In het bijzonder mooi geïllustreerd “Het verhaal van Adidas” neemt stijlauteur Josh Sims u mee op een indrukwekkende reis rond dit iconisch merk. Hij vertelt over de oorsprong van Adidas in een klein Duits stadje en hoe het merk uitgroeide tot de wereldwijd bekende sportkleding- en schoenenfabrikant. Daarnaast onthult hij hoe Adidas met zijn revolutionaire technologie en iconische drie strepen een blijvende culturele impact wist te creëren, en schetst hij de geschiedenis van bekende Adidas-modellen.
“Het verhaal van Adidas”, zo lezen we, “begint met een bittere familieruzie en eindigt met de oprichting van niet één maar twee wereldwijde sportkledingbedrijven. Twee broers – Adolf en Rudolf Dassler uit Herzogenaurach in Beieren, Duitsland – vonden dat ze niet langer konden samenwerken.”
In de idyllische, Beierse stad Herzogenaurach had de familie Dassler oorspronkelijk een werkplaats waar ze hoofdzakelijk vilten pantoffels maakten. In 1922, overtuigden de broers Adolf (Adi) (1900-1978) en Rudolf (Rudi) (1898-1974) hun vader om sportschoenen te gaan vervaardigen. Met zijn bravoure zorgde Rudi voor het belenen van de bezittingen van de familie, zodat er voorraden en gereedschappen gekocht konden worden. Zijn perfectionistische broer werkte als ambachtsman aan steeds betere sportschoenen. Adi besloot een aantal jaar bij een ander bedrijf te aan werken om zelf leesten te leren maken. Samen runden ze vanaf de jaren ’20, tot net na de Tweede Wereldoorlog; de Gebrüder Dassler Sportschuhfabrik.
Voor de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn verzorgde het bedrijf het schoeisel van de Duitse atleten, maar ook het paar van de viervoudig winnaar Jesse Owens uit de Verenigde Staten. Met dit laatste waren de nazi’s niet opgezet, omdat ze wegens hun racisme de donkere Owens een minderwaardige mens vonden. Bij de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werd Rudi opgeroepen, terwijl Adi probeerde zo goed en zo kwaad als het kon, het bedrijf voort te zetten. De rivaliteit en het wantrouwen tussen beide broers liep hierdoor echter verder op. Puma AG is ontstaan na de familieruzie tussen de broers.
Op 1 mei 1933 sloot Rudolf Dassler zich aan bij de NSDAP. Hij gaf later toe dat hij in 1932 om economische redenen op de partij had gestemd. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd in de schoenenfabriek het antitankwapen Panzerschreck geproduceerd, waarvoor ook Franse dwangarbeiders werden ingezet. Dassler werd in maart 1943 tijdens de totale mobilisatie opgeroepen voor militaire dienst in Glauchau en in april overgeplaatst naar de binnenlandse dienst bij de Rijksfinanciënadministratie in Łódź. In januari 1945 vluchtte hij voor het Rode Leger terug naar Herzogenaurach.
Ten gevolge van een familievete was samenwerking na de oorlog nl. niet meer mogelijk en in 1948 begon Rudolf voor zichzelf: hij richtte Puma AG op, terwijl zijn broer de Gebrüder Dassler Sportschuhfabrik omdoopte tot… adidas. Een must-read voor sportfanaten en sneakerliefhebbers, en iedereen die de geschiedenis van sport en mode wil begrijpen. “A Pocket Guide to Adidas” werd vertaald door Ria de Koning.
Josh Sims is een freelance stijlschrijver en schrijft voor onder meer de Financial Times, The Independent, The Independent on Sunday, Mail on Sunday, Channel 4, de BBC, Esquire, GQ, Wallpaper en i-D. Hij is auteur van Icons of Men’s Style en Cult Streetwear for Laurence King en levert bijdragen aan diverse modeboeken van Taschen. Hij heeft uitgebreide contacten binnen de stijl- en mainstreampers en schreef eerder “Het verhaal van Nike” en “Het verhaal van Rolex”, beide eveneens uitgegeven door Kosmos.
Josh Sims Het verhaal van Adidas Een ode aan het legendarische merk 160 bladz. geïllustreerd uitg. Kosmos ISBN 9789043937641