Inventiviteit en virtuositeit
Na een cd met cello sonaten van Giovanni Battista Costanzi (Glossa), bewijst cellist en componist Giovanni Sollima (°1962) uit Palermo nu met zijn nieuwe cd verder, in welke mate Costanzi, een tot op heden verwaarloosde componist, een belangrijke figuur is geweest in de periode tussen barok en klassiek. Met deze nieuwe opname van Costanzi’s “Sinfonie per violoncello” uitgebracht door Glossa, laat Sollima opnieuw de melodieuze inventiviteit en harmonische vrijheid horen die Costanzi combineerde met virtuositeit. Samen met het Arianna Art Ensemble heeft Sollima vijf Sinfonias voor cello en continuo opgenomen en een Sonata voor twee celli, deze laatste samen met de Duits-Kroatische celliste Monka Leskovar. Als laatste op de cd een nieuwe compositie van Sollima zelf. Vertrekkend van Costanzi’s bijna programmatische Sonata voor twee celli, componeerde Sollima “The hunting Sonata”, “ad uso di corni da caccia”.
Giovannino del Violoncello
De Italiaanse cellist en componist Giovanni Battista Costanzi (1704-1778) trad in 1721 in dienst van kardinaal Pietro Ottoboni in Rome, eerst als “aiuto da camera”, (valet), vervolgens vanaf 1737 in opvolging van Arcangelo Corelli, als “capo d’Istrumenti”. In 1722 verscheen hij voor het eerst in de kerk van San Luigi dei Francesi in Rome. Als cellist stond hij bekend als Giovannino del Violoncello of Giovannino da Roma. Waarschijnlijk maakte de jonge Boccherini de aanzienlijke reis van Lucca naar Rome om er les te krijgen van “Giovannino del Violoncello”.
Maestro di cappella in Rome
In 1727 maakte hij zijn debuut met de opera “L’amor generoso” in het Teatro Capranica in Rome, maar Costanzi had zijn eerste grote succes in 1729 met zijn opera “Carlo Magno”. 1729 was tevens het jaar waarin hij op voorspraak van kardinaal Ottoboni, maestro di cappella werd van belangrijke kerken in Rome, San Luigi dei Francesi, de Basilica San Marco, Santa Maria in Vallicella (Chiesa Nuova) en van de Cappella Giulia van Sint-Pieter. Hij bouwde een sterke reputatie op als musicus en werd drie keer verkozen tot voorzitter van de Congregazione di Santa Cecilia in Rome.
Galante Sonata da chiesa
Costanzi was een van de productiefste componisten van de 18de eeuw, maar slechts een klein deel van zijn werk heeft overleefd. Tot 1740 componeerde hij voornamelijk wereldlijke vocale muziek, later wijdde hij zich voornamelijk aan religieuze muziek. Ondertussen hadden zijn belangrijkste composities betrekking op instrumentale muziek. Zijn werken voor cello waren in overeenstemming met het schema van de Sonata da chiesa, maar soms leken de bewegingen eerder het patroon van de sonata da camera te volgen. De vier bewegingen tellende sonata da chiesa-structuur van Corelli stond bij Costanzi meer open voor de galante stijl en voor invloeden uit Europa en andere regio’s in Italië. De composities op deze cd zijn daar treffende voorbeelden van. Heel mooi gespeeld. Een belangrijke herontdekking. Aanbevolen.
Giovanni Battista Costanzi Cello Symphonies Giovanni Sollima Monika Leskovar Gianluca Ubaldi (timpani & tamburello) Arianna Art Ensemble Sollima cd Glossa GCD923802