“La Naissance de Versailles” door het Chœur de l’Opéra Royal, Chœur de la Maîtrise de Paris-CRR en Consort Musica Vera o.l.v. Jean-Baptiste Nicolas, op het label Château de Versailles Spectacles. Alweer magistraal!

De jonge Louis XIII kwam voor het eerst naar Versailles in 1607 en vergezelde zijn vader Henri IV op een jachtexpeditie. In 1623 besloot hij een jachthuis te laten bouwen waar hij de nacht kon doorbrengen: het mooiste paleis ter wereld was in de maak. Op het programma ontdekt u o.a. La grande Messe à double chœur (Messe de consécration du château de Louis XIII) van Nicolas Formé (1598-1654), de hofcomponst van  Henry IV en Louis XIII.

Vóór Versailles was het Louvre paleis, hét epicentrum van de macht. Het was een echt ceremonieel theater, waar muziek door zijn pracht en praal, indruk maakte. Tijdens het bewind van Louis XIII schaarde zich rond genres als het air de cour en het ballet, de elite onder de componisten van de “style de cour”, o.a. Moulinié, Guédron en Chancy. De beroemdste onder hen, Boësset, leidde het polyfoon Air de cour, geërfd van de renaissance, naar een meer intiem, solistisch genre. Tijdens het bewind van Louis XIII (1610-1643) en de bouw van het eerste Versailles (1624), kreeg het bespelen van het klavecimbel de overhand in Frankrijk en werd het onmiddellijk hét instrument in de salons. De passie van de koning voor muziek en ballet bracht hem zelfs ertoe om zelf te componeren.

Op deze cd ontdekt u verder ter afwisseling van de ordinarium delen van de Mis van Formé, motetten van Guillaume Bouzignac (1592-1641) en Eustache du Caurroy (1549-1609) en instrumentaal werk van André Danican Philidor (1652-1730) en Jean (Jehan) Titelouze (1563-1633).

Jean-Baptiste Nicolas studeerde eerst piano, zang en musicologie. Aan het CNSM in Parijs kwam hij in aanraking met oude muziek en werkte hij vooral aan de barokmuziek van Midden-Europa uit de 17de eeuw, waaruit hij een groot aantal ongepubliceerde partituren kopieerde.  Als oprichter en huidig artistiek leider van het ensemble leidt Jean-Baptiste Nicolas het Consort naar zijn interessegebieden: Midden-Europese muziek uit de 17e en 18e eeuw, de interpretatie van ruimtelijke muziek, het gebruik van blaasinstrumenten in barokorkesten, enz. Als musicoloog ontwerpt hij zelf de programma’s en redigeert hij de uitgevoerde werken grotendeels op basis van de originele manuscripten. Hij vult dit werk aan met uitgebreid onderzoek, waardoor een historisch geïnformeerde en toegepaste interpretatie wordt gewaarborgd. Jean-Baptiste Nicolas is docent aan de CRR van Parijs, aan de CMA van 9e arrondissement, waar hij samenwerkt met meesters en orkesten terwijl hij dirigeerlessen geeft. Tenslotte specialiseert hij zich als zanger in de interpretatie van middeleeuwse muziek uit de 13de en 14de eeuw, waarbij hij optreedt in verschillende ensembles. Als instrumentalist speelt hij trompet en klavecimbel in verschillende groepen.

Tracklist:

Guillaume de Bouzignac Cantate Domino omnis Francia

D’après André Danican Philidor dit l’Ancien Ballet à cheval fait pour le grand Carrousel à la place royale au mariage de Louis XIII

Eustache Du Caurroy Christus Vincit, Christus regnat, Christus imperat

André Danican Philidor Pavane faite au mariage de Monsieur de Vandosme

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Magnificat

Nicolas Formé Messe à double chœur – Kyrie

Guillaume de Bouzignac  Ex Ore Infantum à double chœur

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Quia respexit

Nicolas Formé Messe à double chœur – Gloria

André Danican Philidor Bransle de Bourgogne

Guillaume de Bouzignac Dum Silentium apparuit

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Et misericordia ejus

Nicolas Formé Messe à double Chœur – Credo

Eustache Du Caurroy Victimae Paschali Laudes

André Danican Philidor Passe Meze, fait pour les hautbois et cornets

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Deposuit potentes

Nicolas Formé Messe à double chœur – Sanctus

André Danican Philidor La victoire

Pierre Chépélov (°1979) Te Deum en faux Bourdon (Reconstitution)

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Suscepit Israel

Nicolas Formé Messe à double chœur – Agnus Dei

Jean Titelouze Magnificat en premier ton – Gloria Patri et Filio

Nicolas Formé Messe à double Chœur – Domine salvum fac Regem

Guillaume de Bouzignac  Domine salvum fac Regem

La Naissance de Versailles Chœur de l’Opéra Royal Chœur de la Maîtrise de Paris-CRR, Consort Musica Vera Jean-Baptiste Nicolas cd Château de Versailles Spectacles CVS14