Het tweede deel in de serie van I Fagiolini waarin de ‘Kolossale Barok’ en de oogverblindende meerkorige klankwereld van Orazio Benevoli worden verkend – een cruciale ‘verloren’ figuur in de Italiaanse muziek uit de 17de eeuw. Het vierkorig werk op deze nieuwe opname, ‘Missa Benevola’, wordt hier geaccentueerd met nog meer instrumentale kleur.
Orazio Benevoli (1605-1672), was een Frans-Italiaanse componist van grootschalige, meerkorige, religieuze muziek, bv. van een werk voor wel achtenveertig vocale en instrumentale partijen. Hij componeerde missen, motetten, Magnificats en andere religieuze, vocale werken. Veel van Benevoli’s roem als componist berustte op zijn veronderstelde compositie, de drieënvijftig stemmige ”Missa Salisburgensis”, waarvan men dacht dat deze in 1628 voor het eerst werd uitgevoerd door Benevoli in de kathedraal van Salzburg. Ondertussen is aangetoond dat de Mis gecomponeerd werd door Heinrich Ignaz von Biber.
Orazio Benevoli was één van de belangrijkste Italiaanse barokcomponisten. Geboren in Rome in 1605, trad hij als twaalfjarige toe tot de pueri cantores (koorknapen) van de kerk van San Luigi dei Francesi, waar hij bleef tot 1623. Het volgend jaar nam hij de functie van maestro di cappella van Santa Maria in Trastevere aan, en vervolgens werd hij verbonden aan de Santo Spirito in Sassia (foto) en later San Luigi dei Francesi (foto). In 1644 verhuisde hij naar Wenen en kwam in dienst aan het hof van Aartshertog Leopold Wilhelm van Habsburg. Bij zijn terugkeer naar Rome diende hij kortstondig als maestro di cappella in Santa Maria Maggiore, alvorens in 1646, de koorleider van de Cappella Giulia van het Vaticaan te worden, waar hij tot zijn overlijden in 1672, meer dan 25 jaar bleef. Alle missen in de Benevoli-serie van I Fagiolini zijn première-opnames.
Giacomo Carissimi (1605-1674) werd op twintigjarige leeftijd kapelmeester in Assisi. In 1628, werd hij in dezelfde functie benoemd aan de Sant’Apollinare, de kerk van het Collegium Germanicum in Rome, waar hij tot zijn dood is gebleven. Hij werd in 1637 tot priester gewijd. Waarschijnlijk zijn grootste bijdragen aan de muziek, zijn de ontwikkeling van het recitatief dat verder werd ontwikkeld door Claudio Monteverdi, en de cantates in de kamermuziek, die de plaats van de madrigalen, tot dan toe in zwang, hebben overgenomen. In 1656, benoemde Christina van Zweden, die toen in Rome woonde, Carissimi tot haar maestro di cappella del concerto di camera. Carissimi is ook bekend vanwege de compositie van de eerste oratoria, waarvan “Jephte” uit 1648, het bekendste is. Zijn “Jephte” werd voor deze opname getransponeerd naar de lagere toonhoogte, die destijds in Rome werd gebruikt, waardoor een diepere kleur werd toegevoegd aan zowel individuele stemmen als aan het prachtig klagend laatste koor.
I Fagiolini is een Engels solostemmensemble onder leiding van Robert Hollingworth. Het heeft 23 cd’s uitgebracht, waaronder de eerdere wereldpremière-cd van de 40-stemmige mis van Striggio op decca, die in 2011, de prijzen voor oude muziek van Gramophone & Diapason won. De groep is Associate Ensemble aan de Universiteit van York. Robert Hollingworth heeft alle projecten van de groep geleid, maar dirigeerde ook het English Concert, Academy of Ancient Music, BBC Concert Orchestra en enkele van ’s werelds beste kamerkoren, waaronder Accentus, NDR Chor, BBC Singers, RIAS Kammerchor, Capella Cracoviensis, VOCES8 en het Deens Nationaal Vocaal Ensemble. Hij volgde in 2020, Mark Deller op als artistiek directeur van het Stour Music festival, en is Reader in Music aan de University of York, waar hij ‘The 24’ dirigeert en een MA in Solo-Voice Ensemble Singing leidt.
De grootschalige opnameprojecten van I Fagiolini omvatten wereldpremières van Striggio ‘Mass in 40 Parts’, Viadana Vespers, werken van de Gabrielis en nu Benevoli’s ‘Colossal Baroque’ multi-choir masses. Consort-premières omvatten Byrd, Tomkins, Croce, Striggio, Francaix, Milhaud en Joanna Marsh. Het innovatieve werk van het ensemble is nu zowel online als live te zien, inclusief collaboratieve cross-art projecten op podia over de hele wereld en korte (meermaals bekroonde) muziekvideo’s met Polyphonic Films. De YouTube-serie van de groep, SingTheScore, combineert serieuze analyses met excentrieke humor, terwijl Choral Chihuahua, gepresenteerd door Robert Hollingworth, Nicholas Mulroy en Eamonn Dougan, de beste Britse koorpodcast is en nu aan zijn negende seizoen bezig is.
Robert Hollingworth, aanvankelijk koorzanger van de kathedraal van Hereford, richtte op 16-jarige leeftijd zijn eerste solo-stemmenensemble op en studeerde muziek aan New College, Oxford, gevolgd door een jaar aan de Guildhall School of Music and Drama. In plaats van een conventionele academische carrière heeft hij veertig jaar lang vocale groepen geleid, met name I Fagiolini , die hij in 1986 aan de universiteit oprichtte. De groep heeft een unieke reputatie voor innovatieve en creatieve producties zoals ‘The Full Monteverdi’, ‘Talis in Wonderland’, de Zuid-Afrikaanse samenwerking ‘Simunye’, het circusstuk ‘How Like An Angel’ (in Britse kathedralen met het Australische gezelschap Circa) en het Gesualdo-project ‘Betrayal – A polyphonic crime drama’.
Orazio Benevoli Missa Benevola Carissimi Jephte I Fagiolini Robert Hollingworth cd Coro COR16208