Naast de beroemde vrouwelijke componisten uit de 17e eeuw, zoals Francesca Caccini en Barbara Strozzi, en de leidende zangeressen (de beste donna’s) die de podia van operahuizen domineerden, zoals Anna Renzi en Giulia Masotti, moeten we ook het aanzienlijke aantal uitstekende – maar grotendeels onbekende – “virtuozen” waarderen.
Hoewel ze gewoonlijk verborgen waren te midden van de gelederen van een hofhouding, en dienden als hofdames voor een koningin, prinses of edelvrouw, waren dit buitengewoon bekwame muzikanten die vaak een essentiële inspiratiebron vormden voor de gevierde componisten van die tijd. Deze opname, die voortkwam uit een onderzoeksproject gewijd aan de virtuozen die in het 17e-eeuwse Rome werkten, presenteert een selectie van composities die wellicht deel uitmaakten van hun repertoire.
Onder deze stukken valt het beroemde Lamento d’Arianna op, in een versie die bewaard is gebleven in een hedendaags Romeins manuscript dat Monteverdi hoogstwaarschijnlijk meebracht tijdens zijn bezoek aan de pauselijke stad in de herfst van 1610. Op dit album, dat haar solodebuut markeert, brengt Carlotta Colombo, een van de meest gewaardeerde zangeressen in de hedendaagse Italiaanse barokscène, een eerbetoon aan de creativiteit van deze buitengewone vrouwen, waardoor ze hen weer in het middelpunt van hun artistieke omgeving plaatst en hun de erkenning teruggeeft die hun tijdens hun leven vaak werd ontzegd.
Haar concertactiviteiten hebben haar ertoe gebracht op te treden bij talrijke muzikale evenementen in Italië en in het buitenland en heeft samengewerkt met talrijke ensembles uit de internationale muziekscene, zoals Europa Galante, Ensemble Zefiro, Concerto Romano, Il Canto di Orfeo, Boston Early Music Festival Ensemble en Les Musiciens du Prince. Ze trad ook op onder leiding van Alfredo Bernardini, Fabio Biondi, Gianluca Capuano, Francesco Corti, Maxim Emelyanychev, Enrico Onofri, George Petrou, Giulio Prandi, Alessandro Quarta en Dmitry Sinkovsky. In 2022 behoorde ze tot de finalisten van de Cesti-wedstrijd in Innsbruck. In 2024 gaf zij les in renaissance- en barokzang aan de Urbino Musica Antica-cursussen. Zij heeft opgenomen voor de labels Naïve, Glossa, Arcana, CPO, Dynamic en Brilliant.
Tracklist:
Giovanni Girolamo Kapsberger: Sinfonia I
Luigi Rossi: Giunsi pur, mai non fu più tardo
Stefano Landi: Lamento d’Armida: Quando Rinaldo invitto
Carlo Rainaldi: Ch’io sciolga il nodo
Ottavio Catalani: Lamento d’Erminia
Girolamo Frescobaldi: Canzon Quinta
Giacomo Carissimi: Soccorretemi ch’io moro
Paolo Quagliati: Toccata
Paolo Quagliati : Felice chi vi mira – Madrigale
Claudio Monteverdi: Lamento d’Arianna ‘Lasciatemi morire’
Giovanni Girolamo Kapsberger: Toccata VII
Stefano Landi: Alla guerra d’amor
Arianna in Rome Arias Cantatas and Laments for the Seventeenth-Century Virtuose Carlotta Colombo Anima & Corpo and Gabriele Pro cd Arcana A576