De jonge Wolfgang, slechts 11 jaar oud, componeerde het oratorium Die Schuldigkeit des ersten Gebots (De plicht van het eerste gebod) in 1767 bij zijn terugkeer in Salzburg na een uitgebreide tournee door Europa met zijn vader Leopold en zijn zus.
De rijke en gevarieerde orkestratie onthulde reeds Mozarts vroegrijp talent om instrumentatie te gebruiken om het muzikaal verhaal te verrijken en de emoties van het drama op een libretto van Ignatz Anton von Weiser en Johann Adam Wieland, te accentueren. Het libretto beeldt een halfslachtige christen uit die, dankzij de Goddelijke Genade en Gerechtigheid, door de Geest van het Christendom teruggeleid wordt naar het pad van de deugd, ondanks de verleidingen van de Geest van de wereld. Camille Delaforge en Il Caravaggio onderstrepen op sierlijke wijze de reeds harmonische vaardigheid van de nog heel jonge Mozart.
Het was het eerste muziekdrama van Mozart en werd gecomponeerd toen hij 11 jaar oud was. Alleen het eerste deel is geschreven door Mozart, terwijl de andere twee zijn geschreven door zijn leraren Michael Haydn (foto) en Anton Cajetan Adlgasser (alleen de bijdrage van Mozart blijft over). Adlgasser ontving zijn muzikantenopleiding grotendeels van Johann Ernst Eberlin, wiens schoonzoon hij ook werd na een huwelijk met Maria Josepha Katharina Eberlin. Hij werkte vanaf 1750 als Dom-organist in Salzburg, waar hij in 1754 ook Eberlin als hofcomponist opvolgde. In 1777 stierf hij aan een hartaanval tijdens het orgelspel. Deel een werd voor het eerst uitgevoerd op 12 maart 1767 in het aartsbisschoppelijk paleis in Salzburg, de Residenz van Salzburg. Deel twee werd uitgevoerd op 19 maart en deel drie op 26 maart.
Rolverdeling:
Gwendoline Blondeel (Gerechtigkeit), mezzosopraan
Jordan Mouaissia (Ein lauer und hinnach eifriger Christ), tenor
Adèle Charvet (Barmherzigkeit), sopraan
Artavazd Sargsyan (Christgeist), tenor
Camille Delaforge begon haar artistieke opleiding met dans en piano en ontdekte door improvisatie en het klavecimbel een passie voor oude muziek. Ze volgde een opleiding aan het Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse in Parijs en specialiseerde zich in het vocaal repertoire door middel van orkestdirectie, werk als zangcoach en door het repertoire van lied en melodie te oefenen in recital met zangers. In 2017, richtte ze het Ensemble Il Caravaggio op, dat al snel een nieuwe speler werd in het Frans barokke landschap. Geprezen door critici in Frankrijk en in het buitenland door hun eerste cd, “Madonna della Grazia”, een cd gewijd aan historische en populaire muziek in Italië in de 17de eeuw, uitgegeven door Klarthe Record, zette Il Caravaggio zich in voor het verdedigen van het lyrisch, Frans en Italiaans repertoire op historische instrumenten. Het ensemble onderscheidde zich al snel door zijn vermogen om nieuw standaardrepertoire uit te brengen, door te werken aan de theatraliteit van zijn concerten en om klassieke muziek samen te brengen met historische, populaire muziek.
Mozart Die Schuldigkeit des ersten Gebots K. 35 Gwendoline Blondeel Jordan Mouaissia Adèle Charvet Artavazd Sargsyan Ensemble Il Caravaggio Camille Delaforge cd Château de Versailles Spectacles CVS137