Ambleto is een fascinerende curiositeit in de muziekgeschiedenis: een barok libretto van Apostolo Zeno over de legende van Hamlet, niet gebaseerd op Shakespeares tragedie maar op de primaire bron, de Gesta Danorum van Saxo Gramaticus. Dit roekeloze drama is voor het eerst op muziek gezet door Francesco Gasparini (Venetië 1705), wiens versie diende als basis voor een pasticcio (Londen 1712) met aria’s van verschillende componisten, waaronder Handel – daarna door Domenico Scarlatti (Rome 1715) en Giuseppe Carcani (Venetië 1743). De overgebleven aria’s uit deze verloren opera’s worden weer tot leven gewekt door het Concert de l’Hostel Dieu en de charismatische sopraan Roberta Mameli, die haar soepele stem leent aan de titeldragende Deense prins en aan de sterke vrouwen om hem heen, zijn moedige geliefde Veremonda (Shakespeares Ophelia) en zijn gekwelde moeder Gerilda (Gertrude).
De legende van Prins Hamlet, voor het eerst verteld in Saxo Grammaticus’ Gesta Danorum, is de basis voor Shakespeares beroemde tragedie, maar in de 18de eeuw inspireerde hetzelfde verhaal talloze Italiaanse opera’s. Helaas hebben deze opera’s een belangrijk punt gemeen: ze zijn allemaal verloren gegaan! Musicoloog Paolo Vittorio Montanari heeft nauwgezet gewerkt aan het onderzoeken en reconstrueren van deze werken, waardoor de creatie van een volledig origineel nieuw project mogelijk werd, gebaseerd op muzikale fragmenten die in verschillende Italiaanse bibliotheken zijn herontdekt. Deze lang verloren gegane partituren gecomponeerd door Scarlatti, Gasparini, Carcani en Vignati richten zich voornamelijk op twee vrouwelijke personages uit Hamlets kring: de romantische Veremonda (die Shakespeare Ophelia noemde) en Gerilda (Gertrude), Hamlets moeder, die verscheurd wordt tussen liefde voor haar zoon en passie voor haar koude en ontrouwe echtgenoot.
Roberta Mameli, een charismatische en gepassioneerde sopraan, vertolkt deze verschillende figuren die Scarlatti en zijn tijdgenoten inspireerden tot het schrijven van expressieve, briljante en charmante aria’s. Naast het plezier van het ontdekken van deze compleet nieuwe muzikale pareltjes, zal dit project u meenemen naar de opwindende, dubbelzinnige en fascinerende wereld van Hamlet, wiens geesten deze mooie wandeling door een herontdekt barok Italië zullen verlevendigen.
Roberta Mameli, geboren in Rome, studeerde af in zang en viool aan het Nicolini Conservatorium in Piacenza, gevolgd door masterclasses bij Bernadette Manca di Nissa, Ugo Benelli, Konrad Richter, Claudio Desderi en Enzo Dara. Ze wordt regelmatig uitgenodigd in de belangrijkste operahuizen en locaties. Ze werkt samen met dirigenten als Jordi Savall, Daniele Callegari, Diego Fasolis, Fabio Biondi, Federico Maria Sardelli, Ottavio Dantone, Ton Koopmann, Leonardo García Alarcón, Jean-Christophe Spinosi, Marco Armiliato, Francesco Corti, Enrico Onofri, wijlen Claudio Abbado, Alan Curtis, Christopher Hogwood, Václav Luks en Jeffrey Tate. Ze is een vaste gast op het Muziekfestival Potsdam Sanssouci, waar ze verschillende zeldzame opera’s uitvoerde.
Le Concert de l’Hostel Dieu werd opgericht in 1992 en is een belangrijke speler in de Franse barokscene. Het vertalen van de rijkdom en diversiteit van barokmuziek naar onze tijd is een van hun belangrijkste artistieke doelstellingen. Het ensemble put uit stimulerende artistieke samenwerkingen en brengt de barokke esthetiek in contact met culturen en kunstenaars met uiteenlopende achtergronden.
Dirigent en klavecinist Franck-Emmanuel Comte neemt een unieke plaats in binnen de Europese barokscene. Als creatief en veelzijdig kunstenaar leeft hij zijn passie voor het barokrepertoire voornamelijk uit via transversale, originele en interdisciplinaire projecten waarvan hij het initiatief neemt. Zodra hij zijn studies aan het CNSMD in Lyon had afgerond, waar hij compositie en orkest- en koordirectie studeerde, begon hij zijn carrière bij operahuizen (Nantes, Lyon, Studio Opéra de Paris, enz.) en ging hij in op uitnodigingen van klassieke en barokorkesten (Orchestres des Pays de Savoie, Ensemble Orchestral Contemporain, Auckland University Orchestra, Collegium Musicum Riga, Ensemble Arion de Montréal, enz.).
Tegelijkertijd richtte hij Le Concert de l’Hostel Dieu op, een internationaal gerenommeerd ensemble uit Lyon waarvan hij nog steeds artistiek directeur is. Hij dirigeerde het ensemble tijdens meer dan 1.500 concerten en nam ongeveer twintig albums op. La Francesina, zijn nieuwste opname uitgebracht door Aparté, werd door de International Classical Music Awards 2021 verkozen tot “Baroque Vocal Record of the Year”. Hij is zeer begaan met de onderwerpen overdracht en professionele integratie en doceert barokesthetiek aan de Katholieke Universiteit van Lyon. Daarnaast is hij voorzitter van de jury van de Internationale Barokzangwedstrijd van Froville, die elk jaar nieuwe talenten onthult. Franck-Emmanuel Comte is tevens artistiek directeur van het Internationaal Muziekcentrum J.-S. Bach in Saint-Donat en het Mont-Blanc Barokfestival.
The Ghosts of Hamlet Lost Arias From Italian Baroque Operas Roberta Mameli Le Concert de L’hostel Dieu Franck-Emmanuel Comte Arcana A574