“Debussy, Ravel, Satie, Piano Twins”, door Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia, op het label la dolce volta. Heerlijk!

Het was “Amériques” van Edgar Varèse, dat hen voor het eerst samenbracht in 2014. Hun duo ontstond uit het kortstondig kwartet van pianisten dat voor dat project was samengesteld, toen ze ontdekten dat ze dezelfde open-minded benadering en dezelfde passie deelden voor hedendaagse muziek. Met deze nieuwe cd zetten Vanessa Wagner en Wilhem Latchoumia hun verkenning van het repertoire voor twee piano’s voort, waarbij ze nieuw licht werpen op verschillende emblematische werken uit de Franse muziek van het begin van de 20ste eeuw.

Wilhem Latchoumia en Vanessa Wagner zijn avontuurlijke pianisten wiens meesterschap zich uitstrekt van het standaardrepertoire tot hedendaagse muziek. Hier brengen ze een ode aan het muzikale impressionisme in een programma met werken van de grootste meesters, waarin de nauwe band, energie en vaardige nuances van de artiesten zowel kenners als nieuwkomers zullen aanspreken. De overheersing van kleur boven lijn, de ontbinding van het onderwerp, een neiging tot dromen en de roep van verre horizonten, hedonisme, stilstand en opschorting van de tijd, het oproepen van beelden en sferen, een voorliefde voor mysterie en het bovennatuurlijke: dit zijn enkele van de belangrijkste elementen van de impressionistische muziek, waarvan Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune de eerste en bekendste illustratie is.

Na het winnen van een gouden medaille aan het Nationaal Conservatorium van Lyon in de klas van Anne-Marie Lamy, won Wilhem Latchoumia (1974) in 1999 de eerste prijs met unanimiteit en felicitaties van de jury. Zijn leraars waren Eric Heidsieck en Géry Moutier. Hij was ook een student van Claude Helffer en volgde masterclasses bij Yvonne Loriod-Messiaen en Pierre-Laurent Aimard. Daarnaast studeerde hij musicologie. Wilhem Latchoumia’s programma vormt een uniek en coherent geheel, waarvan de kunstenaar een epische interpretatie geeft, vol rijke timbres. Wilhem Latchoumia is een hoogst ongewoon soort pianist, even succesvol en charismatisch in hedendaagse muziek als in het regulier repertoire. De Franse musicus staat bekend om zijn vaardigheid in het bedenken van programma’s die zich buiten de gebaande paden begeven. En, net zoals met zijn vorige cd’s voor La Dolce Vita,“Wagner/Extase Maxima” en “Falla”, is dat ook hier weer niet anders.

Vanessa Wagner (1973) studeerde bij Dominique Merlet aan het Conservatoire de Paris. Op 17-jarige leeftijd won ze de eerste prijs en ging ze studeren bij Jean-François Heisser. Op aanbeveling van de pianist Leon Fleisher nam ze een plaats in aan de academie in Cadenabbia, in Italië, waar haar leraren Fleisher zelf, Fou Ts’ong, Karl Ulrich Schnabel, Murray Perahia en Alexis Weissenberg waren. Ze werd in 1999 bekroond met de Victoire de la Musique (het Franse equivalent van de Grammy Award) als de meest veelbelovende instrumentale soliste.

Vanessa Wagner, door Le Monde omschreven als de “meest unieke pianiste van haar generatie”, leidt een carrière naar haar evenbeeld: veeleisend, origineel en betrokken. Haar spel, rijk aan klankkleuren en kleuren, stelt haar in staat meerdere esthetieken te verkennen. In de loop van haar talrijke ervaringen en samenwerkingen bewandelt ze een heel persoonlijk pad, gaande van klassiek recital tot hedendaagse creatie, en verrijkt dit met minimalistisch repertoire of projecten met choreografen en muzikanten met verschillende achtergronden. Deze unieke muzikale identiteit geeft haar een essentiële plaats in het Franse muzieklandschap en komt tot uiting in zijn grote, veelvuldig bekroonde discografie.

Ze streeft een carrière na als ‘klassieke’ muzikant, voert het belangrijkste repertoire uit op internationale podia en neemt het nu op voor het label La Dolce Volta. Deze samenwerking leidde tot 3 cd’s waarin Mozart en Clementi (2017) Liszt en Arvo Pärt (2018) samenkwamen en vervolgens “This is America” (2020) opgenomen met Wilhem Latchoumia, een reis tussen de grote namen in de Amerikaanse muziek voor 2 piano’s (Leonard Bernstein, Philip Glass, John Adams, Steve Reich, etc.) Ze geeft talloze recitals over de hele wereld en wordt vandaag erkend als specialist in dit repertoire. Ze is 13 jaar lang directeur van het Chambord Festival en 4 jaar van het Giverny Festival en blaast al haar eclecticisme en moderniteit in deze plaatsen doordrenkt van geschiedenis. Ze werd onderscheiden met de medaille van Chevalier des Arts et Lettres in 2014 en Légion d’Honneur in april 2023.

Tracklist:

Erik Satie,

Manière de commencement

Première Gymnopédie

 Claude Debussy,

Lindaraja

Prélude a l’apres-midi d’un faune

La Mer (transcription: Andre Caplet)

 Maurice Ravel,

La Valse

Sites auriculaires: Habanera

 

Debussy Ravel Satie Piano Twins Vanessa Wagner Wilhem Latchoumia cd la dolce volta LDV120