Geflankeerd op deze opname door de Missa brevis in G, het enige voorbeeld van een ‘Pastorale’ Mis van Mozart, en de emotionele Missa brevis in F, werd de Mis in C gecomponeerd op de leeftijd van slechts 13 jaar. Het is een dramatische zetting van aanzienlijke lengte, met het Gloria en Credo zelf die de lengte hebben van een Missa brevis. De ‘Dominicus’ Mis laat Mozarts contrapuntische en harmonische taal zien, met meer avontuurlijke en memorabele melodieën voor de solisten.
Naast het wereldberoemd Requiem, componeerde Mozart 18 Missen. Denk maar aan de Waisenhausmesse, de Domenicusmesse, de Spatzenmesse en Credomesse, de Spaurmesse (Piccolominimesse) of de Krönungsmesse. In een brief had Mozart al eerder aangekondigd dat, als hij Constanze als zijn vrouw naar Salzburg zou brengen, hij daar een nieuw-gecomponeerde mis zou uitvoeren. Het plan was nl. om op 26 oktober 1783, in de kerk van de aartsabdij (Stift) Sankt-Peter in Salzburg, een uitvoering van de mis te houden, waarbij Constanze de rol van sopraansoliste op zich zou nemen. Er is weliswaar geen bewijs dat deze opvoering ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Mozarts mis (“Große Messe in c-Moll”), bedacht om zijn huwelijk met Constanze te vieren, bleef onvoltooid.
De vocale solisten zijn Carolina Ulrich, Katharing Ruckgaber, Katharina Konradi (sopraan), Elvira Bill, Sarah Romberger (alto), Patrick Grahl, Paul Schweinester, Martin Mitterrutzner (tenor) en Dominik Köninger, Jonas Müller en Mikhail Timoschenko (bas).
Vanaf het begin van zijn carrière als dirigent is de naam van Christoph Poppen synoniem voor innovatieve programmering en een brede toewijding aan hedendaagse muziek. Talrijke gastdirigentschappen brachten hem naar orkesten zoals het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Staatskapelle Dresden, Bamberger Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Detroit en Indianapolis Symphony Orchestras, Wiener Symphoniker, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo, New Japan Philharmonic, Singapore Symphony Orchestra en Camerata Salzburg. Poppen is chef-dirigent van het Cologne Chamber Orchestra, muziekdirecteur van de Hong Kong Sinfonietta en vaste gastdirigent van het Israel Chamber Orchestra. Oprichter en artistiek directeur van het bekroonde en internationaal geprezen Festival Internacional de Música de Marvão, was hij tussen 2020 en 2022 ook artistiek directeur van het Classic Revolution-festival in Seoul, waarvoor hij zeer creatieve programma’s bedacht en artiesten uit Korea en de westerse wereld samenbracht voor exclusieve optredens in de LOTTE Concert Hall. Christoph Poppen bekleedt sinds 2021-2022 een nieuw gecreëerde leerstoel voor viool aan de gerenommeerde Escuela Superior de Música Reina Sofía in Madrid.
Het Vokalensemble Kölner Dom (Vocal Ensemble van de Dom van Keulen), opgericht in 1996, is het jongste van de vier koren van de Dom van Keulen. Het treedt, om de beurt, op met de andere koren tijdens de zondagsmis en de pontificale missen, evenals het avondgebed, die allemaal live worden uitgezonden op domradio.de. Het repertoire omvat a capella-werken van de Renaissance tot heden en de discografie bevat opnames van orgelmissen van Vierne, Widor en Langlais. Concerttournees hebben het koor door heel Europa gevoerd en het heeft ook deelgenomen aan gerenommeerde festivals, waaronder in Rome, Loreto en Moskou. Het Keuls Kamerorkest staat bekend om zijn gevoelige en uitzonderlijke interpretaties. Het werd in 1923 opgericht met als doel om werken op authentieke en getrouwe wijze te interpreteren. Het werd aanvankelijk geleid door Hermann Abendroth en later door Erich Kraack, met Helmut Müller-Brühl als dirigent in 1963. Een bejubelde tournee door Zwitserland met gastpianist Wilhelm Kempff in 1964 markeerde het begin van de samenwerking van het orkest met tal van internationaal gerenommeerde solisten.
Mozart Masses Vol. 4 – K. 66, 140, 192 Ulrich Ruckgaber Konradi Romberger Bill Grahl Schweinester Mitterrutzner Köninger Müller Timoschenko Cologne Cathedral Vocal Ensemble Cologne Chamber Orchestra Christoph Poppen cd Naxos 8.574637