De briljante pianist Malcolm Martineau was de initiatiefnemer van deze nieuwe unieke reeks voor het label Linn. Het Brahms Songbook heeft zich nl. tot doel gesteld om de integrale liederen van Brahms op te nemen. Op dit tweede volume wordt Malcolm Martineau vergezeld door de ster-mezzosopraan Dame Sarah Connolly en de bas-bariton Hanno Muller-Brachmann in vijf reeksen, die over een periode van dertig jaar werden gecomponeerd en gepubliceerd.
Johannes Brahms componeerde meer dan 300 liederen, waaronder bewerkingen van Duitse volksliederen en koorliederen. Hij componeerde zijn leven lang Liederen, van de “Sechs Gesänge für eine Tenor- oder Sopranstimme und Klavier” op. 3 uit 1853, opgedragen aan Bettina von Arnim, tot de “Vier ernste Gesänge für eine Baßstimme und Klavier” op. 121 uit 1896, opgedragen aan de Duitse symbolistische schilder, beeldhouwer en graficus, Max Klinger (1857-1920). Zijn liederen op teksten van o.a. von Fallersleben, von Platen, von Liliencron, Heine en von Eichendorff, varieerden van liefdespoëzie en donkere romantiek tot volksliederen uit de verzameling volksliederen van Anton Wilhelm von Zuccalmaglio (1803-1869), en het wereldberoemd “Wiegenlied” op tekst van Georg Scherer.
In een tijd waarin de middenklasse groeide, bood het componeren van liederen talloze mogelijkheden om eeuwig populaire onderwerpen als onbeantwoorde liefde te onderzoeken. Toch dompelt Brahms u in de hier opgenomen liederen onder in een verhoogde emotionele wereld, ver weg van de salons en concertzalen van de burgerij.
Sarah Connolly (1963) geboren in County Durham, studeerde piano en zang aan het Royal College of Music, waarvan ze nu Fellow is. Ze behaalde een DBE tijdens de Birthday Honours 2017, nadat ze eerder een CBE had behaald tijdens de New Year’s Honours 2010. In 2011 werd ze geëerd door de Incorporated Society of Musicians en ontving ze de Distinguished Musician Award. Ze is de ontvanger van de Singer Award 2012 van de Royal Philharmonic Society.
Hanno Müller-Brachmann (1970) studeerde in Freiburg bij Ingeborg Most en in Mannheim bij Rudolf Piernay. In Berlijn volgde hij de liedklas van Dietrich Fischer-Dieskau. Successen in competities (ARD in München, New Voices in Gütersloh en de Duitse nationale competitie Bundeswettbewerb Gesang Berlin) markeerden het begin van zijn professionele carrière. Hanno Müller-Brachmann zong liederen, oratoria en opera met vele invloedrijke dirigenten van onze tijd, waaronder Sir Simon Rattle, Bernard Haitink, Daniel Barenboim, Herbert Blomstedt, Iván Fischer, Andris Nelsons, Christoph von Dohnanyi, Michael Gielen, Zubin Mehta, Riccardo Chailly, Adam Fischer, Daniel Harding, Franz Welser-Möst, Charles Dutoit en Christian Thielemann. Voorheen werd hij beïnvloed door dirigenten als Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt, Kurt Masur, Lorin Maazel, Pierre Boulez en Sir Neville Marriner.
Malcolm Martineau (1960) werd geboren in Edinburgh, studeerde muziek aan St Catharine’s College, Cambridge en studeerde aan het Royal College of Music. Erkend als een van de belangrijkste begeleiders van zijn generatie, heeft hij samengewerkt met veel van ’s werelds grootste zangers, waaronder Sir Thomas Allen, Dame Janet Baker, Olaf Bär, Barbara Bonney, Ian Bostridge, Angela Gheorghiu, Susan Graham, Thomas Hampson, Della Jones, Simon Keenlyside, Angelika Kirchschlager, Magdalena Kozena, Solveig Kringelborn, Jonathan Lemalu, Dame Felicity Lott, Christopher Maltman, Karita Mattila, Lisa Milne, Ann Murray, Anna Netrebko, Anne Sofie von Otter, Joan Rodgers, Amanda Roocroft, Michael Schade, Frederica von Stade, Sarah Walker en Bryn Terfel.
Hij presenteerde zijn eigen series in de Wigmore Hall (een serie van Britten en een Poulenc en Decade by Decade – 100 years of German Song uitgezonden door de BBC) en op het Edinburgh Festival (de volledige liederen van Hugo Wolf). Hij trad op in heel Europa (waaronder de Londense Wigmore Hall, Barbican, Queen Elizabeth Hall en Royal Opera House, La Scala, Milaan, het Chatelet, Parijs, het Liceu, Barcelona, de Berlijnse Philharmonie en het Konzerthaus, het Amsterdamse Concertgebouw en het Weense Konzerthaus en Musikverein), Noord-Amerika (inclusief in New York zowel Alice Tully Hall als Carnegie Hall), Australië (inclusief het Sydney Opera House) en op de festivals van Aix en Provence, Wenen, Edinburgh, Schubertiade, München en Salzburg. Hij ontving een eredoctoraat aan de Royal Scottish Academy of Music and Drama in 2004 en werd in 2009 benoemd tot International Fellow of Accompaniment. Malcolm was artistiek directeur van het Leeds Lieder+ Festival 2011.
Tracklist:
Fünf Gesänge, Op. 72
Fünf Lieder, Op. 105
Vier Gesänge, Op. 43
Sieben Lieder, Op. 48
Lieder und Gesänge, Op. 57
Brahms Songbook, Vol. 2 Dame Sarah Connolly Hanno Müller-Brachmann Malcolm Martineau cd Linn CKD749