Ontdek Sonaten en Concerti van “Pupils of Tartini” op het label Dynamic. Heerlijk!

Giuseppe Tartini (1692-1770), bekend om zijn Duivelstriller-sonate, “La Sonata del Diavolo”, (de naam werd bedacht door Madame Blavatsky), componeerde ca. 200 vioolconcerti. De meeste zijn echter onbekend. In 1721, werd hij als eerste violist aan de Basiliek di Sant’Anonio in Padua, benoemd tot Maestro van de kapel. In hetzelfde jaar richtte hij een legendarische vioolschool op, waar leerlingen uit heel Europa onderricht kregen. Ontdek die leerlingen op deze cd’s. Een hele verrijking! Vol. 3 verschijnt op 19 juli.

Tartini had ten minste 70 buitengewone leerlingen uit verschillende landen, wat hem de benoeming “Maestro delle nazioni” opleverde. Tartini bespeelde, als één van de eersten, een Stradivarius viool uit 1715, die later bekend werd als de “Lipinski Stradivarius” (naar de Poolse vioolvirtuoos, Karol Józef Lipiński (1790-1861)), en de “Antonio Stradivarius ex-Vogelweith” uit 1711 (naar de Franse luthier, Pierre Vogelweith, die zijn atelier had in Straatsburg). Giuseppe Tartini speelde van 1728 tot 1748, in de voorname “Accademia dei Ricoverati” (Accademia galileiana di scienze lettere ed arti), en tijdens de ceremonieën van de “Pia Aggregazione di Santa Cecilia”, heel vaak duetten met zijn vriend, Antonio Vandini (1690-1778). Vandini was de cellist van S. Maria Maggiore in Bergamo (foto), van de ″Veneranda Arca″ van de Basilika S. Antonio in Padua (foto), (waar Tartini concertmeester was), en was, samen met Vivaldi, verbonden was aan het Ospedale della Pietà in Venetië. Van 1723 tot 1726 speelde hij ook samen met Tartini in het instrumentaal ensemble van graaf Kinsky in Praag, en Vandini en Tartini speelden ook samen in Assisi en in Rome. Het lot van deze twee formidabele musici was onafscheidelijk.

Recent ontdekte Margherita Canale Degrassi, docente aan het Conservatorio Giuseppe Tartini di Trieste en vooraanstaand lid van het comité rond de “Edizione Nazionale delle opere musicali di Giuseppe Tartini”, concerti van Tartini zelf, die een mooi sonoor beeld geven van de door Tartini uitgevonden, moderne strijkstoktechniek, de combinatietoon, en de vele voorbeelden van tremoli, rubato, toonladders, appogiaturas en messa di voce spel, zoals beschreven in zijn Trattato delle Appoggiatur, (1771) en zijn Trattato di musica secondo la vera scienza dell’armonia (1754).

Op het 2de volume staan Sonatas van Pieter Hellendaal (1721-1799), Angelo Morigi (1725-1801), Johann Gottlieb Naumann (1741-1801) en André-Noël Pagin (1720-1785). Op volume 3 ontdekt u werk van Giuseppe Michele Stratico (1728-1783), Maddalena Laura Lombardini Sirmen (1745-1818), Angelo Morigi (1725-1801) en Johann Gottlieb Naumann (1741-1801).

Črtomir Šiškovič (1956) (vol. 2) is een Sloveense violist, studeerde viool bij Oskar Kjudr en Ciril Veronek en aan het Igor Ozim College of Music in Keulen. Na het concertexamen in Keulen studeerde hij bij Franz Gulli aan de Universiteit van Bloomington en volgde hij masterclasses bij Max Rostal en Viktor Pikajzen. Hij studeerde kamermuziek bij het Amadeus Quartet en vervolgde zijn studie bij het Borodin String Quartet. Hij trad op als solist met internationaal gerenommeerde orkesten zoals het St. Petersburg Philharmonic, Budapest Chamber Orchestra, Cappella Istropolitana uit Bratislava, Rheinische Philharmonie, Slovenian Philharmonic, RTV Slovenia Symphony Orchestra, Parma Symphony Orchestra, Arturo Toscanini Orchestra, Filarmonica Marchigiana Orchestra, San Remo Symphony Orchestra, en speelde concerten in heel Europa, de VS , Japan , China en Mongolië.

Hij neemt deel aan verschillende kamermuziekensembles in het gezelschap van grote musici zoals Franco Gulli, Konstantin Bogino, Michael Flaksman, Irena Grafenauer, Maria Graf, Igor Lazko, Davide Formisano en Radovan Vlatković . In 2001 ontving hij als lid van het Tartini Quartet de Prešeren Fund Award. Cd’s met zijn opnamen zijn uitgebracht door Stradivarius, Audio ars, Rivo alto, Dad Records, Da camera, Kutlu, Mopndo Musica, RTV Belgrado, ZKP RTV Slovenië en Melodia.

Luca Ferrini (1968) is een Italiaans-Sloveense pianist, klavecinist en organist. In 1988 studeerde hij af in piano, klavecimbel en orgel aan het Trieste Conservatory of Music. Hij werkt samen met vele Sloveense muziekensembles en is de organisator van de Open Music Meetings in Triëst. Qua muzikale weergave legt hij zich vooral toe op barokmuziek. Hij is lid van het Baraga Trio.

Janez Podlesek (foto) (vol. 3) is een gerenommeerde Sloveense violist en pedagoog. Hij studeerde af aan de Muziekacademie in Ljubljana, waar hij ook zijn postdoctorale studies voltooide. Hij was 15 jaar lang concertmeester van het Sloveens Filharmonisch Orkest en het Sloveens Filharmonisch Kamerstrijkorkest. Nu is hij universitair hoofddocent aan de Ul Academie voor Muziek. Een ander belangrijk onderdeel van zijn muzikaal leven is het Sloveense Philharmonisch Kamerstrijkorkest, waarmee hij al meer dan tien jaar deelneemt aan festivals en concerten in binnen- en buitenland. Als lid van het orkest werd hem in 2006 het Bettet Charter toegekend. Hij is vooral enthousiast en geïnspireerd door zijn werk als docent. Hij geeft les aan het Conservatorium voor Muziek en Ballet van Ljubljana en de Muziekacademie van Ljubljana, waar hij het Ljubljana Kamerstrijkorkest leidt en viool en kamermuziek doceert. In 2012 werd hem de titel van assistent-professor viool toegekend en een jaar later werd hem het Festive Charter van de Universiteit van Ljubljana toegekend voor uitstekende onderwijs- en onderzoeksprestaties.

Pupils of Tartini Vol. 2 Sonatas For Violin and Basso Continuo Pagin Naumann Hellendaat Ferrari Morigi Črtomir Šiškovič Luca Ferrini World Première Recording cd Dynamic CDS7939

Pupils of Tartini Vol. 3 Violin Concertos Črtomir Šiškovič violin Ensemble Dissonance Janez Podlesek first violin cd Dynamic CDS8041