“Max Reger, Complete Works For Piano Solo”, door Markus Becker, op het label Hänssler. Fenomenaal!

Max Reger (1873-1916) is vooral bekend om zijn uitgebreide, abstracte pianowerken in fuga- en variatievorm. Maar, naast deze meesterlijke composities richtte zijn creativiteit zich weliswaar ook op meer introspectieve klanksferen die een heel andere kant van zijn karakter lieten horen.

Max Reger was hoogleraar compositie aan de universiteit van Leipzig en was tezelfdertijd ook internationaal actief als dirigent en pianist. Tussen 1911 en 1914 was hij dirigent van het hoforkest in Meiningen. Voor Max Reger, een componist van 147 gepubliceerde opus nummers en ruim 200 niet-gepubliceerde werken, was Bach het constant referentiepunt in zijn werk. “Bach ist Anfang und Ende aller Musik”, zo stelde hij. Hoewel hij zelfs door zijn tijdgenoten als een revolutionair en avant-gardist werd beschouwd, putte hij inspiratie en kracht uit het bestuderen van de composities van de grote Thomaskantor. Ruim 160 arrangementen getuigen van het intensief en vruchtbaar debat. Mogelijk speelde ook een didactische interesse een rol, aangezien Reger oppervlakkige virtuositeit of zwoele harmonie veroordeelde ten gunste van de heldere structuur, die nog beter zichtbaar en hoorbaar is in de arrangementen van de concerto’s en de vier orkestsuites.

De invloed van Schumann daarentegen is terug te vinden in de eerste van zijn “Improvisaties”, terwijl in de “6 Morceaux” echo’s van Brahms en Chopin te horen zijn. We komen ook rapsodische miniaturen tegen uit “Aus meinem Tagebuch” en het populair “Maria-Wiegenlied”, waarbij de late verzameling “Träume am Kamin” verschijnt als een zelfbewuste samenvatting van Regers carrière en stijl. Het album bevat een wereldpremière opname van “Grande valse de concert pour piano”.

Markus Beckers (1963) complete opname van Max Regers pianomuziek wordt beschouwd als ‘een van de zeldzame, werkelijk grote prestaties in het Duits pianospel van de laatste halve eeuw en won in 2002 de jaarlijkse prijs van de Duitse critici. Zijn recente lezingen van geselecteerde sonates van Haydn werden door de internationale pers enthousiast ontvangen. Maar hij creëert ook sensatie met de ‘freestyle’ van zijn meesterlijke jazzimprovisaties. In het krachtenveld van jazz, avant-garde en toespelingen op de klassiekers genereert hij nieuwe muziek 

Markus Becker heeft de continenten van zijn instrument doorkruist; nu exploiteert hij de directe verbindingen ertussen. Of hij nu op het concertpodium staat of in de studio, hij zet maatstaven in de concerten van Bach en Beethoven, Brahms en Gershwin, om nog maar te zwijgen van zijn herontdekkingen van Pfitzner, Reger, Hindemith, Draeseke, Widor en Franz Schmidt. Naast zijn interesse in weinig bekend repertoire en werken met een rijke orkestrale rijkdom, geeft hij zich over aan het plezier van poëtische lichtheid en ingenieuze amalgamen. Zijn freestyle spel gedijt op technische elegantie en een superieur gevoel voor vorm.

Markus Becker improviseert al sinds zijn vroege jeugd op de piano. Zijn muzikale horizon werd gevormd tijdens internationale tournees met het Hannover Boys’ Choir, in kamerrecitals, jazzcombo’s en pit bands. Tijdens zijn studie bij Karl-Heinz Kämmerling, de legendarische professor aan de Hannover University of Music, putte hij vormende inspiratie uit een langdurige samenwerking met Alfred Brendel. Al snel volgden nationale en internationale prijzen, waaronder een eerste prijs op de Internationale Brahmswedstrijd in Hamburg in 1987.

Becker is een veelgevraagde gastartiest op het Ruhr Piano Festival, het Schleswig-Holstein Festival, het Bonn Beethovenfest en het Ludwigsburg Palace Festival. Hij treedt op met orkesten van het kaliber van de Berliner Philharmoniker, de radiosymfonieorkesten van Duitsland en het BBC Welsh Orchestra. Zijn partners aan de dirigententafel zijn onder andere Michael Sanderling, Antonello Manacorda, Marcus Bosch, Steven Sloane en Claudio Abbado. Tot de grote artiesten met wie hij kamermuziek beoefent, behoren Albrecht Mayer, Igor Levit en Alban Gerhardt. Tegenwoordig leidt hij een klas voor pianisten en ensembles als professor aan de Hannover University of Music, Theatre and Media.

Inhoud:

CD 1:

7 Walzer op. 11 Improvisationen op. 18 5 Humoresken op. 20

CD 2:

Telemann-Variationen op. 134 6 Morceaux pour le Piano op. 24

CD 3:

Vier Sonatinen op. 89 Vier Klavietstücke

CD 4:

Zehn Kompositionen op. 79a Silhouetten op. 53 Blätter und Blüten

CD 5:

Bunte Blätter op. 36 7 Fantasiestücke op. 26 10 Kleine Vortragsstücke op. 44

CD 6:

Sechs Präludien & Fugen op. 99 Episoden op. 115

CD 7:

Sechs Intermezzi op. 45 Lose Blätter op. 13 Aquarelle op. 25 Liebestraum

CD 8:

Aus meinem Tagebuch op. 82 (Band 1 & 3)

CD 9:

Aus meinem Tagebuch op. 82 (Band 2 & 4)

CD 10:

7 Charakterstücke op. 32

Aus der Jugendzeit op. 17

3 Albumblätter

CD 11:

“An der schönen blauen Donau” Träume am Kamin Grüße an die Jugend Mariä Wiegenlied op. 76 Nr. 52

CD 12:

Bach-Variationen op. 81 Vier Spezialstudien Vier Klavierstücke

Max Reger Complete Works For Piano Solo Markus Becker 12 cd Hänssler HC24064