“Jan Dismas Zelenka, Missa Gratias agimus tibi” door het Kammerchor en Barockorchester Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius op het label Carus. Schitterend!

Jan Dismas Zelenka (1679-1745), het grootste, muzikaal genie van de Tsjechische barokmuziek, werd pas de laatste 20 jaar herontdekt en heeft sindsdien een ware revival beleefd. Naast grote vormen zoals de mis en psalmtoonzettingen, componeerde hij in zijn hoedanigheid van hofcomponist in Dresden, ook tal van kleinere religieuze werken. Ontdek hier o.a. zijn Magnificat ZWV108 en zijn Missa Gratias agimus tibi, ZWV13. De vocale solisten zijn Hannah Morrison (sopraan), David Allsopp (alto), Franziska Bobe (sopraan), Thomas Hobbs (tenor), Philipp Cieslewicz (alto) en Jonathan Sells (bas). Niet te missen!

Jan Dismas Zelenka werd geboren in Louňovice pod Blaníkem (Launiowitz), ten Zuidoosten van Praag. In 1710-1711 werd hij contrabassist in de hofkapel van August der Starke. Dit orkest, waaraan Zelenka voor de rest van zijn leven verbonden bleef, groeide uit tot één van de beste orkesten van Europa. Tussen 1716 en 1719 studeerde hij als “Hofscholar” of “Schüler der Hofkapelle”, in Wenen, bij de beroemde Johann Joseph Fux (foto), de hofcomponist van keizer Leopold I en zijn twee opvolgers, de keizers Jozef I en Karel VI. Fux was overigens ook de leraar van Georg Christoph Wagenseil en Gottlieb Muffat, de zoon van Georg Muffat.

Na zijn terugkeer werkte Zelenka als musicus aan het hof van Dresden (foto) onder August der Starke (foto) en zijn zoon Frederick August II, voor wie hij prachtige, religieuze muziek componeerde. In Dresden nam hij vanaf 1719, samen met kapelmeester Johann David Heinichen, de taak op zich om de muziek te componeren voor de nieuw gebouwde hofkerk van August der Starke. Vanaf 1720 groeide Dresden uit tot hét centrum van katholieke kerkmuziek in de Duitstalige landen. Zelenka’s belangrijkste composities uit deze jaren waren zijn 27 “Responsoria pro Hebdomada Sancta” (ZWV 55).

Frieder Bernius (1947) studeerde aan de Musikhochschule Stuttgart en en musicologie aan de Universität Tübingen. Hij volgde meestercursussen bij o.a. Witold Rowicki, Sergiu Celibidache, Edward Downes en Otmar Suitner. In 1968 richtte hij het “Kammerchor Stuttgart” op. De namen van Felix Mendelssohn Bartholdy en Frieder Bernius worden ondertussen terecht in één adem genoemd. Bernius’ opname van Mendelssohns religieuze koormuziek met het Kammerchor Stuttgart, die veel prijzen heeft gewonnen, was een belangrijke interpretatieve prestatie. Het heeft in grote mate bijgedragen tot de verruiming van het concert repertoire.

Grote stilistische veelzijdigheid is het kenmerk van Frieder Bernius. Of hij nu vocale werken dirigeert van Monteverdi, Bach, Händel, Mozart, Beethoven, Fauré en Ligeti, toneelmuziek van Mendelssohn of symfonieën van Haydn, Burgmüller en Schubert, zijn werk streeft altijd naar een geluid dat tegelijk onmiskenbaar persoonlijk is en tegelijkertijd tijd georiënteerd op het oorspronkelijke geluidsideaal. Hij wijdt zich evengoed aan de herontdekking van opera’s uit de 18de eeuw als aan eerste uitvoeringen van hedendaagse composities. Hij is vooral geïnteresseerd in de muzikale geschiedenis van Zuidwest-Duitsland.

Tracklist:

Missa Gratias agimus tibi ZWV 13

Magnificat ZWV 108

Laudate pueri Dominum ZWV 82

Beatus vir ZWV 76

Jan Dismas Zelenka Missa Gratias agimus tibi Kammerchor Stuttgart Barockorchester Stuttgart Frieder Bernius cd Carus 5093515