Händels succes met Italiaanse opera in Londen was in 1729 voorbij zijn hoogtepunt. Lotario, een verhaal over wraak en heldendom gebaseerd op gebeurtenissen in het leven van keizerin Adelaide van Italië van het Heilige Roomse Rijk, was het eerste van een nieuwe reeks werken die bedoeld waren om de interesse te doen herleven en de nieuwe ‘verachtelijke smaak’ van de maatschappij voor satire en licht entertainment uit te dagen.
Hoewel het een van Händels minst bekende opera’s is, toont het zijn grote talent voor het componeren van meeslepende drama’s met melodisch rijke en emotioneel geladen aria’s. Deze live-opname wordt uitgevoerd door het Halle Händel Festival Orchestra op historische instrumenten. De gevierde dirigent Attilio Cremonesi studeerde piano, orgel, klavecimbel en directie in Piacenza en Basel en is vandaag de dag een van de meest gerenommeerde specialisten voor zelden uitgevoerde klassieke en barokcomposities. Zijn talrijke bekroonde opnames getuigen van zijn opmerkelijke succes. Als veelgevraagd vertolker van Mozart, Händel en Monteverdi, maar ook van Rameau, Vivaldi, Purcell, Sartori, Hasse, Haydn en Rossini, is Cremonesi een graag geziene gast op gerenommeerde festivals en operahuizen over de hele wereld.
Lotario (HWV 26), een opera seria in drie bedrijven op een libretto van een ene Rossi (misschien Giacomo Rossi), was een bewerking van Antonio Salvi ’s Adelaide. Lotario was de eerste opera die Händel componeerde na de ineenstorting van de Royal Academy of Music , toen hij de leiding overnam van een nieuwe organisatie in samenwerking met John James Heidegger. De première was in 1729 in het King’s Theatre in Londen. Händel zou bepaalde passages later opnieuw gebruiken in latere opera’s.
Het verhaal speelt zich af in Noord-Italië in de 10e eeuw en is losjes geïnspireerd op echte historische gebeurtenissen. De hoofdpersonen zijn Berengar II, die koning werd na de moord op zijn voorganger Lotharius II, Adelheid van Bourgondië, diens weduwe, en keizer Otto I. De titelrol (Lotario) is die van de Duitse keizer in het libretto, een truc die librettisten uit de 18e eeuw niet hebben laten liggen. De naam van Othon is namelijk vervangen door die van Lotharius (in het echte verhaal de naam van de overleden koning, de echtgenoot van Adelaide). Ottone is namelijk de titel van een eerdere opera van Händel, waarin ook enkele van dezelfde hoofdpersonen voorkomen.
Francesca Lombardi Mazzulli speelde in haar concert- en opera-activiteiten een leidende rol met orkesten, ensembles en dirigenten die zich toelegden op de historisch geïnformeerde herontdekking van het 17e- en 18e-eeuws repertoire, zoals Accademia Bizantina Orchestra onder leiding van Ottavio Dantone, La Venexiana met Claudio Cavina, Il Complesso Barocco met Alan Curtis, l’arte del mondo onder leiding van Werner Ehrhardt en Fabio Biondi’s Europa Galante, waarmee ze onlangs haar debuut maakte in het Wiener Konzerthaus in Händels Silla als onderdeel van het Resonanzen-festival. Ze werd en wordt uitgenodigd om op te treden op prestigieuze festivals voor oude muziek, waaronder Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, The Styrian Festival, Haydn Festival Eisenstadt, Schleswig-Holstein Musik Festival, Händel-Festspiele Halle en Roma Festival Barocco.
