Op deze nieuwe cd presenteert het gerenommeerd ensemble een selectie van werken van Georg Friedrich Händel (1685-1759), Giuseppe Sammartini (1695-1750) en Giovanni Battista Sammartini (1701-1775). In veel van deze werken is de schitterende hoboïste, Clara Blessing te horen als soliste.
Giuseppe Sammartini (1695–1750) was de zoon van een uitgeweken, Franse musicus. Hij en zijn broer Giovanni Battista, waren nl. de zonen van de Franse hoboïst, Alexis Saint-Martin, die zich in Milaan, Alessio Sammartini noemde. Hun moeder, Gerolama de Federici, was afkomstig uit een Milanese familie van hoboïsten. Giuseppe en zijn broer groeiden op in Italië en begonnen daar hun carrière. Giovanni maakte carrière in Milaan en Giuseppe behoorde na verschillende jaren als hoboïst in het orkest van het Teatro Regio Ducal in Milaan gespeeld te hebben, tot de vele Italiaanse musici uit de barok die naar Londen trokken.
Het orkest van Händels operagezelschap in het King’s Theatre bestond uit uitstekende muzikanten, waaronder de in Milaan geboren Giuseppe Sammartini, voor wie Londen ook een nieuwe thuis werd. Hier slaagde hij niet alleen als hobovirtuoos, maar ook als componist. Charles Burney prees zijn muziek “vol kunst, originaliteit en vuur”. Händel heeft trouwens verschillende van de prachtige hobo solo’s in zijn opera’s, speciaal voor Giuseppe Sammartini gecomponeerd, en naar het schijnt bestond er zelfs rivaliteit tussen de stem van de befaamde sopraan-castraat Farinelli en de klank van de hobo van Sammartini. Zijn speelwijze werd vergeleken met de menselijke stem. Vanaf 1727 had hij een danige reputatie dat hij als solist in Londen kon optreden en er tot aan zijn dood bleef wonen. Ook de uit Modena afkomstige, Giovanni Battista Bononcini (1670-1747), die van 1720 tot 1732 in Londen woonde, waar hij in populariteit moest wedijveren met de in 1712 gearriveerde Händel, nodigde Giuseppe Sammartini vaak uit om de hobopartijen in zijn opera’s te spelen.
Bononcini (foto) woonde van 1720 tot 1732 in Londen, waar hij in populariteit wedijverde met Handel, die al sedert 1712 in Londen woonde. De rivaliteit was ook politiek gekleurd. De Tories (conservatieven) hadden het voor Bononcini, terwijl de Whigs (liberalen), die sterk stonden in de Hannoveraanse periode, Handel prefereerden. De Tories prefereerden “Hosanna”, de Wigs kozen eerder voor “Hallelujah”… Handel won weliswaar meer en meer aan populariteit en Bononcini kwam in dienst bij Sarah Churchill-Jennings, de hertogin van Marlborough en “Mistress of the Robes” in “Blenheim Palace” in Woodstock-Oxfordshire. In 1874 werd Winston daar geboren. De Engelse dichter John Byrom noemde Handel en Bononcini “Tweedledum” en “Tweedledee”…Lewis Carroll introduceerde hen in zijn boek “Through the Looking-Glass (And What Alice Found There)”, het vervolg op zijn “Alice’s Adventures in Wonderland”.
In de jaren ‘30 van de 18de beleefde het concerto grosso in Londen een grote bloei. Londen had toen reeds een bloeiend, openbaar concertleven. Terwijl in Italië ondertussen de symfonie opgang maakte, bleven de Italianen Geminiani, Castrucci, Barsanti en Sammartini die in Londen woonden, trouw aan het opgewekt, populair genre voor strijkers dat terugging tot de laat barok. Sammartini’s Concerti grossi, op. 2 uit 1738, worden beschouwd als meesterwerken. Deze intens geïnspireerde composities wijken soms ver af van de strikt afgemeten vorm van het concerto grosso in zijn standaardvorm. Sammartini’s thema’s zijn lyrisch en soms melancholisch en bij momenten, gepassioneerd en heftig. Het contrapunt is meesterlijk en buitengewoon subtiel met onverwachte en expressieve modulaties, vaak door verfijnde chromatiek en originele harmonie. De continue, onuitputtelijke verscheidenheid van de thematische inventiviteit liet bij hem geen ruimte over voor voorspelbare ontwikkelingen. Sammartini introduceerde voortdurend nieuwe en onverwachte elementen.
Concerto Köln is een schitterend ensemble dat zich specialiseert in muziek uit de 18de en 19de eeuw. De groep werd opgericht in 1985, een van de vele groepen die geassocieerd werden met de groeiende interesse in historische instrumenten in dat decennium. De leden bestonden voornamelijk uit pas afgestudeerden van conservatoria uit heel Europa. Ze begonnen met toeren over het continent en verschenen vaak op grote festivals. In 1992 richtten ze het Cologne Festival of Early Music op met de hulp van Deutschland Radio.
De hoboïste Clara Blessing (1992) is een veelgevraagd specialist voor historische instrumenten: van de barok en klassieke periode tot het romantische en moderne repertoire – ze bespeelt het hele scala aan originele hobo’s en geeft wereldwijd concerten met toonaangevende ensembles zoals Concerto Köln, het Budapest Festival Orchestra en Arcangelo. Naast haar spel zijn Clara’s onderwijsactiviteiten een zaak die haar na aan het hart ligt. Als professor is haar thuisbasis de Musikhochschule Würzburg, waar ze haar ervaring en haar liefde voor de wereld van de Historical Informed Performance Practice deelt met haar studenten. Daarnaast is ze als vicevoorzitter betrokken bij het universitair leven in al zijn facetten.
Most celebrated Händel & Sammartini Clara Blessing cd Berlin Classics 0303417BC