“The Queenes Maskes. A Varietie of Lute Music from the Early English Court” door Elisa La Marca (luit) op het label Arcana. Subliem!

Gedurende de Gouden Eeuw cultiveerde Engeland het entertainment met dialogen, zang en dans. Als onderdeel van deze spektakels sierden hovelingen en soms zelfs de koningin zelf vaak de dansvloer. Maar het waren ingehuurde professionals die het muzikale hart van deze producties vormden. Met name luitisten waren bijzonder bedreven in het creëren van muziek voor elke gelegenheid.

De dansen, variaties op populaire liedjes en fantasieën die ze componeerden, waren vol veelzijdigheid en virtuositeit. Deze opname bevat luitwerken van de belangrijkste componisten uit het Elizabethaans-Jacobijns tijdperk, met muziek van Dowland, Holborne, Bacheler, Ferrabosco en andere tijdgenoten die deelnamen aan The Queenes Maskes. Elisa La Marca is al vele jaren zeer gewild bij toonaangevende gespecialiseerde ensembles (Il Giardino Armonico, Il Pomo d’Oro, Les Musiciens du Prince, Zefiro etc.), waarmee ze optreedt op prestigieuze locaties, waarvan de meest recente het Teatro alla Scala in Milaan is. Hier presenteert ze haar eerste soloalbum, gewijd aan een van haar favoriete repertoires.

John Dowland, waarschijnlijk in het Londense Westminster of in Dublin geboren, trad rond 1580 in dienst van de Britse gezant in Parijs, Sir Henry Cobham en vanaf 1583, van diens opvolger, Sir Edward Stafford. In 1587 behaalde hij zijn baccalaureaat muziekwetenschappen aan de Universiteit van Oxford en een jaar later ook aan de Universiteit van Cambridge. Hierna trok hij naar Duitsland om in dienst te treden van de hertog van Brunswijk en later bij de landgraaf van Hessen. Hij reisde door Italië en keerde tegen het eind van de eeuw terug naar Engeland. In november 1598 vertrok hij naar Denemarken, als musicus aan het hof van Christiaan IV. In 1603 keerde hij terug naar Londen.

Met de woorden “A pleasant melancholy” beschreef Robert Burton in 1621 in zijn “The Anatomy of Melancholy”, de gevoelens die bepaalde muziek kan oproepen. Ongeveer 20 jaar eerder had John Dowland (1563-1626), de melancholicus par excellence, een soortgelijk idee uitgedrukt in zijn “Lachrimae, or Seven Tears”. Tijdens de periode 1600-1617 was melancholie in Engeland modieus geworden, vooral in culturele en literaire kringen. Er ontstonden talloze gedichten, schilderijen en liederen rond het thema. Toen Dowlands song met luitbegeleiding, “Flow My Tears” in 1600 werd gepubliceerd, was de instrumentale “Lachrimae” pavane waarop het was gebaseerd, al enkele jaren in omloop en was de componist er mee bekend in Engeland en op het continent. Vier jaar later keerde hij naar de muziek terug en varieerde het als “seven tears” voor een consort van gamba’s en luit.

Elisa La Marca studeerde cum laude af voor gitaar aan het Conservatorium van Milaan en voor luit bij Massimo Lonardi. Ze specialiseerde zich in uitvoeringen van oude muziek met Rolf Lislevand (aan de Trossingen State University of Music), Paul O’Dette en Hopkinson Smith. Ze trad op als soliste op belangrijke internationale festivals en speelt continuo met Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Prince, English Baroque Soloists, Zefiro, Cappella Mediterranea, Il Pomo d’Oro en Accademia dell’Annunciata. Ze heeft expertise opgebouwd op verschillende tokkelinstrumenten en heeft in de loop der jaren een bijzondere interesse ontwikkeld in het luitrepertoire uit de Renaissance. Dit bracht haar ertoe om op te treden in concerten en masterclasses aan de universiteiten van Colorado en Rhode Island en om medeoprichter te worden van het Quartetto di Liuti da Milano (2012), waarmee ze de cd “Vita de la mia vita” maakte. “The Queenes Maskes”, haar eerste soloalbum, is het resultaat van haar passie voor dit repertoire.

Tracklist:

John Dowland Sir John Smith, His Almaine

John Dowland A Fancy

Alfonso Ferrabosco Pavan No. 6

John Dowland The Right Honorable the Lady Cliftons Spirit

Anonymous Volt No. 1

Anonymous Volt No. 2

John Dowland The Most High and Mighty Christianus the Fourth, King of Denmarke, His Galliard

John Dowland Forlorn Hope

John Dowland The Right Honourable Robert, Earl of Essex, High Marshall of England, His Galliard

John Dowland The Most Sacred Queen Elizabeth, her Galliard

Laurencini Of Rome Fantasie No. 4

John Dowland The Right Honourable the Lady Rich, her Galliard

John Dowland Fantasie No. 7

Thomas Morley Pavan No. 3

Anonymous The First of the Queenes Maskes

Anonymous The Second of the Queenes Maskes

Anonymous The Last of the Queenes Maskes

Anonymous Coranto No. 6

The Knight Of The Lute Fantasie No. 2

John Dowland The Right Honourable Ferdinando, Earle of Darby, His Galliard

Robert Ballard Mounsier Ballard, His Coranto

Julien Perrichon John Perrichon, His Coranto

Anonymous Coranto No. 3

Anthony Holborne Pavan No. 2

Daniel Bacheler Monsieurs Almaine

The Queenes Maskes. A Varietie of Lute Music from the Early English Court Elisa La Marca (lute) cd Arcana A572