Maria Herz (1878-1950), geboren in Keulen als Maria Bing, werd in de jaren ’20, erkend als een dynamisch element van de toenmalige muziekscene. Theodor W. Adorno, raakte geïnteresseerd in haar werk en haar stijl, geworteld in de laatromantiek maar toch gericht op het modernisme via het expressionisme, de nieuwe zakelijkheid en de neobarok, maar tegelijkertijd, toch met een speels karakter.
Tijdens haar leven werden slechts vijf liederen (1910) en haar transcriptie van Bachs Chaconne voor strijkkwartet (1927) gepubliceerd, maar de manuscripten van haar dertig orkestwerken, soloconcerti, kamermuziekwerken en liederen zijn dankzij haar kleinzoon, sedert 2015, in de Zentralbibliothek in Zürich bewaard gebleven. De nazi’s namen beslag op de bezittingen van haar familie en dwongen haar te emigreren, eerst naar Engeland en vervolgens, naar de Verenigde Staten, waar ze met haar kinderen woonde. Ze overleed in 1950 in New York.
De pianist, Oliver Triendl, geboren in 1970 in Mallersdorf in Beieren, studeerde bij Rainer Fuchs, Karl-Heinz Diehl, Eckart Besch, Gerhard Oppitz en Oleg Maisenberg en speelde met succes op festivals en in veel van de belangrijkste muziekcentra van Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Rusland en Azië.
Konstanze von Gutzeit, geboren in een familie van muzikanten, begon op driejarige leeftijd cello te spelen. Ze voltooide haar studie vanaf haar dertiende bij Heinrich Schiff in Wenen, later bij Jens Peter Maintz in Berlijn en Wolfgang Emanuel Schmidt in Weimar. Sinds 2012 bekleedt Konstanze von Gutzeit de functie van solocellist van het Berlin Radio Symphony Orchestra. Daarnaast is zij internationaal actief als solist en kamermusicus. Ze gaf concerten met het Berlin Radio Symphony Orchestra, het Bochum Symphony Orchestra, de kamerorkesten van Wenen, München en Stuttgart, de Potsdam Chamber Academy, het Bruckner Orchestra Linz en vele anderen. Ze werkte met dirigenten als Kurt Masur, Vladimir Jurowski, Michael Sanderling, Marek Janowski, Alexander Shelley en Yuri Bashmet. Ze was te gast op festivals als het Sleeswijk-Holstein Muziekfestival, het Luzern Festival, het Verbier Festival en het Mecklenburg-Voor-Pommeren Festival als onderdeel van talrijke recitals en kamermuziekconcerten.
Vanaf het begin van haar muzikale carrière trok Konstanze von Gutzeit de aandacht door talrijke internationale wedstrijdsuccessen. Ze is winnaar van de Grand Prix Emanuel Feuermann 2010 en de International Prague Spring Competition 2012. In 2013 ontving ze de eerste prijs en de interdisciplinaire “Mendelssohn-prijs” tijdens de universiteitswedstrijd “Felix Mendelssohn Bartholdy” in Berlijn. Ze was ook de winnaar van de Domenico Gabrielli Competitie in Berlijn, de “Gradus ad Parnassum” competitie in Oostenrijk, de “International Gianni Bergamo Classic Music Award” in Zwitserland en de “Internationale Suggia Prize” in Portugal. Op de Duitse Muziekwedstrijd 2010 ontving ze een studiebeurs van de Duitse Muziekraad en werd ze opgenomen in de federale selectie van “Concerten van jonge artiesten”. Konstanze von Gutzeit bespeelt een cello van Gioffredo Cappa uit 1677 en een nieuwe van de Berlijnse instrumentenmaker Ragnar Hayn uit 2017.
Christiane Silber kreeg haar dirigeeropleiding bij Jörg-Peter Weigle, Marek Janowski en Vladimir Jurowski en werkte aan het begin van haar carrière als assistente van prof. Constantin Alex. Gedurende deze tijd was ze vaste dirigent van Humboldt’s Student Philharmonic, Humboldt’s Philharmonic Choir en het Symfonisch Orkest van de Humboldt Universiteit van Berlijn. Ze werkte ook samen met het Jena Philharmonic en het Duits-Scandinavische Jeugdorkest. Sinds 2010 is Christiane Silber chef-dirigent van de “concentus alius” en sinds 2014 ook van de “cappella academica” aan de Humboldt Universiteit in Berlijn. In 2017 dirigeerde ze het Syrian Expat Philharmonic Orchestra in Berlijn tijdens het slotconcert van een workshop in samenwerking met Berlijnse amateurorkesten in de concertzaal van de Berlin University of the Arts. Met het nieuw opgerichte Philharmonic Film Orchestra Berlin dirigeerde ze in 2013 drie succesvolle nieuwjaarsconcerttournees in China en is nu voor de vierde keer uitgenodigd voor het seizoen 2019/2020.
In januari 2019 dirigeerde Christiane Silber voor het eerst het Berlin Radio Symphony Orchestra. Dit is “haar” orkest, aangezien zij hier sinds 2005 altvioolprelude is. Vervolgens werkte ze als assistent van Henrik Nánási voor een nieuwe productie van Tsjaikovski’s Iolanta in het Palau de les Arts Reina Sofía in Valencia/Spanje. In mei 2019 maakte ze haar debuut bij de Zug Sinfonietta en in het najaar van 2019 werd ze voor de derde keer op rij ingeschakeld voor een productie bij het Duitse Filmorkest Babelsberg. In december 2019 dirigeerde ze voor het eerst de Saxon Wind Philharmonic. Deze Berlijnse begon op vierjarige leeftijd piano te leren spelen, gevolgd door vioollessen en twee jaar later zanglessen. Ze studeerde muziek met als hoofdvak altviool aan de HfM “Hanns Eisler” Berlijn en aan de HfM “Franz Liszt” Weimar en voltooide haar studie met een diploma en een concertexamen.
Tracklist:
Konzert für Klavier und Orchester op. 4
4 kurze Orchesterstücke für großes Orchester op. 8
Konzert für Violoncello und Orchester op. 10
Orchestersuite op. 13
Maria Herz Piano Concerto Cello Concerto Concertos Orchestral Works Oliver Triendl Konstanze von Gutzeit Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin Christiane Silber cd Capriccio C5510