“Anonymous Violin Concertos” door Le Pavillon de Musique o.l.v. Ann Cnop, op het label Et’cetera. Een verrijkende meerwaarde.

In 2020 ontdekte Ann Cnop in de Musik-och Teaterbiblioteket in Stockholm, de vioolconcerti van Henry-Jaques De Croes, een “Belgische” componist uit de barokperiode. Op dat moment begon een nieuw avontuur dat leidde tot een eerste opname en concerten door Le Pavillon de Musique, een door haar opgericht ensemble, dat zich richt op de uitvoering van werken die vergeten of verloren zijn.

Het exemplaar van de eerste editie van De Croes’ vioolconcerti is het enige complete exemplaar dat bewaard is gebleven. Dezelfde bibliotheek herbergt ook een grote verzameling manuscripten die niet zijn toegeschreven en dus anoniem zijn. Verschillende hiervan bevatten werken van uitzonderlijk hoge kwaliteit, waaruit ze vier vioolconcerti selecteerde. Elk concerto heeft een heel ander muzikaal karakter en is ook duidelijk van een andere hand. Zo mogen we hieruit afleiden dat ze het werken zijn van vier verschillende componisten.

De concerti werden gecomponeerd in de galante stijl van de 18de eeuw. Verder onderzoek zou mogelijk kunnen onthullen waar en zelfs door wie ze zijn geschreven. Misschien in Stockholm zelf? Of werden deze manuscripten met spoed naar Stockholm gebracht om ze te redden van vernietiging tijdens de oorlog? Er zouden gemakkelijk allerlei wilde verhalen kunnen worden verzonnen om niet alleen hun aanwezigheid daar te verklaren, maar ook over wie ze zou hebben geschreven. Zouden de componisten hiervoor politieke of religieuze redenen kunnen hebben gehad – of zelfs persoonlijke? Of zouden de werken gewoon verloren kunnen zijn gegaan toen de nalatenschap van een bekende componist van de ene naar de andere plaats werd verplaatst? Opnieuw kunnen we onze fantasie de vrije loop laten.

Na vioollessen bij Frans Vos en kamermuziek bij Florent Van de Vondel aan het Mechels Stedelijk Conservatorium, studeerde Ann Cnop (1981), afkomstig uit Vilvoorde, viool bij Elisa Kawaguti en zang bij Dina Grosberger aan het Lemmensinstituut. In 2004 behaalde ze haar Master (magna cum laude) en zette ze haar studie barokviool verder bij Sigiswald Kuijken aan het Conservatorium in Brussel. Tijdens haar beide studies volgde ze ook masterclasses barokviool bij Johannes Leertouwer en RyoTerakado en kamermuziek bij Rainer Hofmann. Sinds 2013 is ze concertmeester van het Duits orkest, Concerto Foscari, in Hannover, speelt ze vaak in duo met Luc De Vos (piano), en is ze de eerste violiste van het Strijkkwartet, Quatuor a4”. Daarnaast doceert ze viool en barokviool aan het Conservatorium van Gent.

In 2020 richtte de Belgische violiste, Ann Cnop, in Mechelen, het professioneel ensemble Le Pavillon de Musique op. Vanaf het begin heeft het ensemble een heel duidelijke missie gehad, om het grote publiek in binnen- en buitenland vergeten en verloren gegane werken uit de barok te laten herontdekken. Het ensemble werkt met een vaste kern van gespecialiseerde professionele musici met ruime ervaring in oude muziek, maar ook met wisselende bezettingen per project. Ann Cnop is al vele jaren actief in de oude-muziekscene en is gespecialiseerd in academisch en historisch onderzoek naar bekende en minder bekende componisten en oude manuscripten. Binnen dit nooit aflatend wetenschappelijk onderzoek is Le Pavillon de Musique de perfecte partner. Het resultaat hiervan brengt het ensemble met constante waakzaamheid over kwaliteit en authenticiteit en met uitvoeringen van hoog niveau naar de luisteraar.

Anonymous Violin Concertos Le Pavillon de Musique, Ann Cnop cd Et’cetera KTC1834