De luit werd hét instrument bij uitstek aan de Europese hoven rond 1500, de tijd van hun grootste cultureel en spiritueel belang. De luit werd door de humanisten beschouwd als de lier van Orpheus, omdat het het metafysisch ideaal van de kracht van muziek belichaamde en ook nauw verbonden was met improvisatie.
Het programma is bijna volledig geïmproviseerd en presenteert de renaissanceluit met al zijn verrassende kleuren en klanken als een levend instrument. Op het programma staan bewerkingen van Bor Zuljan (geb. 1969), van werk van Joan Ambrosio Dalza (periode 1508), Johannes Ockeghem (1430-1497), Bartolomeo Tromboncino (1470-1535), Vincenzo Capirola (1474-1548), Marco dall’ Aquila (1480-1538), Francesco Canova da Milano (1497-1543), Antoine Busnois (1430-1492), Giovanni Maria da Crema (1492-1550), Michele Pesenti (1470-1524) en Angelo Poliziano (1454-1494).
Bor Zuljan (1987) is actief in verschillende muziekgenres en bespeelt veel soorten vroege, moderne en traditionele tokkelinstrumenten. Hij wordt de “Revolutionair van de luit” (Le Soir) genoemd en is met name gespecialiseerd in de muziek van de Renaissance, waarbij hij vergeten improvisatie- en speeltechnieken, instrumenten en geluiden herontdekt. Hij treedt regelmatig op als solist en met ensembles, zoals Tasto Solo, Graindelavoix, L’Achéron, Vox Luminis, Il Giardino Armonico, Le Concert Brisé, in duo met Dusan Bogdanovic, met Romain Bockler (Dulces Exuviae) en met zijn ensemble La Lyra.
Sinds 2011 is hij artistiek directeur van een festival voor oude muziek Flores Musicae in Slovenië. Zijn kritische editie van Gorzanis’ tweede luitboek werd uitgegeven door de Sloveense Musicologische Vereniging, wat resulteerde in een bekroond album “La barca del mio amore” met muziek van dezelfde componist, met La Lyra en de Italiaanse zanger Pino De Vittorio (Arcana – Outhere Music). Zijn album “Josquin – Adieu mes amours” met het duo Dulces Exuviae werd uitgebracht op het legendarische oude muzieklabel Ricercar (Outhere Music) en werd lovend ontvangen door critici.
Na zijn afstuderen in jazz- en klassieke programma’s aan het Conservatorium van Ljubljana, zette hij zijn studie voort bij Aniello Desiderio in Koblenz, Duitsland. In 2007 begon hij te studeren aan de Haute Ecole de Musique de Genève, waar hij vervolgens een bachelor- en masterdiploma behaalde in gitaar- en luituitvoering (Dusan Bogdanovic), zich specialiseerde in middeleeuwse muziek en een MA in luitpedagogie afrondde. Sinds 2011 werkt hij als onderzoeksassistent aan dezelfde school aan een project over Fantasia-improvisatie op luit in de 16de eeuw, een onderwerp dat hij ontwikkelt voor zijn doctoraalscriptie aan het CESR in Tours. Hij doceert luit aan het CPMDT de Genève.
Mónica Pustilnik, oorspronkelijk afkomstig uit Buenos Aires, studeerde gitaar en piano aan het Conservatorio Nacional Superior de Música in haar geboortestad en behaalde in 1991 haar diploma als gitaarlerares. In 2010 behaalde ze een Master of Arts-graad aan de Schola Cantorum Basiliensis in de luitklas van Hopkinson Smith. Ze is gespecialiseerd in renaissance- en barokrepertoire voor luit. Ze leerde basso continuo op luit en klavecimbel bij Jesper Christensen, vervolgens bij Rolf Lislevand aan de Staatliche Hochschule für Musik Trossingen (Duitsland), koordirectie bij Michel Corboz aan het Conservatoire de musique de Genève en orkestdirectie bij Jordi Mora in Barcelona.
Sinds 2001 heeft haar pedagogische activiteit ertoe geleid dat ze luit, basso continuo en kamermuziek doceerde aan de Escola Superior de Música de Catalunya, Conservatorio “Antonio Scontrino” di Trapani (Italië), en aan het Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Parijs (sinds 2015). Ze heeft talloze cd’s opgenomen voor onder meer Harmonia Mundi, Naive, Virgin, Arcana, Glossa, K617. Haar solo-opname, met werk van Alessandro Piccinini (Accent, 2014) is door critici geprezen. Onlangs werkte ze aan een aanstaande solo-opname gewijd aan muziek van de Italiaanse cinquecento.
Orpheus’ Lute Improvisation and Wonder in Humanist Italy Bor Zuljan Mónica Pustilnik cd Ricercar RIC468