky: Jimmy Shimmy; Morphium; Harlem Blues
Tansman: Tempo americano aus Symphonie concertante
Laks: Blues
Mravinsky: Fox-Trot
Levin: Valse Boston
Schostakowitsch: Foxtrot aus The Bedburg; Foxtrot…Foxtrot…Foxtrot aus Das goldene Zeitalter
Krein: Tango
Polovinkin: Fox-Trot “Ski”; Tango aus 3 South American Dances
Gliere: Charleston aus The Red Poppy
Korchmaryov: American
Tiomkin: Creoles Blues
Tansman: I want to dance; Lyrical Rumba
Tracklist vol. 4 :
France :
Camille Saint-Saens: Tango als Lola op. 116
Eric Satie: La Diva de l’Empire; Rag-Time Parade
Darius Milhaud: Caramel mou op. 68
Henri Cliquet-Pleyel: 2 Blues
Andre Messager: Tango aus L’Amour Masque
Daniel Ericourt: Piece en Forme de Rag
Manuel Rosenthal: Rag
Gabriel Pierne: Girls aus Impressions de Music-Hall op. 47
Reynaldo Hahn: Charleston aus Le Temps d’Aimer; Tango-Habanera “Les Enamorados”
Desire-Emile Inghelbrecht: Little Black Man
Maurice Ravel: Five o’Clock
Jean Wiener: Haarlem; The White Village Onestep
Pierre-Octave Ferroud: The Bacchante
Melanie Bonis: Boston Valse op. 119 Nr. 3
Stanislas Benoist-Mechin: Equateur Nr. 5
Georges Auric: 2 Stücke aus A Nous la Liberte
Pierre Vellones: Biarritz-Fox
Jacques Ibert: Burlesque-Fox
Henri Dutilleux: Fox aus Le Cafe du Cadran
Belgium :
Charles Mouton: Jumbo’s Two-Step
Jean Lensen: Siberia
August Baeyens: Jazz Fantaisie
Clement Doucet: Montparnasse; Wiener Luft
Emmanuel Durlet: Tragische Tango
20th Century Foxtrots Vol 1 – Austria and Czechia Gottlieb Wallisch, piano cd Grand Piano GP813
20th Century Foxtrots Vol. 2 germany Gottlieb Wallisch (piano) cd Grand Piano GP81420th Century Foxtrots Vol. 3 Central and Eastern Europe Gottlieb Wallisch (piano) cd Grand Piano GP854
20th Century Foxtrots Vol. 4 France and Belgium Gottlieb Wallisch, piano cd Grand Piano GP855