“The King’s Playlist”, door Ensemble Molière, op het label Linn.

In het Versailles van de Franse koningen was muziek overal aanwezig, vooral bij ceremoniële evenementen, en specifiek bij de koninklijke maaltijden. Tientallen jaren dineerde de vorst nl. in het openbaar met muziek. Lalande’s “Symphonies pour les Soupers du Roi” waren daar prachtige voorbeelden van. Het Ensemble Molière presenteert op deze cd een weelderige en gevarieerde selectie van Franse barokmuziek, die de Zonnekoning Louis XIV begeleidde in zijn dagelijks leven.

Op het programma staat werk van Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Jean-Baptiste Lully (1632-1687), Michel Richard Delalande (1657-1726), Marin Marais (1656-1728), François Couperin (1668-1733) en Jean de Cambefort (1605-1661). Hoe kan je beter wakker worden dan met een serenade uit de ouverture van Charpentiers “Les Arts Florissants”? De dag van de koning gaat verder met fragmenten uit Lully’s “Phaëton” bij zonsopgang, een beetje Couperin bij de dagelijkse routine van het koninklijk huis, een “Symphonie pour les soupers du Roy” van Delalande voor het diner, dansmuziek van het “Ballet Royal de la Nuit”, en een zonsondergangsuite uit Marais’ “Trios pour le coucher du Roy”. Louis XIV koos ervoor zichzelf af te beelden als de zon, de manifestatie van de god Apollo op aarde en de ultieme kracht die alles leven geeft. Deze cd verklankt een dag uit het leven van een van de meest prachtlievende koningen uit de barok.

Louis Dieudonné de Bourbon werd op 7 juni 1654 in de kathedraal van Reims door Simon Legras, de bisschop van Soissons, gezalfd en gekroond tot Louis XIV, koning van Frankrijk. ’s Anderendaags ontving de jonge koning van de bisschop, de Orde van de Heilige Geest (Ordre du Saint-Esprit). Voor de kroning, het belangrijkste moment in het leven van de Monarch, was het ceremonieel meer dan indrukwekkend. De kathedraal van Reims, gekleed in de mooiste pracht en praal, was gastheer voor de groten van het koninkrijk en de prinsen van Europa. De muziek gespeeld tijdens deze kroning door verschillende muzikale ensembles en een grote verscheidenheid aan instrumenten, begeleidde de ceremonie samen met de pracht van de decoraties en de gezongen teksten.

De ceremonie was indrukwekkend. Net als in een theater, was de kathedraal van Reims bekleed met wandtapijten, tapijten, tribunes en een troon. Alle aanwezigen hadden trouwens nog het “Ballet Royal de la Nuit” van februari 1653 voor ogen. Dit “ballet de cour” was op een libretto van Isaac de Benserade en muziek van o.a. Jean de Cambefort, Jean-Baptiste Boësset en Michel Lambert. Het werd opgevoerd in de Salle du Petit-Bourbon in Parijs en het was in dit ballet dat de jonge aanstaande koning verscheen, gekleed als de zonnegod, Apollo.

Het ballet ging op 23 februari 1653 in première in het voormalig Parijse huis van het Huis Bourbon. Het stuk werd in 13 uur opgevoerd, van zonsondergang tot zonsopkomst. In het stuk debuteerde de toentertijd 14-jarige Louis in de rol van de opkomende zon als de heerser van het universum. De uitvoerders zijn Flavia Hirte – fluit, Alice Earll – viool, Kate Conway – viola da gamba, Catriona Mcdermid – fagot en Satoko Doi-Luck – klavecimbel.

Het Engels Ensemble Molière heeft een reputatie opgebouwd als een gevestigd ensemble voor oude muziek. Hun unieke bezetting van instrumenten zorgt voor memorabele en creatieve programma’s uit het repertoire van de 17de en 18de eeuw, alle geïnspireerd door de muziek van de Franse barok. Ensemble Molière werd vanaf oktober 2021 voor twee jaar geselecteerd als het allereerste BBC Radio 3 New Generation Barok Ensemble, in samenwerking met het National Centre for Early Music en het Royal College of Music. Ze hebben opgetreden in het Verenigd Koninkrijk en Europa, waaronder concerten op het Buxton International Festival, Beverley Early Music Festival, Lammermuir Festival, MA Festival Fringe in Brugge en Festival Oude Muziek Fringe in Utrecht. De groep maakte hun debuut op het London Festival of Barokmuziek onder het ‘Future Artists’-programma, en is ook voormalig lid van de BREMF Live! programma. In 2017 bereikten ze de finale van de York Early Music International Young Artists Competition.

Het eerste kunst overschrijdend project van Ensemble Molière, Pygmalion, werd gedeeltelijk gefinancierd door Arts Council England en bevatte een innovatieve combinatie van opera en digitale media. Meer recentelijk heeft de groep de krachten gebundeld met twee clowns om een muziektheatershow te creëren, Good Soup, om de 400ste verjaardag van hun naamgenoot, de Franse toneelschrijver en acteur Molière, te vieren. De productie verkende de wereld van Molière door middel van zijn woorden en de muziek van zijn tijd, en ging in juli 2022 in Londen in première in de intieme en theatrale omgeving van Sands Films Studio.

Tracklist:

Charpentier: Les Arts Florissants, H. 487: I. Ouverture

Lully: Phaëton, LWV 61, Act IV Scene 2: Premier Air et Deuxième Air

François Couperin: Concert No. 2 (Concert Royal) in D

Delalande: Symphonies pour les soupers du Roy, Première Suite

anon./Cambefort: Ballet royal de la Nuit

Marais: Pièces en trio ‘Trios pour le coucher du Roy’, Suite sol mineur

The King’s Playlist Ensemble Molière cd Linn CKD738