De tenor Charles Castronovo viert zijn eerste solo cd voor Delos met een geheel Verdi-programma dat het betoverend gebruik van theatrale middelen door de componist demonstreert. Een niet te missen bloemlezing.
Het verhaal gaat dat het libretto van “Nabucco” toevallig openviel op de pagina van wat het wereldberoemde “slavenkoor” zou worden. En eigenlijk moet u “Gevangenenkoor” zeggen. Verdi hoorde de tekst “Va Pensiero sull’ ali dorate”, “Vlieg gedachten, op gouden vleugels”, meteen klinken en componeerde het beroemdste koorlied aller tijden. Eén lijn, unisono gezongen met een minimum aan “begeleiding”. Het grotendeels joods publiek in de zaal herkende haar cultuur, zong al vlug mee en Verdi’s succes was verzekerd. Alleen wist bijna niemand dat de jonge componist reeds een ondraaglijke tragiek had moeten doorstaan. Verdi was nl. reeds op 26-jarige leeftijd weduwnaar geworden en had zijn twee jonge kinderen, Virginia en Icilio verloren. Beide kinderen waren nauwelijks één jaar oud… En dit in een heel korte tijdspanne en in een periode (1838-1839) waarin hij verondersteld werd komische opera’s te componeren!
De uitvoering van Nabucco in 1842 in “La Scala” werd een enorm succes en vestigde zijn naam tussen die van de andere grote operacomponisten. Een hele eer voor de eenvoudige jongen uit het Lombardische platteland. De toen 27-jarige Giuseppina Strepponi (foto) vertolkte de rol van Abigail. Zij zou twaalf jaar lang Verdi’s levensgezellin worden en uiteindelijk in 1859 mevrouw Verdi. I Lombardi (1843) werd eveneens een succes, gedeeltelijk vanwege de politieke situatie, net als Ernani, in het Teatro La Fenice in Venetië. Het jaar daarop vestigden Giovanna d’Arco en La Forza del Destino zijn roem, en gingen Attila, Alzira en Macbeth in andere Italiaanse steden in première. Verdi triomfeerde in 1851 in Venetië met Rigoletto (naar Victor Hugo) en in 1853 in Rome met Il trovatore. Daarop volgde La traviata. Als 40-jarige was Giuseppe Verdi beroemd in heel Italië en kon zijn wereldroem starten.
Hij werd politicus en was zodoende heel nauw betrokken bij de Italiaanse eenwording. Verdi werd rijk tot heel rijk maar deelde een groot deel van zijn rijkdom met de plaatselijke bevolking. Dat maakte hem ontzettend geliefd. Verdi bleef trouw aan zijn eenvoudige komaf en was hét voorbeeld van de altruïstische filantroop. Hij was een volbloed kunstenaar die aan schijnvertoon geen boodschap had. Hij was echt en oprecht en noemde zichzelf vol overtuiging en trots een boer, een contadino. In die hoedanigheid werd hij ook gesculpteerd in Busseto, dé stad van Verdi. De vijf letters van de naam Verdi werden gescandeerd en stonden voor Vittorio Emanuele Re D’Italia (Victor Emanuel, Koning van Italië). Het volk riep “Viva V.E.R.D.I.”
In 1872 werd “Aida” voor het eerst uitgevoerd in het Teatro alla Scala, met groot succes. Oorspronkelijk werd gedacht dat de opera werd gecomponeerd ter gelegenheid van de opening van een nieuw operagebouw in Caïro of voor de opening van het Suezkanaal, maar Verdi componeerde “Aida” op bestelling voor Isma’il Pasha (foto) de eerste Egyptische kedive (onderkoning van Egypte). Na de voltooiing van zijn “Casa di Riposo” (“rusthuis”), een rusthuis voor kunstenaars, overleed Verdi in 1901 in Milaan aan een beroerte. Zijn begrafenis kende een massale opkomst. Het koorlied “Va, Piensiero” werd door tienduizenden mensen gezongen. Ongeveer een kwart miljoen mensen rouwde en betuigde hun respect aan hun “contadino”.
Noble Renegades biedt een verzameling complete scènes uit opera’s zoals Don Carlos, Luisa Miller en I Lombardi die de emotionele boog omvatten die de protagonisten ervaren terwijl het verhaal zich ontvouwt, wat Verdi’s visie op opera als een echt “operatheater” belichaamt. Dit album toont Verdi’s diepgaande invloed op Charles’ carrière, met rollen die hij over de hele wereld heeft gespeeld. Hij wordt begeleid door Constantine Orbelian en het Kaunas City Symphony Orchestra met medewerking van vooraanstaande zangers als Kristin Sampson, Tomas Pavilionis en Tadas Girininkas, evenals het Kaunas State Choir.
De Amerikaanse tenor Charles Castronovo (1975) werd geboren uit een Siciliaanse vader en een Ecuadoriaanse moeder in Queens, New York, maar groeide op in Zuid-Californië. Hij studeerde aan de California State University, Fullerton voor een bachelor studie klassieke zang. Tijdens zijn tijd aan de universiteit kwam zijn talent onder de aandacht van William Vendice, de koorleider van de Los Angeles Opera, die hem meteen inhuurde als koorzanger. Hij begon zijn professionele carrière als resident artist bij de Los Angeles Opera en in de zomer van 1998 nam hij deel aan het prestigieuze Merola Opera Program van de San Francisco Opera. Later sloot hij zich aan bij het Lindemann Young Artist Development Program van de Metropolitan Opera. Ondanks dat hij lof oogstte als Alfredo in La traviata , de Duca di Mantova in Rigoletto en Fenton in Falstaff in enkele van ’s werelds meest prestigieuze locaties, was hij pas in oktober 2023 te horen in een Verdi-rol bij de Metropolitan Opera, bij welk gezelschap hij debuteerde in 2001 als Beppe in Leoncavallo’s Pagliacci, toen hij Gustavo portretteerde in een heropvoering van David Aldens provocerende enscenering van Un ballo in maschera.
Tracklist:
Don Carlo
Fontainebleau! Forêt immense et solitaire
Je l’ai vue
I due Foscari
Qui ti rimani
Dal più remoto esilio
Del consiglio alla presenza…Odio solo, ed odio atroce
Macbeth
O figli, ofilgi miei… Ah, la paterna mano
Un ballo in maschera
Forse la soglia attinse… Ma se m’è forza perderti
I lombardi alla prima crociata
O madre mia, che fa colei
La mia letizia infondere
Oh! ma pensa, che non puoi
Come poteva un angelo
Luisa Miller
Il foglio dunque?
Quando le sere al placido
Di me chiedeste
L’ara, o l’avello apprestami
Jérusalem
L’infamie! Prenez ma vie!
Il corsaro
Ah, sì, ben dite
Pronte siate a seguitarmi
Sì, de’corsari il fulmine
Noble Renegades Verdi Scenes & Arias Charles Castronovo Tomas Pavilionis Kristin Sampson Tadas Girininkas Kaunas State Choir Kaunas City Symphony Orchestra Constantine Orbelian cd Delos DE3605