Carlo Vistoli, van opleiding gitarist en pianist, begon in 2007 met zijn studie als countertenor. In 2015 leidde zijn toetreding tot Le Jardin des Voix van Les Arts Florissants tot een versnelling van zijn carrière, met optredens over de hele wereld. In 2017 werd hij door Sir John Eliot Gardiner geselecteerd om op te treden in Il ritorno d’Ulisse in patria en als Ottone in L’incoronazione di Poppea voor de Monteverdi 450 Project-tournee. Recente hoogtepunten zijn werken van Cavalieri, Monteverdi en Vivaldi, en optredens in het Theater an der Wien en de Staatsoper in Wenen, het Théâtre des Champs-Élysées en de Philharmonie in Parijs, het Teatro alla Scala in Milaan en de operahuizen van Rome en San Francisco.
Anna Bonitatibus maakte haar debuut in 1999 in het Teatro alla Scala in Milaan in Don Giovanni onder leiding van Riccardo Muti. Sindsdien heeft ze meer dan 50 operatitels vertolkt, van vroege barok tot belcanto-repertoire. Bonitatibus onderscheidt zich door opera’s uit de barokperiode, Napolitaanse opera buffa, Frans repertoire en en travesti-rollen. Ze heeft samengewerkt met alle grote dirigenten en regisseurs op de belangrijkste podia van Europa en in concertzalen wereldwijd, en aan talloze bekroonde opnames. Anna Bonitatibus is de ontvanger van de Handel-prijs van de stad Halle in 2023, toegekend door de Handel House Foundation.
De Poolse tenor Krystian Adam, die vooral gewaardeerd en gevraagd wordt om zijn interpretaties van repertoire uit de 17de – en 18de eeuw, werkt regelmatig samen met illustere dirigenten, onder wie Claudio Abbado, Fabio Biondi, Riccardo Chailly, John Eliot Gardiner, Václav Luks, Raphaël Pichon, Jean-Christophe Spinosi en Andris Nelsons. Opmerkelijke eerdere optredens zijn onder meer Idomeneo (titelrol) in Tel Aviv, Olympia Municipal Music Theatre Maria Callas, Royal Opera House, Covent Garden onder Marc Minkowski en Teatro La Fenice onder leiding van Jeffrey Tate; Don Giovanni in het Teatro dell’Arte en in Tel Aviv; Oedipus Rex in de Philharmonie Berlin onder leiding van Kirill Petrenko; en Grimoaldo in Händels Rodelinda in Lyon onder leiding van Stefano Montanari.
Het Händelfestspielorchester Halle speelt sinds 1993, op historische instrumenten en zet als specialist in oude muziek de decennialange traditie voort van het koesteren van de muziek van Händel in Halle. Het heeft een unieke band met de Staatskapelle Halle, een concert- en operaorkest dat op moderne instrumenten speelt. De afgelopen jaren trad het Händelfestspielorchester Halle op bij Musikfest Stuttgart, het Bachfestival in Leipzig, de Elbphilharmonie Hamburg en Semperoper Dresden, op de Händelfestivals in Göttingen en Halle, waar het betrokken is bij de jaarlijkse enscenering van een Händelopera, en in heel Europa en Zuid-Korea. Het orkest heeft samengewerkt met internationale experts zoals Paul McCreesh, Marcus Creed, Michael Schneider, Fabio Biondi, Wolfgang Katschner, Sergio Azzolini en Enrico Onofri. Bernhard Forck was van 2007 tot 2019 artistiek directeur, met Attilio Cremonesi die de rol op zich nam in 2021/22. De Händelfestspielorchester Halle is de laureaat van de Handel Prize 2025, toegekend door de Handel House Foundation.
De veelgeprezen dirigent Attilio Cremonesi studeerde piano, orgel, klavecimbel en directie in Piacenza en Bazel, en is vandaag de dag een van de meest gerenommeerde specialisten op het gebied van zelden uitgevoerde klassieke en barokke composities. Zijn talrijke bekroonde opnames zijn een bewijs van zijn opmerkelijk succes. Cremonesi is artistiek directeur van de Händelfestspielorchester Halle en dirigent in residentie bij Staatstheater Karlsruhe.
Handel Lotario Lombardi Mazzulli Vistoli Bonitatibus Adam Tomkiewicz Park Handel Festspielorchester Halle Attilio Cremonesi cd Naxos 8.660570-71