“Sirens & Soldiers, Songs without Words from the Italian Seicento” door Concerto Scirocco o.l.v. Giulia Genini, op het label Arcana. Alweer magnifiek!

Met deze vijfde opname concentreert Concerto Scirocco zich op een vroegbarokke bloemlezing van stukken, waarbij het ensemble een aantal muzikale portretten vol contrasten “in noten schildert”: het pulserend ritme van de strijd in de Symfonie “Agranbattaglia”, de betoverende zeemeerminnen in Marco Uccellini’s “Aria sopra Questa bella Sirena”, of de spanning in de Sonate van Francesco Cavalli. Niet te missen!

“Net zoals de waardige en bekwame schilder alles imiteert dat in de natuur is gecreëerd door de kleuren te variëren, op dezelfde manier kun je de uitdrukking van de menselijke stem op een blaas- en snaarinstrument nabootsen”. Dit concept, dat al in 1535 door Silvestro Ganassi werd uitgelegd in zijn Opera intitulata La Fontegara, heeft Concerto Scirocco geïnspireerd om de maximale expressie te zoeken bij het interpreteren van de instrumentale muziek van de 16de en 17de eeuw. Hand in hand met de ontwikkeling van het instrumentale repertoire werd retoriek de schakel tussen instrument en stem, tussen imitatie en werkelijkheid. Waar woorden ontbraken, gebruikten componisten en instrumentalisten retoriek om luisteraars te verrassen, net zoals zangers dat deden.s

Op het programma staat werk van o.a. Tarquinio Merula (1590-1665), Samuel Scheidt (1587-1654), Giovanni Antonio Terzi (1580-1600), Philipp Friedrich Böddecker (1607-1683), Marco Uccellini (1610-1680), Ottavio Bargnani (1570-1627), Salomone Rossi (1570-1630), Francesco Cavalli (1602-1676), Marco Antonio Ferro (1600-1662), Biagio Marini (1597-1665), Andrea Falconieri (1585-1656) en Maurizio Cazzati (1620-1677).

Giulia Genini, geboren in Lugano, Zwitserland, begon haar blokfluitstudie aan het Conservatorio della Svizzera Italiana bij Giorgio Merati. Haar interesse in oude muziek en de instrumenten van die tijd bracht haar naar Basel, waar ze haar studie voortzette aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Conrad Steinmann. Tegelijkertijd begon ze dulciaan en barokfagot te studeren bij Josep Borras en Donna Agrell. Tijdens haar studie nam ze ook deel aan tal van Master Classes, met name bij Jordi Savall, Pierre Hamon, Masaaki Suzuki, Steven Devine en Katharina Arfken. In 2008 behaalde ze haar diploma blokfluit (uitvoering en pedagogiek) met onderscheiding, en in 2010 behaalde ze haar Master in de historische uitvoeringspraktijk in barokfagot en dulciaan, eveneens met onderscheiding.

Sinds 2015 wordt ze vaak uitgenodigd als gastcoach aan het Conservatorio della Svizzera Italiana in Lugano, waar ze blazerssecties coördineert voor orkestprojecten over historische uitvoeringspraktijk. Daar werkt ze momenteel ook als Co-Head of Studies op het gebied van performance. In april 2019 gaf ze een workshop aan de Schola Cantorum Basiliensis over Italiaans instrumentaal repertoire uit de 17e eeuw. Ze was jurylid van de Zwitserse Jeugdmuziekwedstrijd in 2010, 2012, 2014 en 2016. Ze is stichtend lid en artistiek leider van het ensemble Concerto Scirocco. Ze is ook artistiek directeur van CaronAntica Festival, een concertreeks gewijd aan oude muziek die plaatsvindt in het charmante historische dorpje Carona, bij Lugano, Zwitserland. Ze doceert blokfluit en historische fagotten aan het Conservatorium “B. Maderna” in Cesena.

Het ensemble Concerto Scirocco, opgericht in juni 2009, is toegewijd aan historisch geïnformeerde uitvoeringen van renaissance- en barokmuziek. De groepsleden zijn jonge, getalenteerde kunstenaars die elkaar hebben ontmoet tijdens hun studie aan de Schola Cantorum Basiliensis, in Bazel. De leden zijn Amélie Chemin, Catherine Motuz, Claire McIntyre, Francesco Saverio Pedrini, Giulia Genini, Johannes Frisch, Luca Bandini, Michele Vannelli, Nathaniel Wood, Pietro Modesti, Sonoko Asabuki, Stefano Rossi en Susanna Defendi.

Tracklist:

Tarquinio Merula: Canzon Undecima detta “La Fontana”; Canzon Decima Ottava “La Cavagliera”

Samuel Scheidt: Canzon XXIX super Cantionem Gallicam

Giovanni Antonio Terzi: Contrapunto sopra “Liquide perle”

Philipp Friedrich Böddecker: Sonata sopra “La Monica”

Marco Uccellini: Symphonia Trigesima Quarta “A gran battaglia”; Aria Decima Terza sopra “Questa bella sirena”

Ottavio Bargnani: Canzon Decima Sesta sopra “La Monica”

Salomone Rossi: Sonata Prima detta “La Moderna”; Sonata sopra l’Aria di Ruggiero

Francesco Cavalli: Canzon

Marco Antonio Ferro: Sonata Quinta

Biagio Marini: Canzon Decima

Andrea Falconieri: Fantasia detta “La Porta”

Maurizio Cazzati: Ballo delle Ombre

Johann Heinrich Schmelzer: Ciaccona

Sirens & Soldiers Songs without Words from the Italian Seicento Concerto Scirocco Giulia Genini cd Arcana A565

https://www.stretto.be/2022/03/09/music-for-the-eyes-masques-and-fancies-door-concerto-scirocco-o-l-v-giulia-genini-op-het-label-arcana/

https://www.stretto.be/2020/08/05/ontdek-giovanni-picchi-1575-1630-canzoni-da-sonar-con-ogni-sorte-distromenti-door-giulia-genini-en-concerto-scirocco-op-het-label-arcana/